Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl VS Sdsl


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt adsl fra bluecom nå i et par måneder, og er rimelig fornøyd,

bortsett fra rutinga/pinging til utlandet. Jeg har hatt telenor og de var slett ikke noe bedre. Så jeg vurderer å gå over til Sdsl, da jeg trenger god ping til utlandet (Nederland,UK,Sverige,Finland osv.)

Jeg har hørt at Sdsl skal være mye bedre på akkurat dette enn Adsl, men er det noen som har erfaringer med Sdsl og ruting/pinging til utlandet ?

 

Håper på hjelp fra dere der ute :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vell ann på hvor serveren er plasert, har sdsl selv.

Har testet sdsl vs adsl pingtid, sdsl har som regel lavere pingtid.

Hvis du laster ned noe samtidig som du spiller over nettet blir ikke pingtiden så mye mer,hvis du har sdsl.

Men med ADSL er det nesten håpløst å laste ned noe samtidig som man spiller over nettet.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt, men kan ikke tro at det skal vaere noen forskjell.

Da ADSL og SDSL er samme teknologi, bare at de deler opp linjene forskjellig (asynchronous/synchronous). Derfor lengre pingtid på SDSL.

Kan jo også vaere noe med begrensninger som er satt av norske ISPs.

Here nede funker alt utmerket. Og ADSL er raskere untatt ved opplastning hos meg.

 

mvh.

 

Tomten

Lenke til kommentar
Er jeg på feil jorde, eller vil ikke sdsl ha lavere ping fordi hastigheten på ut linja som regel er langt høyere enn ut linja på adsl?

 

Grunnen er at ADSL er half-duplex, mens SDSL er full-duplex. Altså kan en med SDSL sende og motta data samtidig. Der fører til lavere ping/latency. Når det er sagt så er det neppen en ulempe å ha litt høyere uthastighet :) Spesielt om det er flere som deler linjen!

Lenke til kommentar
Grunnen er at ADSL er half-duplex, mens SDSL er full-duplex. Altså kan en med SDSL sende og motta data samtidig.

Dette er som sagt i diverse tidligere tråder feil. De som vil ha lenker til dokumentasjon og forklaring på hva som har ført til misforståelsene om at ADSL ikke er full dupleks, kan lese denne (altfor lange) tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=30648

 

(beklager første feilsitering)

Lenke til kommentar
Grunnen er at ADSL er half-duplex, mens SDSL er full-duplex. Altså kan en med SDSL sende og motta data samtidig.

Dette er som sagt i diverse tidligere tråder feil. De som vil ha lenker til dokumentasjon og forklaring på hva som har ført til misforståelsene om at ADSL ikke er full dupleks, kan lese denne (altfor lange) tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=30648

 

(beklager første feilsitering)

 

Joda, men i praksis er det vel bare Telenor som tilbyr ADSL med Full-Duplex er det ikke? Hva som teknisk sett er mulig er ikke så relevant så lenge tilbudet ikke er der.. Antar at de fleste heller vil ha NGT enn Telenor.. men, enig i at det er feil det jeg skrev. ADSL kan fint kjøres i Full-Duplex, men det er ikke så vanlig.

Lenke til kommentar

ADSL er alltid full duplex, så det er beklagelig at enkelte misinformerte personer hos diverse ISPer har sagt at de leverer halv duplex ADSL. Det kan tenkes at det er mulig å sette opp utstyret f.eks. mellom sentralen og ISPen på en slik måte at det i praksis blir halv duplex, men det er ingen som gjør det i Norge.

Lenke til kommentar
ADSL er alltid full duplex, så det er beklagelig at enkelte misinformerte personer hos diverse ISPer har sagt at de leverer halv duplex ADSL. Det kan tenkes at det er mulig å sette opp utstyret f.eks. mellom sentralen og ISPen på en slik måte at det i praksis blir halv duplex, men det er ingen som gjør det i Norge.

 

Interessant. Kan du vise til noen steder der NGT og de andre ISP-ene som tilbyr ADSL skriver at det er Full-Duplex de leverer?

 

Du må skille på hva linjen i seg selv kan tilby og hvilket utstyr ISP-ene velger å benytte seg av mellom deg og sentralen. Jeg trodde at det kun var Telenor som leverte Full-Duplex, men det er godt mulig jeg tar feil. Finn gjerne noen linker som beviser det du sier.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at det kun var Telenor som leverte Full-Duplex

 

Hvorfor opplever Telenor ADSL abonnenter at downloaden deres synker til bunns når de får masse upload, mens jeg, som har NGT, ikke merker hastighetstap i det hele tatt da? Da jeg hadde NGT Bravo (640/386) kunne jeg laste ned i 75kb/s, og dette gikk ned til kanskje 72-73kb/s når jeg fikk upload som fylte hele upload grensa (45kb/s).

 

Er det noen som har full duplex, så må det være NGT da. Men nå er det jo 100 brukere med 100 forskjellige forklaringer på hva halv og full duplex er da, og alle er like sikre på at de har rett og at alle andre har feil.

 

Uansett, hvis Telenor er de eneste som leverer full-duplex, så må jo halv duplex være å foretrekke da ettersom NGT linjene er raskere enn Telenor på samtidig down og upload.

Lenke til kommentar
Interessant. Kan du vise til noen steder der NGT og de andre ISP-ene som tilbyr ADSL skriver at det er Full-Duplex de leverer?

Nei. Vis gjerne til et sted der det står det er halv duplex, så skal jeg få dem til å korrigere det.

 

Den seineste delen i nettverket er linjen mellom meg og DSLAMen i sentralen. Siden jeg og flere andre har testet at det i praksis går ann å utnytte mer enn 50% av både opplasting og nedlasting på en gang, vet vi at den må være full duplex. At noen ikke får det til, spesielt de som har stor forskjell mellom opp og nedlastingshastighet, skyldes andre forhold, som jeg har vært inne på i andre innlegg.

 

Fra DSLAMen går det høyhastighetslinjer mellom rutere videre inn i NGTs system, som kobles til NIX og andre leverandører. Noen slike linjer kan være halv duplex, men iom. at de er langt raskere enn selve ADSL-linjen til kunden, er det egentlig like irrelevant for det vi diskuterer, som at det går ann å koble seg til ADSL-modemet med 10 mbit halv duplex. ADSL-delen er fortsatt full duplex, og man vil få utnyttet det.

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder dette. Det er jo tydelig at ingen av halv-duplex folkene vil innse at de tar feil.

Lenke til kommentar

Den seineste delen i nettverket er linjen mellom meg og DSLAMen i sentralen. Siden jeg og flere andre har testet at det i praksis går ann å utnytte mer enn 50% av både opplasting og nedlasting på en gang, vet vi at den må være full duplex. At noen ikke får det til, spesielt de som har stor forskjell mellom opp og nedlastingshastighet, skyldes andre forhold, som jeg har vært inne på i andre innlegg.

[klippe]

 

Mulig jeg er litt dum, men jeg skjønner ikke helt tankegangen din her. Hvordan beviser ditt eksperiment at en linje er full dupleks så lenge du utnytter over 50% av båndbredden begge veier?

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder dette. Det er jo tydelig at ingen av halv-duplex folkene vil innse at de tar feil.

 

Sannsynligvis har du rett, men fortsatt ingen fakta på bordet som beviser at det ikke kan være motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...