signii Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg har funnet noen gamle objektiver på loftet. Altså fra før digitalkameraenes tid. Det jeg lurer på er om disse kan brukes på et nytt, digitalt speilreflekskamera? På objektivene står det: Canon lens Ex 50mm 1:1,8 69943 Olympus OM-System F.Zuiko Auto-S 1:1,8 f=50 mm 1190514 (dette og det over er vel like?) Expert 1:2,8 f=135mm 650015 55Φ Hvilke kameraer vil disse eventuelt være kompitable med? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Nix, de to 50mm-ene er ikke like. Canonen er lagd for å brukes på Canons EF-fatning, og fungerer i større eller mindre grad på alle Canons digitale SLRer, men jeg er usikker på om du får lysmåling eller ikke, og på hvilke kameraer det evt. er. Olympus-objektivet er for OM-fatninga, som ble brukt på Olympus-speilreflekser fre tidlig 70-tall og noen tiår utover. Brukes egentlig ikke lenger, men det finnes adaptre til FourThirds, den nye fatninga Olympus bruker for tida. 50mm er forøvrig ikke normalobjektiver på de fleste digitalkameraer. Sensorene i de ikke-svindyre kameraene er mindre enn det en rute 135-film var, dermed brukes bare en del av det bildet objektivet tegner. Feks har Canons kameraer en cropfaktor (beskjøringsfaktor) på 1.6 (xxD, xxxD, xxxxD), 1.3 (noen 1D-kameraer) og 1/aka: ingen beskjæring (noen andre 1D-kameraer). Dermed vil bruksverdien og -området til disse objektivene variere etter hvilket kamera du putter dem på. Den siste greia der aner jeg ikke hva er. Det er en middels lyssterk mellomkort tele, men hva slags merke er Expert? Har aldri hørt om det før, men det var tydeligvis en tredjepartsprodusent. Objektivet kan egentlig være hvor hvasomhelst av fatninger. Mulig å få se et bilde eller to av det? Endret 23. april 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
zorry Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Nix, de to 50mm-ene er ikke like. Canonen er lagd for å brukes på Canons EF-fatning, og fungerer i større eller mindre grad på alle Canons digitale SLRer, men jeg er usikker på om du får lysmåling eller ikke, og på hvilke kameraer det evt. er.... NEI! Canon EX 50mm f/1,8 ble lansert i mai 1968 og da var nok EF-fatningen ikke oppfunnet ennå så dette objektivet passer ikke på noen av dagens kameraer desverre. Dette objektivet skal passe til et par kameraer som hadde navnet EXEE og EX auto. Lenke til kommentar
signii Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Først ser du de to 50mm objektivene, og det tredje er Expert. Jeg lurer på om ikke det kanskje er butikken Expert, fordi linselokket er veldig lik den logoen (Men det står Expert inne på linsa også). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Lurer litt på om det er en eldre utgave av Vivitar 135 f2.8 objektiv som Expert har på trykt egen logo på. Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Zuiko om 50mm linsa går for å være tålelig ok på digitalkamera. Lenke til kommentar
signii Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Okei, takk for svar. Da ble jeg litt klokere Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Både 50mm og 135mm er såpass bra at et kamerasystem "FourThirds" som disse passer til er et fornuftig valg. Den fra Canon kan du også bruke til samme type system med en mellomring. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 AFAIK brukte Canon FD fatning på den tiden. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå