Gå til innhold

Molex til 3 pins problemer.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp kjøpt Sunbeam Rheobus Extreme viftestyring for å styre viftene i kabinettet mitt (antec nine hundred) men har noen problemer med kablene her.

For det fulgte med 2stk molex til 3 pins som jeg kunne bruke til viftene mine, men siden det ikke er nok så kjøpte jeg en del av disse: Adapter, 4- til 3-pins kabel. Men når jeg nå kobler molex viftene mine til viftestyringen med de kablene jeg kjøpte ved siden av så fungerer ikke viftene. Men med de som fulgte med så funker det helt fint?

Eneste forskjellen jeg ser på kablene er at de jeg kjøpte ved siden av har begge kjønn av molex (de to som fulgte med har bare hunnkjønn)..

Har prøvd flere av kablene og forskjellige vifter, alle med samme resultat..

Hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at viftene dine har Molex kontakt? Vifter har hankjønn Molex.

Så vidt jeg kan se har den viftestyringen 3-pins utganger. Da vil en overgang nødvendigvis være koblet til en hunkjønn Molex.

På det bildet av adapteret så ser man derimot at 3-pins kontakten er koblet til hankjønn Molex.

Burde være enkelt å se den forskjellen?

Lenke til kommentar

Viftene mine har både hannkjønn og hunkjønn molex, altså kontakten er slik at man enten kan plugge en kontakt i den bakfra eller plugge den inn i en annen med delen forran. Så derfor får jeg brukt begge kjønn med både vifta sin kontakt og de adapterne jeg kjøpte. Og uansett hva jeg bruker så funker det ikke...

Men hva mener du egentlig? Er ikke kabelen lagd slik at uansett hvilken du plugger den inn i så vil strømmen gå ut til den? For hva ellers er poenget med å ha begge kjønn på adapteren jeg kjøpte hvis det du sier er riktig, at den ene ikke funker??

edit: Har testa litt nå og strøm går fint fra hokjønn til hankjønn molexkontaktene på den jeg kjøpte, men når jeg kobler strømmen til 3 pinsen så vil den ikke gå opp til hokjønnen, hvorfor det? Ja jeg vet at den er kobla til hankjønn delen men hankjønndelen er videre kobla til hokjønndelen... Så hvorfor fortsetter det ikke opp dit? Ellers er det jo ikkenoe poeng med den hokjønn delen på kabelen i det hele tatt?

Endret av sureup
Lenke til kommentar
På kabinett-viftene er det en tilhørende 3-speed switch som vel må settes i high posisjon.

Det har jeg gjort. Btw har prøvd alt det samme på en annen vifte som ikke har noen kontroll men som både har begge kjønn av molexutganger og 3 pins.

Men hvorfor går ikke strømmen fra 3 pinsen opp til hunkjønn delen av kabelen jeg har kjøpt? Er ikke den ubrukelig hvis det ikke går strøm dit fra 3 pinsen?!

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til den spesifike viftestyrings-konsollen og hvordan den ser ut innvendig, men bare for å rydde tvil av veien på hvordan du prøver å koble det;

- du kobler viftene rett på konsollen, right? Dvs. du skal ikke bruke 4-pin molex strøm, siden viftene får strøm fra 3-pin i konsollen

Lenke til kommentar

Innbildte meg at viftene i Antec-kabinettet kom med både 3-pin & 4-pin slik at man kan velge hvilken man vil bruke, men jeg tok vel feil m.h.t. dette.

Da vet jeg neimen ikke hva problemet er. Prøv å hør inne på kabinett/Antec tråden kanskje, må vel være noen som har vært gjennom dette før

Lenke til kommentar

Ja... Nå har jeg prøvd alle 5 av de kablene jeg kjøpte, og gjett hva, 1 funker! Den funker uansett hvordan jeg kobler den... Så da må det jo være at de 4 andre er ødelagte?

edit: isåfall så er det rævva kvalitet... får ringe netshop imorra og få nye..

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...