Tmz Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hei, jeg fikk lappen for noen måneder siden og fikk da en gammel colt av foreldrene mine, lyden som var i bilen fra før gikk ann å leve med så pga litt stram økonomi har jeg ventet litt med å forbedre anlegget. Har riktignok fått inn en sub m/ forsterker. Mitt første spørsmål er da om det finnes noen slags dempematter el. Jeg snakker da om støy fra karosseri som vibrerer. Jeg har egentlig ikke så mye bass i bilen nå, kun en 350w forsterker som jeg kjører en 12'' på, men alikevel vibrerer hele bagasjelokket ganske mye og lager masse støy. Noen som har erfaringer? Er flere ting i bilen som vibrer og lager støy, men bagasjelokket er helt klart værst. Kan tenke meg hvordan det blir når jeg får inn noen heftigere subber. Også har jeg lenge tenkt på å kjøpe meg nye høytalere og endelig har jeg råd, dvs når jeg får lønn om 20 dager. Jeg har da sett litt på disse focal høytalerne som jeg tror bør duge ganske greit, har hørt mye bra om dem ihvertfall. Noen som har hørt disse og kan anbefale dem? Eventuelt anbefale noe annet i samme prisklasse. Men spørsmålet mitt er egentlig da, siden jeg har litt begrenset med penger lurer jeg på om jeg skal gå for en forsterker eller ny spiller, spilleren er en LG spiller som jeg tror forsåvidt her helt greit, den har 4x50w mosfet forsterker intergrert men usikker på om det er nok til å drive høytalerne aleine, dessuten har jeg mest lyst til å legge litt mer penger i en spiller seinere. Så jeg har sett litt på forsterkere da, vil ha en 4kanaler da jeg har høytalere bak også som kanskje skal oppgraderes etterhvert. Har sett litt på denne dynabel forsterkeren det er riktignok bare 4x80w men har hørt at dynabels watt er mer verdt en de fleste andres merker watt. Tror uansett at det skal spille høyt nok, det er lydkvalitet som er viktig. Jeg kan spille så det skjærer i øra med det jeg har i bilen nå liksom, men lydkvaliteten er jo som så... Også lurer jeg på en ting til angående høytalerene, er det et sett med 2stk høytalere eller må jeg kjøpe 2 av dem? Isåfall tror jeg at jeg må finne noen nye. :\ Takker på forhånd. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det focal settet (sett = høyttalere til begge sider) er knallbra, så bare å kjøpe... Så kjøper du en dynabel BF1502 eller BF2225 forsterker til å drive frontsettet, bak trenger du ikke å ha noe lyd, men skal du på død og liv ha det, så bruk det som er der, og kjør det på spilleren... Dempemateriale finnes det mye av, jeg for min del bruker mest "spray-typen" til normale innstallasjoner Lenke til kommentar
Ambidex Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Demping og ellers det meste av utstyr finner du her Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Og ja, det er 2 par i esken Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Ok Men hvordan fungerer det da? Skjønner liksom ikke helt hvor disse mattene skal legges, og når det gjelder bagasjelokket er det jo hele lokket som vibrerer, derfor må det jo legges noe demping mellom lokket og karosseriet rundt. Men går nok får den 2 kanaleren 150w fra dynabel da:) Kan jo drive høytalerene bak med spilleren, problemet er at jeg får forvrenging når jeg skrur opp lyden litt da de ikke har noe delefilter. Men kan jo eventuelt bare stille ned lyden bak litt, vil ha litt lyd der med tanke på de som sitter bak. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Men har det noe for seg med en 150w rms forsterker når høytalerene kun er 80w rms? Må jeg ha demping bak høytalerne ? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Monteringen av høyttalerene er alfa og omega på hvordan resultatet blir, så det er her du burde gjøre den største innsatsen din, og demping av dørene hjelper betraktelig. Orginalmonterte høyttalere er som regel montert der det er "lettest" å montere dem, og da ikke optimalt plassert Husker ikke navnet på produktet, men du får tak i demping på sprayboks, som fungerer utmerket inni dører osv Jo større forsterker, jo bedre.... selv bruker jeg en BF2225 på FOCAL 165KRX2, og de er oppgitt til å tåle 100w rms, og jeg får da god kontroll på elementene uten å "stresse" forsterkeren Endret 27. april 2009 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Litt modifiseringer må jeg gjøre uansett, de høytalerne passer ikke inn da focal høytalerne er en størrelse større, også er det egen diskanthøytaler. Noe sånt da eller ? http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=901. når forsterkeren kan levere dobbelt så mye watt rms som det høytalerne trenger burde den klare det uten å måtte "tynes" på max hele tiden ihvertfall. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ja, det er den jeg tenkte på Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Ok takker for svar, men har flere spørsmål jeg =p Jeg lurer litt på hvor jeg skal montere høytalerene, altså orginalt er de i sidedørene nede ved beina, men de focal høytalerne er jo større og det er jo egen diskanthøytaler så jeg må som sagt modifisere litt. Burde jeg bare skjære i plasten eller? Angående demping, er det ikke lurt å bare legge sånn dempematta i døra? Så får man dempa litt støy fra utsiden også. Er en colt 96 mod forresten. Også lurer jeg litt på bass da, jeg har tenkt litt på å kjøpe meg 2 kraftige 12'' elementer. Jeg har hørt at større basselementer spiller tregere og ikke like pent, bare flytter mer luft og lager høyere trykk, men jeg er som sagt ikke ekspert på området. Er viktig at det spiller pent, men ikke missforstå vil ha noe som trykker ganske bra og Hadde tenkt å bruke en 3-4 tusen pr element, vil helst ikke over 4000 ihvertfall. Regner med at jeg kan få noe som både spiller høyt og pent for den prisen. Når det gjelder kasse er jeg litt i tvil, porta kasse, lukket kasse? osv.. Fordeler ulemper hva er best? Forsterker håper jeg å få tak i brukt, må ha en ganske kraftig forsterker hvis det skal bli slik jeg har tenkt meg og da koster forsterkeren fort mye penger så skal se om jeg får tak i noe billig, men kom gjerne med forslag og tips uansett Men en ting til, bilen er veldig liten og lurer derfor om bassen blir kanskje litt vel overkill? Vil ikke ha noe sånt at man ikke hører diskanten liksom og bilen bare hopper bortover veien. Endret 29. april 2009 av Tmz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå