Hrundi V. Bakshi Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Tenkte jeg ville lufte mine tanker rundt proteinpulver og min hverdag. Per i dag bruker jeg erteprotein isolat (M-Factor fra myrevolution), som ligger noe midt i mellom myse og kasein. Rent myseprotein er vel det som har hurtig opptak, mens kasein har langsomt opptak. Det jeg egentlig har fundert litt på, er om jeg skal kjøpe 2 forskjellige proteinpulvere - ett rent myse og ett med så mye kasein som mulig. Grunnen til det er som følger; Jeg har en ganske tung fysisk jobb, og tenker at hvis jeg tar en protshake med kasein på morningen før jeg drar på jobb så vil denne virke en god stund. Evt. om jeg tar en til lunsj også (eller i løpet av arbeidsdagen). Så på treningsdager tar jeg en shake med myse (og maltodextrin) rett etter trening. Dette høres for meg fornuftig ut - eller er jeg på villspor med tankegangen min? Har ett ganske oppegående kosthold, hvor jeg dekker resten av proteinbehov, fettsyrer og vitaminer osv. (tror jeg i alle fall...). Eller vil ett blandingsprotein være like bra? Tenker i så fall og bytte over til MyoProtein, som har omtrent en 50/50 fordeling. Så, enkelt og greit; skal jeg satse på 2 forskjellige pulvere eller bruke ett blandingsprodukt? Til slutt; har dere noen anbefalinger på ett pulver med så mye kasein som mulig? Vurderer evt. Pro90 Isolate fra TN (som har 80% kasein og 20% myse. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Du kan godt blande men blir det noe billigere? Du trenger K etter trening også selv om M har et høyere opptak. Jeg løser problemet med å kjøpe en Basic som du nevner og bruker dette proteinet før leggetid ( mest K, vare lenge) Og et 50/50 protein ellers om det ikke er unaturlig lenge til neste shake/måltid. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Billigere blir det nok ikke, men det er ikke 1. prioritet... Men uansett; jeg kunne f.eks. kjøpe Pro-90 og MyoProtein. Så bruke Pro-90 på morningen og/eller kveld, og MyoProtein til etter trening og på treningsfrie dager/fridager på jobb. Det er vel omtrent det du sier? Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Sier bare en ting; Nordmenn har verdens dyreste urin! FOlk blir lurt! Med norsk husmannskost så får du mer proteiner enn du trenger faktisk. Så proteinpulver er bortkasta med mindre du slurver veldig med maten! Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Definer "norsk husmannskost" - og er det i så fall sunt og bra for de som trener seriøst? Jeg prøver og dekke mye gjennom kosthold og mat, men innser at en del kosttilskudd er nødvendig for meg. Uansett; denne diskusjonen handler ikke om proteinpulver/kosttilskudd er lureri eller ei... Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Prøver bare å få fram at du ikke trenger det. Det blir jo ikke lureri uansett, men hvis du får i deg nok via mat er det bare bortkasta. Spis variert, prøv å holde deg til 5 om dagen, kjøttpålegg på brødskiva, fisk flere ganger i uka (tunfisk på skiva om morgenen(?). Er mye man kan gjøre med kostholdet, og med et godt kosthold trenger du ikke tilskudd av proteiner o.l. Så hvis du er flink med å få i deg det via mat, slipper du å bruke masse penger på tilskudd. Les gjerne denne før dere sier i mot det jeg sier; http://www.treningsforum.no/forum/index.ph...;prev_next=prev Endret 23. april 2009 av robbern9292 Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Veldig mange av gutta som trener spiser 180 - 250 gram proteiner daglig, og det dekker ikke vanlig norsk husmannkost - selv med kjøttpålegg på brødskiva. Proteinpulver er så enkelt som melkeproteiner, og er som oftest rimeligere enn å kjøpe kjøtt. I tillegg forenkler det spisingen betraktelig. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det er også renere. når man spiser mye mat så får man alltid masse annet søppel med som man kunne vært foruten. Så tilskudd er meget rent. Det sier seg selv at hvis du får 100% av næringen din fra mat, så vil du få større inntak av "søppelingredienser" enn hvis du fikk næringen fra 50% mat og 50% med rene tilskudd. Billigere tror jeg også det er. Når det kommer til gainere, så er de veldig lik meal replacement tilskudd, forskjellen er at meal replacement inneholder en nøye planlagt sammensetning av karb, prot, fett, omega 3, kostfiber, vitaminer og mineraler. mens gainer som regel ikke har disse vitaminene. En gainer er meget lett å drikke, og drikkes meget fort. hvis du skulle spist et måltid tilsvarende ville det tatt mye tid å planlegge, tilberede og spise det. Kosttilskudd har sine positive fordeler. Apropos det som står over om at man ikke behøver tilskudd, så er det ikke alle og enhver som tør å satse på det. man risikerer å miste mange gymtimers arbeid hvis det skulle gå nedover. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 robbern9292 du kan egentlig gi deg nå, du vet ikke en gang hva du snakker om. __________________ Hvorfor setter folk proteintilskudd i en egen kategori? Det er ikke noe mer spesiellt med proteinpulver VS toro gryterett. Pulver begge to, proteintilskudd er for eks melk hvor fett og laktose er tatt ut. Og tro meg, skal man få i seg proteinen ved mat snakker man om 3ganging av prisen. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Greit nok at pulver er rent, men tenkte ikke på kroppsbyggere eller folk som er helt på toppen, men heller på folk som trener en del. Refererte til noe jeg hadde lest, er det feil så ok! Lenke til kommentar
War Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Husk at treningsforum ikke er en bra side. Mengden protein er like viktig uansett nivå, tilskuddet er bare en måte å komme dit på og ikke nødvendig. Og man vil ikke bare pisse ut proteinen med mindre man har en nyresykdom. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Robbern mistet det meste av kredibilitet i mine øyne når han begynte og anbefale meg og spise brødmat igjen... Hehe, anyway... Det jeg bruker en del av per idag, er Gainomax (den ferdigblandede protein/karbodrikken du får kjøpt på bl.a. Mega butikker). Tar 1-2 i løpet av arbeidsdagen innimellom (ikke hver dag, men litt ettersom omstendighetene). Men de er forholdsvis dyre (20-25 kroner per boks), så og ta med seg protpulver og blande er nok billigere i lengden. Og når vi snakker om Gainomax; vet noen om ett proteinpulver som er likt i smak som Gainomax med jordbær? Elsker den smaken nemlig... Og til slutt; er det noen som har prøvd Pro-90 Isolate med banansmak? I så fall, er den god? Liker en god del forskjellige ting med banansmak, så jeg vurderer den (spurte hos TN om de hadde smaksprøver på Pro-90, men de hadde dessverre kun smaksprøver av ProZyme). Lenke til kommentar
War Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 TN sitt pulver kan jeg anbefale på smak. 90+ fra ej-shop osv må man holde seg for nesa for å få ned. anbefaler deg ikke å kjøpe den 5kg bøtta ej-shop selger, eller det merke. Jeg har ingen problemer med laktose men jeg blir fortsatt dårlig av å drikke den proteinen. Har en 5kg bøtte her jeg trur jeg må kaste eller gjemme til ytterst nød. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Har ingen planer om å kjøpe 90+... har smakt på det pulveret før, og det er ikke spesielt godt...! Pulveret jeg bruker nå (M-Factor med dark chocolate) smaker 100 ganger bedre. Og det er ett erteprotein isolat pulver, og smaken kunne selvfølgelig ha vært bedre. Men jeg har smakt ett annet erteprotein tidligere, og det smakte virkelig høgg! Har bedt om smaksprøver på ProZyme fra TN, så får vi se hvordan det er. ProZyme og/eller Pro-90 Isolate er aktuelle fra TN, mens MyoProtein er aktuelt fra MyRevolution. Etter sigende er jordbærsmaken på MyoProtein likt med ActiveMeal med jordbærsmak fra myrevolution (som jeg har brukt en del av), og det smaker veldig godt i alle fall! Lenke til kommentar
War Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Myoprotein 90+ TN Prozyme Synnes jeg smaker "godt" kan drikke 1 liter uten å tenke noe på det. Erteproteinet fra MyR i sjokko synnes jeg smakte litt "sement" Men etter en bøtte ble jeg vand til det. Tropical erteproteinet til MyR smaker hakket værre, litt sånn Brrræoæoæ-drikke vann etter å ha drikket shaken. Blander all protein i vann. i melk smaker vel alt bedre. Endret 25. april 2009 av War Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Synes dere virkelig det er verdt å betale dobbel pris for et proteinpulver, kun for noen få % høyere proteininnhold? Smaksmessig er prozyme utrolig bra, men jeg synes både myoprotein og X-24 smaker vel så bra. X-life sendte ikke ut smaksprøver, det var dumt synes jeg. Kjøpte allikevel sjokolade og vanilje av den, som smaker bra. Prozyme 3 kg = 1100kr. (inkl. shaker) 90% protein Myoprotein 3 kg = 949kr. (inkl. shaker) 87,6 % protein) X-24 2,5kg = 499,- (uten shaker) 82,5% protein Endret 25. april 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
War Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Poenget er at det er konsentrat og ikke isolat. Dvs protein man bruker i pølser og sauser. Råvaren er ofte skadet under produksjonen pga varme da det ikke er noen krav til dette på konsentrater pga det ikke skal brukes pga næringen men andre egenskaper. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Poenget er at det er konsentrat og ikke isolat.Dvs protein man bruker i pølser og sauser. Råvaren er ofte skadet under produksjonen pga varme da det ikke er noen krav til dette på konsentrater pga det ikke skal brukes pga næringen men andre egenskaper. Dette var et tullete innlegg... Isolater og konsentrater er som oftest fremstilt ved samme metode (mikro eller ultrafiltrering er vanligst). At konsentrater blir brukt i matvarer er først og fremst pga. pris, da isolater selvfølgelig er dyrere. Hva så at det blir brukt som tilsetningsstoffer i diverse matvarer? Det er jo tross alt næringsstoffer. Det blir som å si at melk er dårlig, fordi det blir brukt i pølse og sauser. Du er klar over at det er forskjellig kvalitet på konsentrater? Samme er det også innen isolater. Det at du betaler grisemye for et isolat, betyr ikke at det er veldig bra. Jeg så labanalyse av 90+ proteinet til nutrisport (isolat) en gang som ble lagt ut på treningsforum, som viste ca 20% laktose. Desverre får ikke vi som forbrukere vite dette, med mindre det foreligger labanalyse av pulveret. I og med at biologisk verdi på proteinpulveret er likt pga. samme fremstillingsmetode mellom konsentrat og isolat, synes jeg de få ekstra %ene isolater gir blir ekstremt dyre. Om man spiser så mye som 200 gram proteinpulver om dagen, er det snakk om 10 ekstra gram med proteiner. De fleste spiser vel neppe så mye pulver, og da er det virkelig småtteri det er snakk om. Endret 25. april 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
War Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Det er nok ikke så enkelt at man velger et konsentrat siden det bare er 10g mindre protein men så er resten likt, bevaring av naturlig proteinstruktur osv. Jeg så labanalyse av 90+ proteinet til nutrisport (isolat) Det her har vi tatt opp i kosttilskuddstråden, det merke jukser med etikettene. Fra E Borg del 1 Endret 25. april 2009 av War Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Det er nok ikke så enkelt at man velger et konsentrat siden det bare er 10g mindre protein men så er resten likt, bevaring av naturlig proteinstruktur osv. Jeg så labanalyse av 90+ proteinet til nutrisport (isolat) Det her har vi tatt opp i kosttilskuddstråden, det merke jukser med etikettene. Fra E Borg del 1 Artikkelen fra TN har jeg lest før, og de er jo ikke akkurat objektive i saken da, til tross for en bra artikkel. Som sagt, og som det står i artikkelen til mr. Borg, så er de fleste isolater og konsentrater fremstilt ved mikro eller ultrafiltrering, som rett og slett bare beskriver størrelsen på filteråpningene. Isolater blir rett og slett mer renplukket enn konsentrater. Biologisk verdi på proteinene er lik, og aminosyreprofilen kan man jo lese seg til. Jeg skjønner jo at de med laktoseintoleranse velger isolater, men at andre velger å betale dobbel pris for 5% ekstra proteininnhold... Det får vel være opp til hver enkelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå