Isejlinla Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hører små rykter om at ferske sjåfører ikke kan kjøre til utlandet før en viss stund etter førerprøven er tatt. Kan dette stemme? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 i alle fall ikke mens du har det midlertidige førerbeviset du får utdelt der og da hos vegvesenet. Med en gang du får ditt endelige førerkort i posten tror jeg det er fritt fram. Lenke til kommentar
Isejlinla Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 i alle fall ikke mens du har det midlertidige førerbeviset du får utdelt der og da hos vegvesenet. Med en gang du får ditt endelige førerkort i posten tror jeg det er fritt fram. Okei - ja det kan godt hende. Har fått det ordentlige førerkortet da, så da går det vel bra. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kjør ivei. Ble selv stoppa rett etter jeg hadde fått det ekte førerkortet, og det gikk bra. Men det midlertidige gjelder kun Norge. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 i alle fall ikke mens du har det midlertidige førerbeviset du får utdelt der og da hos vegvesenet. Med en gang du får ditt endelige førerkort i posten tror jeg det er fritt fram. Det midlertidige førerkortet er gyldig i Norge, sverige, danmark og finland. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det midlertidige førerkortet er gyldig i Norge, sverige, danmark og finland. Såvidt jeg vet må man varsle ifra at man vil ha et midlertidig førerbevis som gjelder i de skandinaviske landene. Hvis ikke får man bare lov å kjøre i Norge. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg fikk et som var gyldig for norden uten å spørre om det, men dette er fire år siden, så om det er endret på vet jeg ikke.. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det midlertidige førerkortet er gyldig i Norge, sverige, danmark og finland. Såvidt jeg vet må man varsle ifra at man vil ha et midlertidig førerbevis som gjelder i de skandinaviske landene. Hvis ikke får man bare lov å kjøre i Norge. Å? Er standard hvertfall på de i Bergen... Jeg fikk på mitt når jeg hadde hatt oppkjøringen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Den lille gule papirlappen er kun gyldig i Norge, men man kan få en pen slik liten grønn bok som er gyldig ellers i Europa (s.k. internasjonalt førerkort) dersom man har behov for det. Hvis eg ikkje hugsar heilt feil... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Den lille gule papirlappen er kun gyldig i Norge, men man kan få en pen slik liten grønn bok som er gyldig ellers i Europa (s.k. internasjonalt førerkort) dersom man har behov for det. Hvis eg ikkje hugsar heilt feil... Du husker helt feil, internasjonalt førerkort er bare en kopi av ditt førerkort og er således totalt ugyldig uten et orginalt førerkort. Du vil uansett ikke få utstedt et slikt grønn bok uten at du innehar et førerkort. Den midlertidige lappen er kun gyldig utenom våres grenser. Det du må gjøre er å si at du skal utenlands og da skal du få en annen type lapp som er gyldig Sverige, Danmark og Finland (husk legitimasjon). Skal du lenger nedover eller til andre land enn dette så behøver du plastkortet og i noen tilfeller internasjonalt førerkort. (PS: Husk også å ha nasjonalitetsbokstav på bilen. F.eks. i Tyskland så risikerer man å bli bøtelagt hvis man mangler dette, men de er litt av de mer ekstreme landene i Europa med tanke på bøtlegging. Skilt av ny type er også holdbart.) Med andre ord: a. Skal du til Sverige, Danmark eller Finland så skaff deg en slik hvit liten lapp, som gir deg tillatelse til å kjøre i de landene. b. Skal du til andre land så vent på plastkortet og event. ta med internajsonalt førerkort hvis det trengs. c. Har du fått innstemplet 05.02 gjelder ikke noe av det jeg skrev, da er din aktivitet med motorkjøretøy begrenset til hva som fremgår av ditt førerkort. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 fikk nettopp midlertidig pga tapt førekort. gjelder i nordiske land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå