Gå til innhold

Proteinpulver til mitt bruk; myse og/eller kasein eller blanding?

Anbefalte innlegg

Dobbel pris for 5% er en måte å se det på.

Man slipper fett og laktose

Forholdet mellom myse og kasein

BCAA som er tilsatt etterpå, glutaminpeptid osv.

Skadd proteinstruktur i mesteparten kav konsentratråvarene.

Etiketten på x-24 er mest sansynig råvaren pga den infoen får firmaet og egen test koster over 100.000kr.

Så oppi bøtta kan det godt være 60g protein pr 100 for alt vi vet.

De må jo ha tilsatt smak osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dobbel pris for 5% er en måte å se det på.

Man slipper fett og laktose

Forholdet mellom myse og kasein

BCAA som er tilsatt etterpå, glutaminpeptid osv.

Skadd proteinstruktur i mesteparten kav konsentratråvarene.

Som sagt, man betaler dobbel pris for 5% ekstra protein, og noen få gram mindre fett og karbo.

Ang. skadd proteinstruktur, så prater du rundt deg selv. Kanskje du skulle lest den artikkelen du linket til?

Sitat:

"Micro, ultra og nano filtration: Disse produksjonsprosessene er de mest brukte på markedet i dag, og anvendes både på isolater og konsentrater, gjerne i kombinasjon og hvor en såkalt "cross-flow" filtrering brukes. Brukt på den riktige måten, er dette en skånsom prosess som bevarer den biologiske verdien og hindrer tap og skade på mikrofraksjoner. Ved avanserte anlegg kan proteinprosenten bli opptil 90-95% i ferdig vare, samt at fett- og laktoseinnholdet blir tilnærmet lik null. Prosessen går ut på at en proteinholdig oppløsning (melk/myse) blir filtrert gjennom tynne polymer eller keramiske filter som lar uønskede stoffer passere mens proteinet blir igjen. Mikro/ultra og nano refererer enkelt forklart til størrelsen på åpningene i filteret. "

Om proteinstrukturuen er skadd i konsentratråverene, så er de jaggu skadd i isolatråvarene og. Da det er filtreringsprosessen som skiller isolatene og konsentratene.

Etiketten på x-24 er mest sansynig råvaren pga den infoen får firmaet og egen test koster over 100.000kr.

Det er vel nærmere 10 000,- for en test...

Jeg regner med at det er myse og kasein fra TINE meierier som blir brukt i X-24, og da er nok ikke protein% 60. WPC80 (80% protein) er vanligst å bruke, sammen med kasein fra melkeproteinisolat som ligger på ca 90%.

Smakstilsetning og aroma utgjør normalt rundt 5%. Da står man igjen med 77-83% protein, og dermed så regner jeg med at X-life har lagt seg øverst på den skalaen og skriver 82% på etiketten. Slik opererer de fleste.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar
Om proteinstrukturuen er skadd i konsentratråverene, så er de jaggu skadd i isolatråvarene og. Da det er filtreringsprosessen som skiller isolatene og konsentratene.

I utvalgte prosesser ja, men råvareprodusentene som produserer kun konsentrater ( 90% av industrien ) bruker ikke mer penger på å ikke skade råvaren. De som filtrerer for isolat har en helt annen prosess fra starten av hvor de stiller strengere krav til produksjonen.

På sjokolade klarer myR og TN å lage det reneste pulveret som de klarer og da ender de opp med 85-89g så kommer x-life med 4g fett, 4g karbohydrat og med et konsentrat og havner på 82% mens konkurrentene har 8gram mindre karbohydrat/fett?

Trur jeg ikke er fysisk mulig.

Isåfall burde x-life kunne lage et 93% rent protein med isolater og sjokkoladesmak.

Noe ingen har klart enda.

Endret av War
Lenke til kommentar

I utvalgte prosesser ja, men råvareprodusentene som produserer kun konsentrater ( 90% av industrien ) bruker ikke mer penger på å ikke skade råvaren. De som filtrerer for isolat har en helt annen prosess fra starten av hvor de stiller strengere krav til produksjonen.

Helt annen prosess er ikke korrekt, da fremstillingen starter veldig likt. Det som skiller isolat fra konsentrat er senere i prosessen ved forskjellige metoder. Om det er brukt andre metoder enn ultrafiltrering så kan du banne på at produsenten skriver det på etiketten, da de råvarene er dyre.

Som sagt så mange ganger nå, det er absolutt småtteri som skiller konsentrater fra isolater, så det får være opp til hver enkelt om de vil betale dobbelt for det.

På sjokolade klarer myR og TN å lage det reneste pulveret som de klarer og da ender de opp med 85-89g så kommer x-life med 4g fett, 4g karbohydrat og med et konsentrat og havner på 82% mens konkurrentene har 8gram mindre karbohydrat/fett?

Trur jeg ikke er fysisk mulig.

Akkurat som MyR og TN som legger tallene på etiketten så høyt som mulig (87 og 90), så har nok X-life gjort det samme i sin vare. Dette er helt typisk for alle produsenter, da råvaren kan svinge noe i innhold fra batch til batch, og de oppgir dermed høyest mulig innhold.

At MyR og TN sitt inneholder 83-90 % skal man ikke se bortifra. Og at da X-life sitt kanskje inneholder 77-83 er nok heller ikke å se bortifra. Kaseinet i X-24 er isolat btw, så du kan ikke ta det som et rent konsentrat når du regner proteininnhold. Dette at produsentene velger de beste tallene fra råvarene er virkeligheten, men av en eller annen grunn gjelder dette bare konsentrater og ikke isolater i din verden. Tilogmed MyR har råvarer som svinger noe i innholdsverdier, hvor de helt sikkert har fått beskjed om at råvaren inneholder en viss mengde protein% med en feilmargin på noen få %.

Når du først er så veldig på at konsentrater ikke inneholder det produsenten lover:

Du synes forresten ikke det er merkelig at TN som har et isolat pulver med 90% proteiner, også har ett whey protein med 80% proteiner?

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=743

Dersom de lyver på whey konsentrat innholdet, så kan de vel likegjerne lyve på innholdet til prozyme.

Hvorfor skal det da være så merkelig at X-life med et blandingsprodukt av whey konsentrat og kasein isolat skal klare 82%? (som skrevet over, jeg vet godt at disse tallene mest sannsynlig ligger høyt i forhold til virkeligheten). Nå høres det ut som jeg lovpriser X-life, noe jeg ikke gjør, men jeg prøver å holde en diskusjon rundt konsentrat vs isolat - og om det er verdt de ekstra kronene.

Isåfall burde x-life kunne lage et 93% rent protein med isolater og sjokkoladesmak.

Noe ingen har klart enda.

Tullete...

For å runde av:

Isolatprotein har høyere protein% enn konsentrat - ja det er sant. Ingen tvil om det.

Selve kvaliteten på proteinene i pulveret er mest sannsynlig veldig lik, da de fleste bruker samme fremstillings og filtreringsmetode. Hvertfall av de pulverene vi har i norge.

Hva man ønsker å betale for proteinpulver er opptil hver enkelt, og man får selv bedømme om et pulver som inneholder ca 85% protein, er verdt dobbelt pris i forhold til et pulver med ca 80% protein.

Jeg synes også at både myoprotein og prozyme er knallprodukter, men fytte grisen til priser man må betale for små forskjeller. For meg er det ikke verdt det.

For de som i tillegg blander pulveret sitt i melk, synes jeg det blir tullete med et isolatprotein som inneholder 50/50 myse og kasein, da melka er proppfull av av laktose - som man betaler dyre dommer for at et isolatprotein skal være fritt for. I det tilfellet vil nok et vanlig wheyprotein gjøre seg bra, da melk inneholder mye kaseinproteiner og.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Hva annet enn råvarer mener du at tilskuddene skal inneholde, og hvordan kommer det dit?

"Smak osv" er også råvarer ja, og produsentene blander ikke på slump. Ergo trenger man ikke lab-analysere hver bøtte, det holder med litt enkel matte..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Norskproduserte proteinpulvere inneholder stort sett dette:

Alle med en feilmargin på ca 5%

WPC80 - 80% protein

Melkeprotein isolat - 90% protein

Myseprotein isolat - 90-95% protein

Hydrolysert hveteprotein/gluten (glutaminpeptider) - 90-95% protein

Deretter er det aroma, emulgator og søtning som utgjør ca 5% av pulveret.

Det er ikke stort mer hokus pokus enn dette. Det er selvsagt kvalitetsforskjeller innen råvarene og, men her til lands blir TINE mye brukt, som absolutt har kvalitetskrav de må følge.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Man må tilsette aromastoff, søtning og konsistensgiver. I for eksempel sjokolade må man regne med minst 5% lavfetts kakaopulver som aroma og så 3-4% i form av søtning og konsistensgiver, derfor et tap på 9% i proteininnholdet.

Råvare 94% - Ferdig vare 85% for sjokkolade med de beste råvarene man kan få tak i.

Så skal man kunne klare å lage 82% i bøtta hos x-life, med en råvare som har et lavere proteininnhold?

skulle jeg gjerne sett labanalyse av.

TN har en labanalyse på prozyme, 88g protein pr 100 på den batchen.

det holder med litt enkel matte..

Det gjør det neppe, i forrige test av Multipower, Proteinfabrikken, Ultimate Nutrition og EAS var proteininnholdet opp til 16% lavere en etikett. Det er 16% mer fortjeneste, dvs putte mindre råvare i bøtta.

Endret av War
Lenke til kommentar

Man kan også få forskjellige resultater fra forskjellige laboratorier på samme batch.

Men dette blir håpløst når du bare leser og plukker ut deler av innlegget. Jeg skjønner at du har en forkjærlighet til TN og MyR basert på dine tidligere innlegg, men prøv nå å holde dette til konsentrat vs isolat.

Gjentar meg selv:

Varen til X-life består av wpc80 og kasein isolat (90%), som sammen gir en råvare på ca 85% på papiret. I jordbær og vanilje smak vil da ferdig vare gi ca 85% minus tilsetninger på 3-4%, hvilket gir dem mulighet til å sette 82% på etiketten (jordbærsmak).

Reell vare kan svinge fra 77 - 82%.

TN gjør akkurat det samme (eller faktisk enda verre), ved å skrive 80% proteininnhold på sin WPC. Denne varen består jo kun av WPC80, så her har de oppgitt tallene for proteintørrvare alene.

Reel vare her kan svinge fra 72-77%

Det er rart du absolutt skal se labanalyser av X-life sitt protein, men når TN gjør det samme og verre, så går du god for dem...

TN prozyme går ut med 90% på etikett, mens reell vare inneholder 82-90%. (87,4 med 4,5% fett på labtest. Og det er jordbærsmak de har sendt til test.

Så på sjokolade ville prozyme vært helt nede i 81-82% med 8-9%fettinnhold) http://www.tn.no/nyheter.aspx?id=89 (Og allikevel står det 90% på etiketten...)

Og dette pulveret tar de faktisk 1050,- kr for 3kg av. Så vi snakker faktisk fremdeles bare om noen få % forskjell på to pulvere hvor det ene koster dobbelt.

Du kaller råvarene til TN "de beste råvarene man kan få tak i". Dette er tull... For det første har de aldri oppgitt hvor de kjøper råvarene sine fra pga. konkurranse. Så dette er noe du tar for god fisk. (Noe du ser ut til å gjøre med alle produkter til TN og MyR) For det andre ville "de beste råvarene man kan få tak i" koste altfor mye. TN bruker helt normale råvarer på alle produktene sine, og priser de skyhøyt. Se også f.eks. kreatin, zma, omega 3. Denne prisstrukturen går igjen på proteinproduktene.

Erik Borg som gikk fra TN til Myo, klarte på magisk vis å få protein isolat til å koste 75% av TN sine produkter... rart med det.

Her har du analyse på myo sitt tilsvarende pulver som prozyme:

http://www.myoshop.no/shop/shop_tekstview....&tekstid=51.

Dette er jo samme pulveret så og si som MyR og TN har, bare rimeligere. ( kr. 807,- for 3kg)

Her er forresten den testen av ulike proteinprodukter som du nevnte, for de som er interessert: http://www.matoghelse.no/mat/2005/11/01/pr...r-for-alle.aspx

For og summere opp (dyrest øverst):

TN prozyme : 1050,- for 3kg. Reell vare inneholder 82-88% protein

MyR myoprotein: 949,- for 3 kg. Reell vare inneholder og 82-88% protein

Myo biopro 24: 807,- for 3kg. Reell vare inneholder 80-85% protein

X-life X-24: 499,- for 2,5kg (tilsvarer 599,- for 3kg) Reell vare inneholder 77-82% protein

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

4,5% fett på labtest var kun på den batchen, det er rettet opp.

De har ikke oppgitt hvor de kjøper råvarene siden men Børge Fagerli jobbet der og jobber nå med NyR. Han vet hva som brukes .

At Tn overpriser vet jeg, det har jeg skrevet siden 2003.

De selger med 25% rabatt + fortjeneste , ikke noe magisk der.

Noen av produktene har 0.xg fett og karb og fortsatt med smak, om det er den smaken de har tilstatt myseproteinet

kan det stemme med etiketten, at nesten alt er råvare.

Ultimate Nutrition, Isopreme, bruker en avansert lavtemperatur utvinningsteknikk

Her dukker lavtemp opp igjen, finn ut om råvarene i x-life også bruker det, isåfall vill dem reklamere for det da over 50% i bøtta er konsentrat.

MyR bruker de beste råvarene man kan finne, Børge leter etter råvarer som har spesielle egenskaper selv om det koster mer. Kan ikke leve av å være idealist, men så lenge holder han den kursen.

Husk at jeg ikke kjenner til X-lifes råvarer, alt jeg har skrevet er bare hva det kan være og ikke hva det er.

Om du vil kjøpe noe som er min 50% konsentrat så skal ingen stoppe deg i å gjøre det.

Endret av War
Lenke til kommentar
4,5% fett på labtest var kun på den batchen, det er rettet opp.

De har ikke oppgitt hvor de kjøper råvarene siden men Børge Fagerli jobbet der og jobber nå med NyR. Han vet hva som brukes .

Det gjør Erik Borg og, allikevel klarer han å prislegge seg langt under Børge Fagerli.

Og hvordan vet du at fett% på pulveret kun var på den batchen, og er rettet opp? Har du sett ny labtest? Eller tar du bare selgeren på ordet?

At Børge leter etter de absolutt beste råvarene tror jeg ikke noe på, selvom han sier så. Jeg vil tro det er helt vanlige råvarer han og bruker. Men i og med at vi aldri får vite råvarene, så kommer vi ingen vei med den diskusjonen

Ultimate Nutrition, Isopreme, bruker en avansert lavtemperatur utvinningsteknikk

Her dukker lavtemp opp igjen, finn ut om råvarene i x-life også bruker det, isåfall vill dem reklamere for det da over 50% i bøtta er konsentrat.

De oppgir kun ultrafiltrert myseproteinkonsentrat, hvilket er det vanligste: http://www.x-life.no/shop/product_info.php?products_id=84

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

En av grunnene til at "ta Børge på ordet" står sterkere hos han en andre er at han ikke driver for profitten.

Borg, Tn osv selger det kundene vil ha, uansett hva.

Fagerli vil ikke selge noe han vet ikke fungerer selv om flere tusen kunder vil ha det og det er millioner tapt.

Hvor mange har ikke spurt om Cellmax, v12, no-explode- osv, han kunne ha 5dobblet profitten i MyR når som helst.

Lenke til kommentar
En av grunnene til at "ta Børge på ordet" står sterkere hos han en andre er at han ikke driver for profitten.

Borg, Tn osv selger det kundene vil ha, uansett hva.

Fagerli vil ikke selge noe han vet ikke fungerer selv om flere tusen kunder vil ha det og det er millioner tapt.

Hvor mange har ikke spurt om Cellmax, v12, no-explode- osv, han kunne ha 5dobblet profitten i MyR når som helst.

Han driver butikk som alle andre... Hvis ikke hadde han ikke kunnet jobbe med det. flink fyr innen trening, men når det gjelder kosttilskudd så er det butikk han driver. Å tro noe annet er naivt, uansett hvor mange lovord han selv kommer med. Han kjører garantert en fin fortjeneste på alle produktene sine.

De produktene du nevner er ikke lov for salg i norge, så de fleste nettbutikker her har rimelig "basic" varer. Det betyr ikke at de ikke driver for profitten, det er bare ikke lov å selge de mest populære produktene.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar
Det gjør det neppe, i forrige test av Multipower, Proteinfabrikken, Ultimate Nutrition og EAS var proteininnholdet opp til 16% lavere en etikett. Det er 16% mer fortjeneste, dvs putte mindre råvare i bøtta.

Dette er bare FUD. Si hvilken produsent det dreier seg om, og link til bevis. Med en slik liste virker du like useriøs som TN..

Jeg så labanalyse av 90+ proteinet til nutrisport (isolat) en gang som ble lagt ut på treningsforum, som viste ca 20% laktose. Desverre får ikke vi som forbrukere vite dette, med mindre det foreligger labanalyse av pulveret.

Jeg har gjort en god del søk på 90+ i forbindelse med War's raljeringer her på forumet uten å finne noe slikt. Sikker på at du ikke blander, og egentlig siterer war eller hans lille disippel her på forumet?

Om du husker rett vil jeg gjerne se en link til denne analysen.

Det her har vi tatt opp i kosttilskuddstråden, det merke jukser med etikettene.

Link, takk! Det er riktig at en må lese etiketten nøyere enn vanlig, men jeg har ikke sett beviser på at den inneholder feil.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Jeg så labanalyse av 90+ proteinet til nutrisport (isolat) en gang som ble lagt ut på treningsforum, som viste ca 20% laktose. Desverre får ikke vi som forbrukere vite dette, med mindre det foreligger labanalyse av pulveret.

Jeg har gjort en god del søk på 90+ i forbindelse med War's raljeringer her på forumet uten å finne noe slikt. Sikker på at du ikke blander, og egentlig siterer war eller hans lille disippel her på forumet?

Om du husker rett vil jeg gjerne se en link til denne analysen.

Det er flere år siden nå, så det spørs om jeg klarer å lete frem link til det. Mener å huske det var på treningsforum.no

For alt jeg vet så er produksjonen til 90+ endret siden det nå. Grunnen til at jeg husker det, er at jeg har aldri hatt så mye luft i magen som etter å ha spist det pulveret. Noe jeg synes var merkelig mtp. at det er et isolat pulver, men så skjønte jeg jo hvorfor når jeg så labtesten :)

Ang. de proteinpulverene War nevner, så er det nok denne testen gjort av "mat og helse " han prater om: http://www.matoghelse.no/mat/2005/11/01/pr...r-for-alle.aspx

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Husk at det jeg har ment i denne tråden er at konsentrater

kan ha skadet profil under produksjonen

kan inneholde aft fra 35g protein pr 100g

kan være råvaren på etiketten, så husk å sjekk nøye på nett.

TN jusker med labanalysene, eller printer absolutt høyeste verdi.

MyR printer akkuratt det analysen ga og etter å ha vært i bransjen i 10 år mener Fagerli at han ikke vet om noen idag som printer reell verdi på proteintulskudd, det viser også testene.

90+ fra Nut /som også ej-shop selger blir jeg dårlig av å drikke, må være sinnsyke mengder laktose i det pulveret. Jeg kan drikke 5liter melk i proteinshakene og melk til havregrynen + is hver dag og ikke merke noen ting. Men av det pulveret blir jeg dårlig på dagen.

Lenke til kommentar
Husk at det jeg har ment i denne tråden er at konsentrater

kan ha skadet profil under produksjonen

kan inneholde aft fra 35g protein pr 100g

kan være råvaren på etiketten, så husk å sjekk nøye på nett.

Dette gjelder proteinpulver generelt.

TN jusker med labanalysene, eller printer absolutt høyeste verdi.

MyR printer akkuratt det analysen ga og etter å ha vært i bransjen i 10 år mener Fagerli at han ikke vet om noen idag som printer reell verdi på proteintulskudd, det viser også testene.

90+ fra Nut /som også ej-shop selger blir jeg dårlig av å drikke, må være sinnsyke mengder laktose i det pulveret. Jeg kan drikke 5liter melk i proteinshakene og melk til havregrynen + is hver dag og ikke merke noen ting. Men av det pulveret blir jeg dårlig på dagen.

Om Børge sier så, så er det klart at det er riktig :whistle:

Det er forresten kun oppgitt 2,5% forskjell på proteininnhold i jordbær og sjokosmak på myoproteinet. Er ikke 2,5% lite kakao? Du skrev tidligere at man bruker 5%. Det kan vel ikke tenkes at Børge har høyeste mulig verdi på etikettene sine?

Børge som alle de andre nettbutikkene driver butikk, og vil at produktene dems skal ta seg best ut.

Lenke til kommentar
Og når vi snakker om Gainomax; vet noen om ett proteinpulver som er likt i smak som Gainomax med jordbær? Elsker den smaken nemlig... :)

Og til slutt; er det noen som har prøvd Pro-90 Isolate med banansmak? I så fall, er den god? Liker en god del forskjellige ting med banansmak, så jeg vurderer den (spurte hos TN om de hadde smaksprøver på Pro-90, men de hadde dessverre kun smaksprøver av ProZyme).

Gjentar meg selv litt jeg (siden tråden min sporet helt av med annet vissvass :roll::p ).

Er det noen som har prøvd Pro-90 Isolate fra TN med banansmak? Er den i så fall god?

Er det noen andre proteinpulvere med enten banansmak eller sjokolade/banansmak som kan anbefales (både mtp smak, pris og kvalitet)?

Venter på smaksprøver fra TN, men fikk som sagt bare jordbær og sjokolade dessverre. Var innom ett par Life butikker i nærheten, som selger ProZyme, men de hadde ikke banansmaken selvfølgelig... tenkte jeg kunne ha kjøpt en 750gr pakning med banan og prøvd i alle fall.

Skal snart kjøpe en ny ladning med pulver, og er litt ubestemt på hva det blir...MyoProtein, ProZyme, Pro-90 Isolate, X-24 er sterke "utfordrere" for øyeblikket i alle fall.

Vurderer også og prøve ett rent kaseinpulver i tillegg som tas på morning og kveld innimellom (jfr mitt første innlegg i denne tråden). Titter da på PF sitt Pure Casein med enten jordbær eller sjokosmak. Er det ok, eller er det bedre alternativer? Er litt småskeptisk til PF generelt...

EDIT; titter også på HigherMatrixProtein fra kost1.no. Det har en ca. 33/33/33 fordeling mellom myseprotein konsentrat, kasein isolat og egghvite isolat.

Har det noen fordeler/ulemper mot ett ca 50/50 blandingspulver med kasein og myse? Ellers er det vel ikke noe pluss at myseproteinet er konsentrat vel?

Noen som har brukt/bruker dette som vil dele erfaringer?

Endret av mjau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...