Typhon Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Må bare komme med et innspill: Jeg har telenor 1mbit-linje. Her har jeg satt opp webserver og ftp og litt annet stæsj. Så fort noen benytter ut-linja mi, går det som sirup når jeg skal laste ned ting. Jeg får en pingtime på nesten 3 sekunder! Og da behøver de ikke engang å bruke hele linja mi... Og en annen ting: en annen i slekta har NGT, der kan folk laste ned fra han uten at han taper nevneverdig båndbredde inn, åssen kan det ha seg? Jag bare spørr Lenke til kommentar
talisar Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 ADSL er spesifisert som HALF duplex. End of discussion:) Lenke til kommentar
pskard Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Interessant. Kan du vise til noen steder der NGT og de andre ISP-ene som tilbyr ADSL skriver at det er Full-Duplex de leverer? Nei. Vis gjerne til et sted der det står det er halv duplex, så skal jeg få dem til å korrigere det. Din påstand at alle kjører Full-Duplex. Hadde vært fint om alle gjorde det. Din påstand -> bevis den. Uansett her skriver Telenor at de bruker Full-Duplex: http://www.online.no/guide/adslguide_veiledninger.html (søk etter duplex). Nextgentel sier derimot at de bruker Half-Duplex: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=30648 ##### Hei! Vi kjører halv duplex til kundene våre. Mvh NextGenTel Kundeservice ##### Godt mulig kundeservice tar feil. Det blir selvsagt forholdsvis vagt og er kun min personlige mening, men jeg opplever pingen fra vår 2 Mbit ADSL-linje (jobb) som vesentlig dårligere enn på min 1 Mbit SDSL-linje (privat). At en linje er Half-Duplex fører bl.a. til langt høyere ping. Uansett er det fint om du kan dokumentere påstandene dine. Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 om du skal ha sdsl fra bluecom bruker de vel samme linjene. Så det er vel bluecom sin link til utlandet som ikke er så god? Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Må bare komme med et innspill: Jeg har telenor 1mbit-linje. Her har jeg satt opp webserver og ftp og litt annet stæsj. Så fort noen benytter ut-linja mi, går det som sirup når jeg skal laste ned ting. Jeg får en pingtime på nesten 3 sekunder! Og da behøver de ikke engang å bruke hele linja mi... Og en annen ting: en annen i slekta har NGT, der kan folk laste ned fra han uten at han taper nevneverdig båndbredde inn, åssen kan det ha seg? Jag bare spørr Det tror jeg ikke noe på har ngt selv og jeg mister hastighet når folk laster ned fra meg. Det sier seg selv med adsl teknologien. Og pgressum hvordan kan telenor bruke full duplex på adslen sin ? når det ikke er mulig? Lenke til kommentar
pskard Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Og pgressum hvordan kan telenor bruke full duplex på adslen sin ? når det ikke er mulig? Godt spørsmål. Jeg vet ikke om det ikke er mulig. Som flere har forklart før i tråden så er det mulig. Jeg trodde tidligere at det ikke var mulig å kjøre Full-Duplex over ADSL, men etter å ha lest litt på forumet har jeg nå endret mening. Videre skriver Telenor at de kjører Full-Duplex. Når det er sagt så har Telenor svært liten upload-kapasitet på sine ADSL-linjer og derfor kan det tenkes at den høye pingtiden skyldes at alt av upload er benyttet. Når det er sagt så har jeg aldri prøvd en Telenor ADSL-linje Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Mulig jeg er litt dum, men jeg skjønner ikke helt tankegangen din her. Hvordan beviser ditt eksperiment at en linje er full dupleks så lenge du utnytter over 50% av båndbredden begge veier? Det som kjennetegner en halv duplex linje er jo nettopp at man bare kan utnytte den ene retningen av gangen. Bruker man full båndbredde den ene veien, vil man ikke kunne sende noe den andre veien. Bruker man 50% den ene veien, er det 50% ledig kapasitet som kan brukes den andre veien. Dermed kan det ikke være halv duplex når vi klarer å fylle 70% eller mer begge veier på en gang. ADSL fungerer forøvrig ved at det er to kanaler, en som bare går den ene veien (fra sentralen til huset), og en full duplex symmetrisk linje. Det finnes lenker til dokumentasjon for dette i den altfor lange tråden der vi også krangler om duplex. At en i NGTs kundeservice sier at de kjører halv duplex er jo synd, men dette er vel neppe noe de lærer om på førstelinjesupport. Det er verd å merke seg at det på Telenors side står at "ADSL er full duplex", og ikke "Online ADSL er full duplex", slik de har spesifisert i de andre punktene. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 D ligger i ordet "Half-duplex"!Har du half-duplex linje, og f.eks. 1024/512 linje, og bruker hele uploaden så har du 512 igjen til download. Derav de 50%. En god plass hvis du lurer på dette med full og halv duplex er www.whatis.com. Søk på duplex og les d du orker Doh, så flott at du gadd å forklare Poenget mitt var dog at selv om linja er halv dupleks, kan du likevel sende data tilsynelatende begge veier. Jeg skjønner hvor du vil hen, du ønsker å vise at hvis det hadde vært halv dupleks, så er f.eks 1024kbit all tilgjengelig båndbredde, ergo kan man ikke motta over 512kbit med data når samme mengde sendes ut samtdig. Jeg er enig, det er sikkert riktig definisjon for slik er det f.eks i ethernet sammenheng. Men selv i halv-dupleks ethernet sender og mottar man data samtidig, bare ikke teknisk sett. Men, poenget mitt var om denne definisjonen også gjelder i forbindelse med ADSL. Her har man allerede 2 sett med forskjellige frekvenser for sending og mottak av data. Men selv om et ADSL-modem er halv dupleks kunne man vel utnyttet hele båndbredden hvis bare skiftet i retning ( i sending av data ) kom så pass raskt at det tilsynelatende virket som full dupleks? Lys går fort, og strøm går fort. Et slikt skifte kunne ha påvirket tilgjengelig båndbredde i praksis, men ikke i like stor grad. ( og ja, jeg er klar over at det også skal sendes ACK's tilbake ). På den annen side, siden man allerede har 2 sett med frekvenser, hvorfor gå for noe annet enn full dupleks? Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Uansett har ikke utenlandsping noe med DSL-teknologien som benyttes men hvilke peeringavtaler ISPen har mot utlandet. Amen! Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 jeg trodde full dupleks var at man kunne sende samtidig som man mottok.. husk at internett greiene er pakker og at du kan motta en og sende samtidig men på half så sender du en og mottar en og viul automatisk få høyere ping... og man sender ikke helt samtidig men det ser sånn ut fordi du får en hastighet men egentlig er det et milli sekunds pause mellom hver pakke på half! mener å ha lest dette.. eksempel: half duplex: ::::::::----:::::: en kanal for opp og ned men på linjen din så er det plass til en pakke så da må den ene kanalen vente i et milli brøk sekund.. lrno full duplex: :::::::::::::::::::::::: her trenger du ikke vente ^^^^^ dette mener jeg å ha lest så hvis det er feil så er det kilden som er feil! jeg synes det høres litt rart ut men det var det det stod etter det jeg husker! ^^^^^ Lenke til kommentar
moshpit Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Vet ikke helt, men kan ikke tro at det skal vaere noen forskjell.Da ADSL og SDSL er samme teknologi, bare at de deler opp linjene forskjellig (asynchronous/synchronous). Derfor lengre pingtid på SDSL. Kan jo også vaere noe med begrensninger som er satt av norske ISPs. Here nede funker alt utmerket. Og ADSL er raskere untatt ved opplastning hos meg. mvh. Tomten Asymetric/Symetric ! Lenke til kommentar
McMort Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 OK folkens! Skal prøve å komme med en liten analogi her for å forklare halv- kontra full dupleks. En walkie-talkie bruker halv dupleks, du kan enten sende eller lytte, IKKE begge deler samtidig, derav "over". En telefon derimot har full dupleks, her kan man både sende og lytte samtidig. Når dette gjelder ADSL kontra SDSL har ikke dette noe med dupleks å gjøre, begge DSL-teknologiene kan være levert enten med halv- eller full dupleks. De fleste leverandørene i Telenor Networks nett (alle?) kjører på halv dupleks, derfor går hastigheten ned nedover når man sender data (man gjør ikke begge deler samtidig, men ettersom jeg vet vha. tidsdeling). NGT (i alle fall den gangen jeg hadde ADSL fra NGT) leverer full dupleks på linjene sine, her kan man altså både lytte og sende samtidig, og opplasting påvirker IKKE nedlasting. Og for å også gjøre dette klart; Asymmetrisk/symmetrisk og halv-/full dupleks har INGENTING med hverandre å gjøre. Håper dette forklarer saken for de som lurer på dette. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Og til den som mente at rask ADSL hadde samme nytte som treg SDSL: Det stemmer ikke her i huset hvertfall. 8++ Mb ADSL fra NGT pinger med 25-50. 2Mb SDSL fra NGT pinget med 5-20. (Innenlandsservere BTW) Lenke til kommentar
Lurium Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Hei, Jeg har 2.3mbit SDSL fra catch (ja ustrupet 2.3mbit pga jeg har vennelinjerabatt). Den gir 9ms i ping mot catch sine NS'er. Da jeg i sin tid for 1 år siden hadde NextGenTel 8MBIT Echo fikk jeg ca 40ms ping mot NGT sine NS'er (samme har de nå). SDSL/SHDSL har bedre ping. Sånn er det bare, og det er ingen ting å diskutere ettersom dette er hard facts (nyere bedre algoritmer). Utenom dette så tåler en SDSL linje større belastning, det er nyere teknologi enn ADSL. Dette noe som også er udiskuterbart. Bruker man noe særlig av utgående hastigheten på en 8mbit ADSL hos NGT mister man BETYDELIG deler av sin egen inngående. Sånn er det ikke med SDSL (noe NGT også nå leverer). Ping mot utland har har i liten grad med om man har SDSL eller ADSL, det har mere å gjøre med belastning i nettet til leverandøren man har. Og peering avtaler de har. DVS man kan ha DÅRLIG ping mot en utenlandsserver på en 100mbit fiberlinje på jobben men bra mot samme server hjemme med ADSL, og motsatt. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Eg er ganske overbevist om at linjeteknologien mellom modem og telefonsentral ikkje burde ha så mykje å seie for ping-tider. Etter mi meining er det meir truleg at det er nettverket vidare som avgjer dette. Her er det visst ein del forskjell på ulike abonnement. Men det kan nok vere ein fordel å ha rask ut-hastigheit for at ikkje den som har sendt deg ein pakke må vente på at mottakskvitteringa frå deg står fast i køa på ut-linja di. Går det treigt å få kvittering så tek det også tid før avsendar gidd å sende deg ein ny pakke med data. Er det slik at UDP protokollen ikkje krev kvittering? (Kun fornuftig til streaming av lyd og video vil eg tru.) Nokon med peiling på streaming og tilgang til både rask internett og adsl burde kunne teste kor mykje ein klarer å motta og sende samtidig når ein ikkje treng å sende kvitteringspakkar. Bent Lenke til kommentar
opticus Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Gi meg noen ping resultater så kan vi sammenligne. Jeg har vdsl og det går fort. 5mbit/5mbit hastighet. Koster deg rundt 1300kr pr/mnd hos http://www.firstmile.no Lenke til kommentar
JPT Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Eg er ganske overbevist om at linjeteknologien mellom modem ogtelefonsentral ikkje burde ha så mykje å seie for ping-tider. Joa det kan ha noe å si. SHDSL har ikke noe interleaving som gjør at den ikke adder spesielt med latency over CPE <-> DSLAM link. ADSL kan kjøre interleave, dette gjøres steder hvor den fysiske linja er dårlig eller det er mye støy for å "verne" mot data korrupsjon. Dette legger til ekstra latency, avhengig av hvor mange symboler man legger til. Fleste ISP'er kjører vel fast mode om de kan, men det er en vurdering latency vs retransmit av data. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Fast = ?? Upstream Attainable line rate : 972 kbit/sec Attainable Atm rate : 864 kbit/sec Used line rate : 216 kbit/sec Fast used Atm rate : 128 kbit/sec Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec Rel. capacity occupation : 22 Noise Margin : 34 dB Line attenuation : 9 dB Output Power : 11 dBm Downstream Attainable line rate : 8488 kbit/sec Attainable Atm rate : 8032 kbit/sec Used line rate : 1172 kbit/sec Fast used Atm rate : 864 kbit/sec Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec Rel. capacity occupation : 14 Noise Margin : 39 dB Line attenuation : 28 dB Output Power : 19 dBm Bent Tele2 704/128 Lenke til kommentar
moshpit Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Og til den som mente at rask ADSL hadde samme nytte som treg SDSL:Det stemmer ikke her i huset hvertfall. 8++ Mb ADSL fra NGT pinger med 25-50. 2Mb SDSL fra NGT pinget med 5-20. (Innenlandsservere BTW) Jeg pinger med 10-15 med chello 512/128 på en telemarkserver fra oslo Lenke til kommentar
JPT Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Fast = ?? Upstream Attainable line rate : 972 kbit/sec Attainable Atm rate : 864 kbit/sec Used line rate : 216 kbit/sec Fast used Atm rate : 128 kbit/sec Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec Rel. capacity occupation : 22 Noise Margin : 34 dB Line attenuation : 9 dB Output Power : 11 dBm Downstream Attainable line rate : 8488 kbit/sec Attainable Atm rate : 8032 kbit/sec Used line rate : 1172 kbit/sec Fast used Atm rate : 864 kbit/sec Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec Rel. capacity occupation : 14 Noise Margin : 39 dB Line attenuation : 28 dB Output Power : 19 dBm Bent Tele2 704/128 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå