Gå til innhold

Bruke gamle objektiver

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet noen gamle objektiver på loftet. Altså fra før digitalkameraenes tid. Det jeg lurer på er om disse kan brukes på et nytt, digitalt speilreflekskamera? På objektivene står det:

Canon lens Ex 50mm 1:1,8 69943

Olympus OM-System F.Zuiko Auto-S 1:1,8 f=50 mm 1190514 (dette og det over er vel like?)

Expert 1:2,8 f=135mm 650015 55Φ

Hvilke kameraer vil disse eventuelt være kompitable med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nix, de to 50mm-ene er ikke like. Canonen er lagd for å brukes på Canons EF-fatning, og fungerer i større eller mindre grad på alle Canons digitale SLRer, men jeg er usikker på om du får lysmåling eller ikke, og på hvilke kameraer det evt. er.

Olympus-objektivet er for OM-fatninga, som ble brukt på Olympus-speilreflekser fre tidlig 70-tall og noen tiår utover. Brukes egentlig ikke lenger, men det finnes adaptre til FourThirds, den nye fatninga Olympus bruker for tida.

50mm er forøvrig ikke normalobjektiver på de fleste digitalkameraer. Sensorene i de ikke-svindyre kameraene er mindre enn det en rute 135-film var, dermed brukes bare en del av det bildet objektivet tegner. Feks har Canons kameraer en cropfaktor (beskjøringsfaktor) på 1.6 (xxD, xxxD, xxxxD), 1.3 (noen 1D-kameraer) og 1/aka: ingen beskjæring (noen andre 1D-kameraer). Dermed vil bruksverdien og -området til disse objektivene variere etter hvilket kamera du putter dem på.

Den siste greia der aner jeg ikke hva er. Det er en middels lyssterk mellomkort tele, men hva slags merke er Expert? Har aldri hørt om det før, men det var tydeligvis en tredjepartsprodusent. Objektivet kan egentlig være hvor hvasomhelst av fatninger. Mulig å få se et bilde eller to av det?

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Nix, de to 50mm-ene er ikke like. Canonen er lagd for å brukes på Canons EF-fatning, og fungerer i større eller mindre grad på alle Canons digitale SLRer, men jeg er usikker på om du får lysmåling eller ikke, og på hvilke kameraer det evt. er.

...

NEI! Canon EX 50mm f/1,8 ble lansert i mai 1968 og da var nok EF-fatningen ikke oppfunnet ennå så dette objektivet passer ikke på noen av dagens kameraer desverre. Dette objektivet skal passe til et par kameraer som hadde navnet EXEE og EX auto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...