Gå til innhold

[Løst]lav lyd i ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg kjører dualboot på en dell latitude d830 med winXP og Ubuntu 8.10. Problemet er at lyden ikke blir høy nok under linux.. I Windows blir det helt greit, men i linux kommer jeg ikke opp på samme nivå:S

Bruker primært rythmbox når jeg hører på musikk, og der kan man ikke stille lyden trur jeg..

VLC blir noe bedre, men ikke godt nok

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok skal prøve senere med alsamixer.. volumknappen i dekstop og volumknappen på pcen er satt til maks.

Joda, men det er flere brytere som kontrollerer volumet. Høyreklikk på volumkontrolleren og velg Open Volume Control. Hos meg kontrollerer både Master, PCM og Front lydvolumet mitt.

Lenke til kommentar

cyclo: Om du kjörer PulseAudio fant jeg nylig en innstilling i PulseAudio som lar deg forsterke lyden over de originale 100%. Anbefales ikke aa stille den saa alt for höyt (Gaar vel til 400%), avhengig av höytalerne du har og annet.

Ligger under appleten som kommer fram av PulseAudio Device Chooser (Manager og velg lydkort).

Men er jo ikke sikkert alle kjörer PulseAudio da :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Jeg sleit litt med lyden i Fedora 11 (beta), alt sto på max, men alt var veldig lavt. Viste seg at jeg måtte sette opp lyden i ALSA (som smart nok er godt skjult pga. enda tettere integrasjon med PulseAudio.. :wallbash: ). alsamixer -c 0 gjorde susen.

Hm, i Ubuntu 9.04 er alsamixer -c 0 det samme som GNOME-volumkontrolleren.

Lenke til kommentar
Hm, i Ubuntu 9.04 er alsamixer -c 0 det samme som GNOME-volumkontrolleren.
Fedora bruker nok den nye kontrolleren fra GNOME som integrerer med PulseAudio. Installer gnome-volume-control-pulse om du vil se hvordan den ser ut :p Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...