konduktans Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Bobla mi har litt problemer med å gå reint for tida. Det er en 1600 ccm motor, som såvidt jeg veit er original. Jeg har kjørt den i omtrent ei uke denne våren. Den gikk bra i starten, men nå stopper den om en setter den i fri(eller holder inn clutsjen). Den går også helt for j. dårlig. Jeg har skifta olje, jeg har sjekka at pluggene får gnist på alle plugghetter og jeg har rensa pluggene. Jeg veit ikke selv at den går på tre sylindre, men naboen, som har en del peiling på bil, påpekte det, Motoren rister veldig når den er igang. Om jeg stiller opp tomgangen eller gir gass, så vil den i blandt "ta av" og vibrere og kjøre mye renere, for så å bli helt slapp igjen. Hva kan jeg gjøre? Er det noen i Gjøvikområdet som kan boble og kan hjelpe meg med å få den til å gå skikkelig igjen? Det er russebilen min, så enten må den være fiksa innen neste onsdag, ellers så får jeg bare kjøre den som den er. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
citronen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Har du prøvd å skifte pluggene - og spraye litt elektrospray på tenningskabler/fordeler? Høres jo ut som om det er noe galt med forgasseren, men jeg ville utelukket tenninga først. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Inni fordeleren ser det helt perfekt ut. Klissete er det også(olje eller noe). Det er forøvrig bare de to venstre sylinderene som fusker. Pluggene til venstre er svarte og klissete, mens de til høyre er sjokoladebrune og fine. Tenker at det kan være kompresjonen i de to sylinderene. Hva tror dere om det? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Det er vel manuell ventiljustering på så gamle bobler. Har du justert dem i det siste ? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Nei, har ikke det. Korleis får jeg til det? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Når er jeg ingen ekspert på det (har aldri gjort det selv). Men du kan kanskje ta en titt på : VW valve adjustment Lenke til kommentar
Patz Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Inni fordeleren ser det helt perfekt ut. Klissete er det også(olje eller noe). Det er forøvrig bare de to venstre sylinderene som fusker. Pluggene til venstre er svarte og klissete, mens de til høyre er sjokoladebrune og fine. Tenker at det kan være kompresjonen i de to sylinderene. Hva tror dere om det? Er det altså klissete/oljet _inni_ fordelerlokket? I såfall så er det ikke rart du har problemer, der skal det være 100% rent og tørt. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Vi har tørka litt inni fordeleren, men det hjelper ikke. Vi fant også ut at motoren går på bare én plugg. Men ikke på hvilken som helst plugg. Hva er en feeler gauge? Sånn man bruker for å sjekke gap på plugger? Jeg tror kanskje jeg skal sette den på bukker og justere ventiler i morra om jeg klarer det... Lenke til kommentar
Patz Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Hva mener du med at motoren går på bare en plugg? Feeler gage er et føleblad, altså små metallshims som brukes for å måle åpning på stifter, ventilløftere osv. Tviler på at porblemet ditt har med ventiljustering å gjøre, høres mest ut som problemer med tenningen. Nå er jeg ikke kjent med bobla, men går ut fra at du kan stille tenningen ved å løsne fordeler og vri denne. Prøv dette med motoren i gang om mulig. Sjekk om stiftene er i god stand og juster disse. Sjekk også at eventuelt opplegg for tenningsforsinkelse er i orden (sentrifugal eller vakuum). Har du tilgang på tenningslampe så bør du benytte dette når du justerer. Coilen kan jo også ha tatt kvelden, det finnes enheter der du kan teste hvor "lang" gnist coilen kan levere. Går da ut i fra at rotor og fordelerlokk ser bra ut? Edit: Skriveleif. Endret 24. april 2009 av Patz Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Altså hvis jeg tar av alle plugghettene utenom én, så starter motoren. Tenkte at det kunne være relevant. Jeg kan se om jeg får prøvd å justere fordeleren. Skrur jeg løs hele greia og dreier den? Stiftene er i følge fattern i god stand. Hva er tenningsforsinkelse? Hva er coil? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Patz Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 En enkel måte å sjekke at du ivertfall har gnist i det hele og det store er å ta av pluggen, legge gjengene på pluggen til gods på blokka, og få noen til å kjøre startmotoren. Da skal du se gnist på pluggapet. Gjør dette på en og en plugg. Leser lengre opp at du sier at pluggene på venstre side er skitne. Ta dem ut og vask i parafin/white spirit. Puss med fint smergelpapir på kontaktflaten, og skyll godt med rødsprit. Tenningsforsinkelsen gjør at tenningstidspunktet justeres etter motorturtallet. Jo høyere turtall jo tidligere tenning. Hvordan dette er på bobla vet jeg ikke, men det er mulig at det er et system med vekter i fordeleren som virker etter sentrifugalprinsippet. I så fall er det egentlig ikke så veldig mye som kan gå galt. Coilen er en høyspenningsspole som leverer spenning til pluggene via fordeleren. Google "vw beetle ignition coil" så ser du hvordan den ser ut. Uansett, sjekk aller først at du har gnist på alle sylindere. Har du det så kan du prøve å justere tenningen, og dette helst med en tenningslampe. Hvis alt det er i orden så bør du begynne å se på bensintilførsel / ventiljustering. Anbefaler deg å gå til anskaffelse av Haynes-boka til bobla, meget meget nyttig. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Nå må bare smågutta rulle inn årene, for nå skal far tale fra levra: Jeg har hatt oljete plugger én gang, og da hadde jeg en BMW der toppen var sprekt. Nå er selvfølgelig folkevognmotor en helt annen motor, men jeg de samme prinsippene gjelder - oljete plugger indikerer selvfølgelig at det kommer olje til et sted hvor det ikke burde være olje. At du har olje på pluggene påvirkes selvfølgelig ikke av hvorvidt du har justert tenninga eller ikke, så det blir bare et blindspor. Når det gjelder dette med justering av ventilklaringer på boblemotor så skal dette gjøres med kald motor (fordi støtstengene utvider seg når de er varme), og det skal vel justeres såpass regelmessig som hver 5000km eller noe slikt helt latterlig lavt kilometertall. Det er sikkert ikke gjort på minst ti ganger så lenge siden... Du bruker såkalte måleblader som du stikker inn for å sjekke klaringa, disse koster lite på biltema. Det er sikkert aaaaalt for mye klaring nå. Likevel er jeg rimelig sikker på at det hjelper lite, men du bør jo gjøre det uansett. Oljen du ser på pluggene må jo nemlig komme et sted i fra, for å si det veeeldig enkelt. Jeg siterer fra internett: Oil can only get to the combustion chamber then onto the spark plug through the worn valve seals or broken/damaged piston rings or blown head gasket. When too much oil is accumulated into the combustion chamber the spark plug will, eventually, give up and not fire as fuel will only ignite when petrol and air mix together(known as atomised fuel). Having too much oil mixed with petrol and air will not fire with the deteriorated spark from the spark plug. If you keep on changing new or cleaned spark plugs then the engine may fire up but with a lot of smoke (blue smoke). In the end, either cylinder head has to be removed to investigate and/or new piston rings and rebore will be required. Altså. Jeg har jo ikke lyst til å latterliggjøre andre postere, men de fører deg jo bare totaaaalt på villspor her - oljete plugger har ingenting med tenninga å gjøre, og det som gjør at motoren går dårlig er at det kommer for mye olje i kammeret, er det olje på pluggene er det nemlig driiiitmye olje i forbrenningskammeret. Ut fra min egen erfaring med motor som gir oljete plugger, så betyr det at noe er riv ruskende galt med motoren - og svaret fra "o mektige internett" indikerer det samme. På min BMW var altså toppen sprekt. På en boblemotor vil jeg anta at det mest sannsynlige er at stempelringene er totalt utslitte, og at dette er den mest sannsynlige årsaken til at du får olje på pluggene. Et sylindersett med stempelringer, stempler og sylindre koster ca 2000 kroner. Så er det en hel masse jobb. Endret 25. april 2009 av KVTL Fjernet annonsering Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er det slik å forstå at bilen har stått uten å bli startet i vinter? Og at den gikk fint siste gang den var i gang i høst? Enig med Ideal i at det sannsynligvis er stempelringene som er feilen. Hvis motoren sveiv fint rett før vinteren vil jeg derimot ikke tro ringene er utslitt, men at de har "satt" seg i løpet av vinteren. Det er slik som kan skje særlig på eldre motorer som står i ro en stund. Da kan du prøve en metode som går ut på å skru ut pluggen og helle nedi automatolje (som brukes til automatgirkasser til vanlig). Dette er en sur og illeluktende rødfaget olje som har en rensende virkning på koks og avleiringer. Så tørner du motoren noen ganger for hånd slik at olja blir skikkelig fordelt i sylinderen og lar den ligge og trekke en stund. Ikke fall for fristelsen å tørne motoren med starteren, da spruter olja ut av plugghullet. Hilsen mye graps i motorrommet Etter en stund stikker du inn en slange og suger ut det du får ut av automatolja, skrur i pluggen (som du har tørket god av på forhånd) og starter opp motoren. Kjør motoren varm og se om den ikke sviver renere etter hvert. Fungerer det ikke første gang ville jeg prøvd en gang til. Hjelper ikke dette kan du i alle fall utelukke at "satte" stempelringer er problemet. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Bilen gikk bra etter vi tok den fram også! Eller jeg tror det ihvertfall... Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Bilen gikk bra etter vi tok den fram også! Eller jeg tror det ihvertfall... Så tilstanden har bare blitt verre? Skader i alle fall ikke å prøve en liten rens, koster ikke så mye med en liter automatgirolje Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Skal se hva jeg får til! Hva kan jeg bruke for å få opp igjen olja da? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Annonsering tar vi på bruktmarkedet og ikke på forumet. Info rundt dette er fjernet. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå