Gå til innhold

Litt spørsmål om muntlig tentamen


Davenci

Anbefalte innlegg

Hei, har noen spørsmål jeg lurer på angående en muntlig tentamensoppgave jeg skal ha på fredag. Oppgaven er som følger:

 

"Drøft minimum to eksempler på politiske og økonomiske, sosiale eller kulturelle (ideologiske) endringer fra europeisk og norsk historie i perioden ca 1870- ca 1914 som fikk stor historisk betydning

 

Der det er mulig, bør du presentere ulike syn på eksemplene du har valgt.

Du bør også finne fram til opplysninger/kilder som belyser eksemplene dine. Sett opplysningene/kildene inn i sin historiske sammenheng, og vis hvordan de ulike opplysningene/kildene kan belyse de historiske problemstillingene nærmere."

 

La oss si jeg velger perioden fra 1885-1908 da Kongo var underlagt den belgiske kongen Leopold 2., som en politisk endring som fikk stor historisk betydning. Hvordan skal jeg drøfte dette?

 

Skal jeg på en måte begrunne hva som gjør at dette er en politisk endring, og hvorfor det fikk en historisk betydning? Skal jeg sette opp en egen problemstilling, eller er på en måte drøftingen av den politiske endringen selve problemstillingen? og hvordan skal jeg drøfte denne endringen? Bør jeg fortelle kort om hva som skjedde under denne perioden, og dermed finne andre kilder for å få andre synspunkter. Jeg lurer rett og slett på om noen vet litt mer konkret hva som menes med å drøfte en slik endring.

 

Blir veldig takknemlig for svar, føler meg egentlig ganske lost når det gjelder denne oppgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta ny koloniseringen som kom på den tiden, Tyskland og Blant annet norge bestemte seg for å bli kolonimakter, begge med blandet hell, tyskland fikk noen saker i afrika tror jeg men ikke store sakene, da frankrike og england allerde hadde store deler av kontinentet,

Norge begynnte med sine pol ekspedisjoner da nord og sør polene var de eneste stedene igjen på jorda ingen andre allerde hadde satt krav på.

Koloni kranglen var en av de mange grunnene til WW1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...