Gå til innhold

Trening i forkant av førstegangstjenesten

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har mottatt varsel om innkalling til førstegangstjeneste, og tenkte at det sikkert hjelper godt på når det gjelder tjenesteønsker, og generelt sett er smart om jeg prøver å komme litt i form.

Jeg er i ganske dårlig form nå - ligger på en 15 minutter på 3000-meteren, klarer vel en 7-8 pushups (hendene under skuldrene), en 15 situps (type korsryggen i bakken hele tiden) og jeg hlarer enkelt og greit ikke pull-ups.

Har noen en idé til treningsprogram? Jeg skal møte den 29.09.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva slags tjeneste du skal ha, men de fleste sier at det er maksimal styrke som er viktigst. Altså er det ikke så nøye om du klarer mange push-ups, pull-ups etc. selv om det gir en liten pekepinn.

Mange anbefaler å gå lange turer med tung sekk på ryggen.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg misforstår men virker som du motsier deg selv litt haarod. "Maksimal styrke er viktigst." og "Altså er det ikke så nøye om du klarer mange push-ups, pull-ups etc. "

For å være ærlig tror jeg ikke det er så hardt i vanlig førstegangstjeneste. Men om du skal prøve deg som spesialsoldat som fallskjermjeger f.eks. må du nok legge deg litt i hardtrening, og da er nok lange turer med tung sekk noe å gå etter ja.

Lenke til kommentar

Det kan være greit å ha litt markløft bak seg før man drar i førstegangstjenesten. å drasse på 100 kg sekker på ryggen så vil jeg tro å ha sterke føtter og sterk rygg (skuldre og core også) vil gjøre dagen endel lettere. Da jeg var i førstegangstjenesten så var pushups veldig vanlig, gjerne grytidlig på morgenen. Med all løpingen som ligger foran deg så kan det være lurt å ha litt kondisjon i forkant. Du skal løpe 3000 meter og du skal løpe i gjørmeløype naken (obs: kvinnelige sersjanter følger med deg hehe). Når det gjelder skyteøvelser når du skal montere og demontere våpenet veldig kjapt, under et halvt minutt (å trene grepet vil hjelpe på slike typer aktiviteter, høyere smertetoleranse i hendene og bedre grep)

Ellers, så er det mye turer ut i felt og slikt, skal vel antageligvis innom gassteltet også, det krever ingen trening i forkant da du bare skal sitte der og ikke gjøre noenting. De har treningsstudio der så du får mulighet til å trene på fritiden. Men der er ikke noe tvil om at sterke bein, skuldre og sterk rygg og sterk core vil komme langt på vei for man skal trossalt drasse på mye utstyr.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

100kg sekk var lit drøyt da, dei fleste treng bare å gå med 30-40kg på det tyngste.

Gå mykje med sekk, hvis du vil vere "ok" forberedt bør du fint klare ein to-timers marsj gjerne med mykje helling oppover med hvertfall 30kg på ryggen.

Ellers er det greit å ta 3000m på under 13min.

Pull-ups blir ikkje brukt lenger og push-ups ødelegger du bare ryggen på hvis du trener mykje på, spesielt militær-varianten.

Så styrkemessig bør du fokusere mye på bein og rygg. Også greit å ha litt bryst og triceps.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg misforstår men virker som du motsier deg selv litt haarod. "Maksimal styrke er viktigst." og "Altså er det ikke så nøye om du klarer mange push-ups, pull-ups etc. "

For å være ærlig tror jeg ikke det er så hardt i vanlig førstegangstjeneste. Men om du skal prøve deg som spesialsoldat som fallskjermjeger f.eks. må du nok legge deg litt i hardtrening, og da er nok lange turer med tung sekk noe å gå etter ja.

Ser den.

Det jeg mente er at en person på 170 cm og 60kg sannsynligvis klarer en del flere push-ups og pull-ups i forhold til en person på 190cm og 90 kg. Men det betyr ikke at den minste nødvendigvis har noen stor fordel i forhold til han store da han sannsynligvis er sterkere totalt sett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det er ikke vits i og begynne med RYP før rekrutt skolen, du vil komme i dårligere form når du kommer inn, anbefaler deg og trene på push-ups med hender foran skuldrene.

situps og hangups.

har du interesse for befals skolen, løp deg ned til under 1345 på 3000 meter. bemerker at du må under 15 minutter for og komme på båt om du skal i sjøforsvaret.

når du så har fått tjenesteplass så kan du begynne med RYP

kopierer fra mil.no

Ting du ikke skal ha med i forsvaret

Utenlandske kosttilskudd eller kosttilskudd som inneholder stoffer som står på dopinglisten.

Kosttilskudd som oppbevares i ikke original beholder, f.eks brødposer eller kakebokser.

du har lov til og ha det med deg men da må det være i orginal beholder(forseglet) når du ankommer, du vil bli narkosjekket.

det er ikke lov til og bruke det på treningsstudio.

om du skal bruke det så må du ta det ut av skapet, doser og lås inn i skapet igjen.

når du ankommer nytt tjenestested er de ikke så strenge på det(i allefall ikke på kystvakten)

Lenke til kommentar

Anna enn teknikk-messig er det ganske verdiløst å trene noko særlig på push-ups, sit-ups osv. før du skal inn. Kjør heller baseøvelser, f.eks eit 5x5 ptogram så får du lett styrka du treng i dei fleste deler av militæret.

Ellers er det bare å gå mykje med sekk, det er det dei fleste sliter med, ta med deg ei klokke og sjå kor fort du går, marsjtempo er hardt for mange.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva slags tjeneste du skal ha, men de fleste sier at det er maksimal styrke som er viktigst. Altså er det ikke så nøye om du klarer mange push-ups, pull-ups etc. selv om det gir en liten pekepinn.

jo det er nøye, klarer du ikke minstekravene så forsvinner endel muligheter etter rekruttten

Lenke til kommentar

jo det er nøye, klarer du ikke minstekravene så forsvinner endel muligheter etter rekruttten

Det der er bare tull, nesten alle de tyngste tjenesten i militæret går på viljestyrke og kor flink du er til å gå med sekk. Du skal ikkje ned til Afganistan for å ta push-ups og det veit befala.

Lenke til kommentar

Ønsker du å få bra resultater på testene må du trene litt på push-ups, sit-ups. hang-ups og 3000 meter, i forkant. Disse resultatene har fint lite med din evne til å fungere som en god soldat, men de holder fast til testene enda...

Hvis du virkelig ønsker å "trene deg opp" til førstegangen vil jeg anbefale deg å gå noen lange turer i skog og mark, med noe oppakning.

Utenom det er ikke forsvaret så fryktelig hardt at det gjør noe. I tillegg er rekrutten til for å gi en viss trening til resten av tjenesten.

Lenke til kommentar

Det der er bare tull, nesten alle de tyngste tjenesten i militæret går på viljestyrke og kor flink du er til å gå med sekk. Du skal ikkje ned til Afganistan for å ta push-ups og det veit befala.

der driter du deg loddrett ut, når man ikke klarer minstekrav, så kommer man ikke inn på visse linjer, eks: Fallskjerm, Marinejeger, spessjeger, Hundefører, brannvern osv

Lenke til kommentar

Slik som eg forstod det er trådstarter blitt innkalt til førstegangstjeneste og har ikkje søkt seg til nokon spesialenheter på forhånd (egne opptak osv.).

Da står han igjen med opptak til f.eks Sniksytter i 2. Bataljon, dette opptaket er på slutten av rekrutten, klare du ikkje å trene deg opp til 45 push i rekrutten har du ikkje det som trengs uansett.

Det er styrketester i begynnelsen og i slutten av rekrutten og det er dei i slutten som teller.

Uansett korleis du snur og vender på det er det bein- og ryggstyrke som er viktigst i militæret.

Edit: har snakka med eindel befal også, minstekrava står jo bare for å sile vekk idiotane, må jo vere evneveik for å søke seg til spesialtjenest uten å hvertfall ta en 70 push uten å bli svett.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

nei, han har ikke søkt no spesielt opptak, men f.eks skal du inn på brannvern som er en populær tjeneste i førstegangstjenesten, så fikk ihvertfall vi beskjed om at løp du over 13 min på 3 km, så var det egnetlig bare å glemme å søke den tjenesten, greier du 5 push, 1 hangups, 10 situps og løper 3000 på 20 min, så sier det seg selv at du ikke får en kremstilling i forsvaret..

Lenke til kommentar

Er du i så dårlig form sliter du med å gå med sekk også.

Sei at du klarer minstekrava, kjem inn der du vil og ryker 1 uke seinare fordu du ikkje kan gå med sekk.

Å måtte trene til minstekrava forutsetter at du sannsynligvis ikkje er sterk nok uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...