Gå til innhold

Gummibåt og motorstørelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg ein gummibåt på 2.77 m av den typen som europris selte i fjor.

Har tenkt og ha motor på den, lurer på kor stor ein bør ha. Har tenkt på 4-5-eller 6 hk. Er det gri størelse og noken som har erfaring med dei forskjelige. Vil ikkje ha for stor heler for båten må opp kvar gang eg har brukt han så må ikje være for tung.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste motorer som er 4,5 og 6 hk er samme vekt(må være samme merke selvfølgelig), bare at en plombe må fjernes, og noen ganger endring i forgasseren.

Trimming kan gjøres på verksted, eller av en med litt peiling på motor.

Angående hva slags motor du burde kjøpe ville jeg gått for en brukt 2takter. Disse ble ulovlig i 2007/2008, men er allikevel mye flottere til båter som gummijoller. En enklere konstruksjon er det også, så det er ikke så mye mikkmakk. Ifølge de som kan noe skal visst yamaha være å foretrekke blant små totaktere.

Hvis du absolutt skal ha en ny motor ville jeg enten prøvd meg på en yamaha eller mercury/mariner.

De fleste små motorer har mulighet til både å ha ekstern tank, eller tank i toppen av motoren ;)

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en Suzuki 4HK 4takt som visstnok skulle være samme motor som 6HK. Men på firehesteren var det også innebygget tank.

Vet ikke om vi gjorde nok for å få den til 6-hester, men på selve gasshåndtaket var det bare en liten skrue som stoppet håndtaket til å gå lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...