Gå til innhold

Bruke eldre Vivitar blitz på Nikon D300?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt et brukt Nikon D300 som mitt første dslr og har hatt det utrolig gøy med å ta bilder de siste dagene. Etter å ha vært hjemme hos far og snoket i kamerautstyret kom jeg over en Vivitar 736AFNi blitz som min far brukte på sitt Nikon F-401. Når jeg setter denne blitzen på kameraet begynner blitz-indikatoren og blinke og jeg får ikke tatt bilde. Kan denne blitzen brukes på mitt kamera, eller er det noen instillinger som må gjøres først? Dette er en blitz med manuell styrkeregulering på baksiden.

-Ulyd

Endret av ulyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør være nokså mulig, men kan være noe kronglete. Klarte ikke å finne ut så mye om den blitsen, men jeg formoder at den er lagd for den gamle typen TTL, som ble brukt på film. Kunne vært trysistorautomatikk, men det var vel litt ut på F-401-tida.

Får du tatt bilde når den er i manuell modus? Automatikk vil ikke funke på digitalkameraer, det kan vi i alle fall si sikkert.

Kanskje det beste alternativet er å skaffe en slaveutløser og bruke denne gamle greia fjernstyrt? :)

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar :)

Har lagt ved et par bilder av blitzen. Jeg får den ikke til å fyre med kamera i manuell modus, og aner egentlig ikke hva jeg skal justere på blitsen. Rådet med slaveutløser høres jo ikke dumt ut. Får lese meg litt opp på dette og se om jeg finner noe som gjør at denne tilårskomne blitzen får nytt liv igjen :)

-Ulyd.

post-7801-1240504406_thumb.jpg post-7801-1240504413_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være så enkelt som at jeg faktisk ikke har gjort riktige innstillinger på kameraet. Jeg har aldri brukt en ekstern blitz på dette kameraet før, så jeg får dykke ned i manualen igjen og se hva jeg finner ut. Det er ingen form for "auto" instilling, kun et stolpediagram som justeres. Finner heller ingen steder hva dette blinkende blitz-symbolet betyr.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan lese meg fram til er triggerspenningen på 4.4 volt på blitsen så det skulle ikke utgjøre noen skade for kameraet ditt.

Tar jeg ikke helt feil så kan du bare bruke denne på manuell kamerainnstilling,Bak på blitsen kan du dra spaken til den avstanden motivet er på,da finner du blenderåpningen i forhold til hvilken iso du bruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...