Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Minn cpu blir veldig varm og maskinen slår seg av

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet noe om følgende problem:

Jeg fikk en ny amd athlon x2 5200+ dual-core 2,7ghz i dag.

Men da jeg skulle inn i bios etterpå for å sjekke temperaturen (cpu tcontrol) så steg den faretruende opp raskt til 103 c og maskinen slo seg av.

system temperatur var da på 36 c

Vel, jeg prøvde ytteligere ett par ganger, men maskinen slo seg av automatisk etter betydelig temperaturstigning.

vel, jeg satte da inn den gamle amd athlon x2 3600+ dual core igjen og problemene forsvant.

Nå lå cpu tcontrol på 40c og systemet på 36c

Så er det noen som har peiling her! på hva som muligens skjer!

Var forøvrig bra vifte med cpu-en og den fungerte tilfredsstillende, så jeg tviler på om problemet ligger der! Dessuten så har jeg nylig oppgradert bios, så der kan det ikke være noe problem.

Kan det være produksjonsfeil/bugs med prosessoren!

Endret av ervikson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke det.

Slik jeg ser det har du hatt et system som fungerer utmerket, så kjøpte du en ny prosesor med kjøler. Når du monterer den nye prosessoren med den kjøleren som fulgte med den blir det varmt.

Når du da monterer den gamle prosessoren igjen med den gamle kjøleren blir alt bra igjen.

Jeg spør så; har du prøvd å montere den nye prosessoren med den gamle kjøleren?

Noe du svarer negativt på.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke det.

Slik jeg ser det har du hatt et system som fungerer utmerket, så kjøpte du en ny prosesor med kjøler. Når du monterer den nye prosessoren med den kjøleren som fulgte med den blir det varmt.

Når du da monterer den gamle prosessoren igjen med den gamle kjøleren blir alt bra igjen.

Jeg spør så; har du prøvd å montere den nye prosessoren med den gamle kjøleren?

Noe du svarer negativt på.

Men kvorfor behøver jeg å teste det! for den nye viften fungerte jo! når jeg startet maskinen.

Jeg lot ene lokket stå åpent for å sjekke att den nye viften fungerte og det gjorde den.

Lenke til kommentar
Prosessor når 100 grader, da fungerer ikke alt fint. Det er mye mer nærliggende å tro at det er noe galt med kjøler evt montering av kjøler enn at det er noe galt med prosessor.

Men begge viftene fungerer og kjøleribben er vel bare ett metallstykke! så hva mener du!

Og dessuten, er det ikke svært kritisk når en cpu kommer helt oppe i 103 grader før den slår seg av!

Endret av ervikson
Lenke til kommentar
Brenner du deg på kjøleribben i det pcen slår seg av?

Hva mener du nå! att jeg skal kjenne på kjøleribben straks etter att maskinen slår seg av.

I så fall så har jeg ikke testet det, nei. hvilken betydning har så det!hvorfor m,m.

Lenke til kommentar
Brenner du deg på kjøleribben i det pcen slår seg av?

Hva mener du nå! att jeg skal kjenne på kjøleribben straks etter att maskinen slår seg av.

I så fall så har jeg ikke testet det, nei. hvilken betydning har så det!hvorfor m,m.

Jeg byttet til den gamle viften og alt fungerer som det skal med den nye prosessoren.

Så det var altså den nye kjøleribben som var problemet,ja.

Så tusen, tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Hadde omtrent det samme problemet i min stuepc, hadde en cpu på 125w, byttet den ut med en 45W eller 60W da fungerte det stabilt, nå skal det sies at det er ganske trangt inni den også da.

Ja det er utrolig hvordan ting kan være og enkelt er det jo ikke alltid.

Jeg bygger mine maskiner selv, men har aldri hvert borti slikt problem før, nei

Lenke til kommentar
Men begge viftene fungerer og kjøleribben er vel bare ett metallstykke! så hva mener du!

Og dessuten, er det ikke svært kritisk når en cpu kommer helt oppe i 103 grader før den slår seg av!

Såklart fungerer vifta om den er tilkoblet! Den går jo inn på hovedkortet for å få strøm. Den får jo strøm, da fungerer det.

Det lille stykket av metall du har der blir det kulde av, som kjøler nemlig cpu'en din med kulde FRA 1.kjøleribbene og 2.viften for å gi deg et klart svar, her.. Ikke noe grunn til frustrasjon.

Jeg tror det er det som Pastafarian og cartoon sier her om at det ikke sitter skikkelig :ermm: .

EDIT: Leste ikke inlegget om at det fungerer nå :)

Endret av qeamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...