Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Får ikke detecta harddiskene!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå kjøpt meg en S-ATA kontroller, to S-ATA ledninger og strøm greier for å få S-ATA disker til å kjøre på min maskin (hovedkort støtter bare IDE). Problemet er at i BIOS så finner jeg ikke harddiskene, jeg har vært i S-ATA kontrollerens meny og satt av på RAID 0 mellom de to harddiskene.

Når jeg putter inn XP CD'en så vil den ikke reagere etter [A BOOTABLE DEVICE HAS BEEN DETECTED IN THE CD-ROM]. Da stopper den helt opp, maskinen fryser ikke, men den reagerer bare ikke. Tar jeg XP cd'en ut så kommer jeg til min vanlige IDE harddisk. Jeg ser ikke de tio S-ATA harddiskene i "Min Datamaskin", jeg er sikker på at jeg først må formatere harddiskene før de kan bli brukt, men jeg får ikke installert XP og harddiskene vises ikke i BIOS heller.

PC'en skal kastes til sommer, da blir det tid for oppgradering, men hadde vært fint med litt større lagringsplass!

Jeg ser harddiskene via EVEREST Home Edition, men ikke i selve XP'en eller BIOS.

au9tz9.jpg

Harddisk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334246

S-ATA RAID: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315680

Strømkabel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314054

S-ATA Kabel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=115475

Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet.

PC:

AMD Athlon 2000+

ATI Radeon All-In-Wonder X800SE (R420) 256 MB

1.5 DRAM 133 mhz

Tre harddisker (1 IDE og 2 S-ATA)

Asus A7V133 (Hovedkort)

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er disse helt nye? Hvis de er det betyr det at du ikke har formatert de ennå. Windows Xp skal så vidt meg bekjent ha et verktøy som heter disk management for å gjøre det. Det finner du ved å gjøre følgende:

Windowstast+R, Da kommer følgende dialogboks opp:

post-109703-1240515074_thumb.png

I den skriver du diskmgmt.msc.

Da kommer du hit:

post-109703-1240515171_thumb.png

Som du ser har jeg orden i diskplassen :p

Når du er inni der skal du høyreklikke på de to diskene dine som sannsynligvis dukker opp, det du skal trykke på er formater, da formaterer du diskene med lignende innstillinger som her:

post-109703-1240515303_thumb.png

Jeg tar alltid hurtigformatering fordi full formatering på nye disker er idioti. Da min disk bare skal lagre filer og ikke viktige programfiler så haker jeg av fil og mappekomprimering, det er ikke anbefalt for operativsystemdisken og steder du lagrer programmer, da er det bedre å gjøre det på enkeltfiler.

Bruk NTFS og ikke noe annet.

Volumnavn finner du på selv.

Lykke til :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Er disse helt nye? Hvis de er det betyr det at du ikke har formatert de ennå. Windows Xp skal så vidt meg bekjent ha et verktøy som heter disk management for å gjøre det. Det finner du ved å gjøre følgende:

Windowstast+R, Da kommer følgende dialogboks opp:

post-109703-1240515074_thumb.png

I den skriver du diskmgmt.msc.

Da kommer du hit:

post-109703-1240515171_thumb.png

Som du ser har jeg orden i diskplassen :p

Når du er inni der skal du høyreklikke på de to diskene dine som sannsynligvis dukker opp, det du skal trykke på er formater, da formaterer du diskene med lignende innstillinger som her:

post-109703-1240515303_thumb.png

Jeg tar alltid hurtigformatering fordi full formatering på nye disker er idioti. Da min disk bare skal lagre filer og ikke viktige programfiler så haker jeg av fil og mappekomprimering, det er ikke anbefalt for operativsystemdisken og steder du lagrer programmer, da er det bedre å gjøre det på enkeltfiler.

Bruk NTFS og ikke noe annet.

Volumnavn finner du på selv.

Lykke til :)

Tusen hjertelig takk :w00t: !

Ja, det var helt nye harddisker. Endelig får jeg mer diskplass (til sommeren ihvertfall)

Er det bare å installere xp der og bruke harddisken som master? :)

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Ikke noe problem, hadde problemet selv men husket på å se litt rundt etter guide :)

Husk på å trykk på "løst"-knappen og ikke sitere min post full av bilder, rediger posten din og venn deg til å bruke hurtigsvar neste gang :)

Ha en fin dag videre og kos deg med deillig diskplass :)

Tenker du på å reinstallere Xp eller å legge xp rett på de nye diskene?

Skal du installere Xp på nytt må du visstnok finne Sata-drivere til diskene så alt fungerer. Da kan du bruke minnepenn, floppy-disker eller cd.

Søk etter drivere til RAID-Kortet ditt på produsentens hjemmesider så fungerer det nok til slutt :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Ikke noe problem, hadde problemet selv men husket på å se litt rundt etter guide :)

Husk på å trykk på "løst"-knappen og ikke sitere min post full av bilder, rediger posten din og venn deg til å bruke hurtigsvar neste gang :)

Ha en fin dag videre og kos deg med deillig diskplass :)

Tenker du på å reinstallere Xp eller å legge xp rett på de nye diskene?

Skal du installere Xp på nytt må du visstnok finne Sata-drivere til diskene så alt fungerer. Da kan du bruke minnepenn, floppy-disker eller cd.

Søk etter drivere til RAID-Kortet ditt på produsentens hjemmesider så fungerer det nok til slutt :)

Oki, tror jeg forstod hva du mente. Jeg har CD'en liggende her, må bare få over de riktige filene til minnepennen da skal jeg være klar :).

Lenke til kommentar

Hurtigsvar, og ikke skjul tag, men marker min tekst og fjern den er du snill :)

Sannsynligvis skal det gå bra, men som sagt: har aldri gjort det før. blir noe sånt som å trykke F12 under installasjon.

Det gjelder også innlegget over dette.

Fjern den delen av teksten som er inni

[quote]
[/quote]

Med mindre du svarer på et innlegg som er flere poster over deg skal du ikke bruke svar-knappen men hurtigsvar.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...