Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]hjelp til kjøp av scooter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å ta lappen på scooter. Men noe jeg ikke har peiling på er scooter! Hva er å anbefale? Vil ha noe som er sprekt, og går raskt.

Det er også litt viktig med utseende. Har sett litt på speedfight, NRG, og Gilera Runner 50 SP. NOen å anbefale? Eller er det andre enn disse som er å anbefale?

Bør jeg legge ut litt penger for en ny eller kjøpe brukt? Vil helst ha noe som jeg får igjen mye for! Vil ikke kjøpe scooter til masse penger og ikke få igjen halvparten liksom!

Plis, hjelp!

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle mopeder og scootere går 45-55 orginalt, så og si at du vil ha noe sprekt blir litt feil innen moped.

Alle de du har listet opp er gode mopeder, kan legge til noen.

Yamaha Aerox, APrilia sr50, Honda x8r, Benelli 491, Derbi Atlantis, , Peugeot vivacity, Suzuki Estilete, Suzuki Katana osv.

Noen ting du alltid bør huske på når du skal kjøpe moped.

ALLTID hold deg til kjente merker.

Ikke kjøp kina 4takter, skal du ha 4takt kjøp vespa.

Jeg ser ikke poenget med å kjøpe helt ny, men det er meg da.

Man får ofte mopeder som er nesten ikke kjørte og helt fine i lakken til halv pris av det den koster ny.

Feks så er det mange billige Aprilia sr50(luftkjølte) som har har vært på finn til ca 5000,- Eller har i det minste vært.

Dette er veldig gode mopeder til den prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sett at vivacity scorer bra på forbrukerportalen, mens speedfighten lå under der igjen, men det var i 2005.

Dette er de to jeg kunne tenkt meg, hvis ikke noe annet er å anbefale? Har lyst på en som går fort, ikke 45 km/t, helst 50 +, så skal den se bra ut, være billig å kjøre. Vil jo helst slippe å ta ut plomba så jeg kan få igjen på forsikringa

Eller er vivacity eller speedfight kurrante scootere?

Trenger raskt svar, takk!

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Begge to er veldig gode scootere.

Bruker samme motor, som er veldig holdbar og sterk.

"Har lyst på en som går fort" Mopeder har ikke lov å gå fortere enn 45, så da må du enten trimme eller kjøpe deg lett mc.

Hva mener du vil helst slippe å ta ut plomba så du får igjen på forsikringa? Har du planer om å krasje den?

Men kan iallfall anbefale speedfighten selv.

Veldig behagelig å kjøre, god sittestilling.

Drar veldig godt, uplombert også.

I tillegg så er den jo veldig tøff :)

Lenke til kommentar

Må nesten spørr om SYM Jet er noe å satse på? Da Euro-X versjonen.

Du sier at man bør holde seg til kjente merker. Nå vet ikke jeg om SYM er et kjent merke eller ikke, er ikke så kjent på dette markedet :)

Lenke til kommentar
Begge to er veldig gode scootere.

Bruker samme motor, som er veldig holdbar og sterk.

"Har lyst på en som går fort" Mopeder har ikke lov å gå fortere enn 45, så da må du enten trimme eller kjøpe deg lett mc.

Hva mener du vil helst slippe å ta ut plomba så du får igjen på forsikringa? Har du planer om å krasje den?

Men kan iallfall anbefale speedfighten selv.

Veldig behagelig å kjøre, god sittestilling.

Drar veldig godt, uplombert også.

I tillegg så er den jo veldig tøff :)

En kamerat av meg kjøpte seg en scooter, en kinascooter elns, og den holder 50 km/t i en liten bakke : / Den er ikke trimma eller uplombert.

Og nei, skal ikke kræsje den, men kjipt hvis det skulle skje noe, så må jeg punge ut det meste fra egen lomme. Men vivacity fikk bedre score på motorytelse på testen da (?) den fikk 4, mens speedfight fikk 3.5. i følge testen. Og en fikk en utmerkelse, noe som ikke speedfight fikk, for den havnet midt på lista nesten.

Lenke til kommentar
Oki. Så speedfight er egentlig i overall bedre? Folk som har erfaring med dette? Vil kjøpe riktig : p

Hvor gammel er du egentlig? Jeg er selv 15 år, har lyst å kjøpe meg en lignende moped som dere avgjør. Jeg har ikke tenkt til å ta mopedlappen, så kan jeg komme opp i store problemer?

Lenke til kommentar
Nja, jeg vil tro speedfighten er litt bedre, men ikke noe veldig.

Håper for all del ikke du har tenkt å kjøpe flett ny moped og skal kjøre uten lappen? Det er som robbern sier, bot pga du kjører uten lappen og utsettelse på førerkort.

aha skjønner, så det er ikke verdt å risikere det

Hvor mye koster det å ta lappen, vet at det spørs hvilke trafikkskole det gjelder, men alikevel sånn ca vi det koste?

Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva jeg betalte, men tror det var en plass rundt 6000kr.

Til trådstarter, så vil jeg anbefale Yamaha Yog-R, da dem får meget god ytelse og aks ved fjærning av plombe og en større dyse. Jeg snakker av egen erfaring da jeg sier at den i tillegg har god driftssikkerhet.

Vil også anbefale Yamaha Aerox, da disse er av de raskeste scooterne etter trimming.

Lenke til kommentar

6000 for lappen nå? tok min for 4 år siden og betalte 2k da;)

Minus med å kjøp bruket er jo garanti og slikt. har selv kjøpt en scooter som kun holdt en tur hje flr den stoppet (fik pengene igjen) og en moped (11 år gammel) som stoppet.

Skal selv ha ny scooter og vil nå ha ny til 7k. eller er det greit å kjøpe brukt? vil helt ha noe som ikke stopper raskt

Lenke til kommentar
6000 for lappen nå? tok min for 4 år siden og betalte 2k da;)

Minus med å kjøp bruket er jo garanti og slikt. har selv kjøpt en scooter som kun holdt en tur hje flr den stoppet (fik pengene igjen) og en moped (11 år gammel) som stoppet.

Skal selv ha ny scooter og vil nå ha ny til 7k. eller er det greit å kjøpe brukt? vil helt ha noe som ikke stopper raskt

En ny scooter til 7k vil neppe fungere noe bedre enn dine tidligere katastrofer. Vil anbefale deg å kjøpe brukt (hvis du ikke vil bruke så mye penger...?), men du må være kritisk til selgeren. Still masse spørsmål om f.eks hvordan den er blitt kjørt, tidligere problemer, er noe skiftet/endret på den og eventuelt hva.

En scooter som er godt tatt vare på, varer som regel lenge.

Endret av Inkompetanse
Lenke til kommentar

Jeg har ikke planer om å kjøpe sym. Men tviler på at jeg skal trimme også.. Kanskje det blir fjerning av plombe, får se, men derfor vil jeg ha en som aksellererer greit fort og er "sprek" til å være scooter på en måte. Har snakket med en som hadde Vivacity og han sa den var kremen av kremen. Den var god å kjøre og veldig bra generelt.

Jeg betaler 3500 - 4000 kr for lappen her i byen... Til den som lurte på lappen.

EDIT:

Har tenkt litt og lest litt... Mange sier Jog R er treig uten trim og sånt, mens andre sier den går bra...

Scootere jeg har sett på: Yamaha Neos, aerox, Jog R, Peugeot Vivacity og speedfight 2.

Hvis dere skulle valgt.. Hvem hadde dere valgt? Med tanke på fart uten trim og komfort osv... Og jeg leste at man kan la de gå i 60 uten å bli bøtlagt? Så dvs man kan fjerne plomber til den går i 60 uten straff? Jeg vil i hvertfall at den jeg kjøper skal gå i maks det er lov enten jeg må ta plomber eller ikke...

Som dere ser så er jeg noob i dette! Og kommer stadig over info. og scootere.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Jeg har ikke planer om å kjøpe sym. Men tviler på at jeg skal trimme også.. Kanskje det blir fjerning av plombe, får se, men derfor vil jeg ha en som aksellererer greit fort og er "sprek" til å være scooter på en måte. Har snakket med en som hadde Vivacity og han sa den var kremen av kremen. Den var god å kjøre og veldig bra generelt.

Jeg betaler 3500 - 4000 kr for lappen her i byen... Til den som lurte på lappen.

EDIT:

Har tenkt litt og lest litt... Mange sier Jog R er treig uten trim og sånt, mens andre sier den går bra...

Scootere jeg har sett på: Yamaha Neos, aerox, Jog R, Peugeot Vivacity og speedfight 2.

Hvis dere skulle valgt.. Hvem hadde dere valgt? Med tanke på fart uten trim og komfort osv... Og jeg leste at man kan la de gå i 60 uten å bli bøtlagt? Så dvs man kan fjerne plomber til den går i 60 uten straff? Jeg vil i hvertfall at den jeg kjøper skal gå i maks det er lov enten jeg må ta plomber eller ikke...

Som dere ser så er jeg noob i dette! Og kommer stadig over info. og scootere.

Maks lovlige hastighet er 45 km/t på alle mopeder og scootre (selv om de aller fleste går bedre, ofte opp mot 60 selv med plomber).

Når det gjelder valg av scooter, vil jeg anbefale Yog-R, av dem du har ramsa opp. Etter du har fjærna plomba i variatoren og dyset den litt opp, så er den av de beste å kjøre; God aks, ok toppfart (ca. 80km/t) og meget lettkjørt (vet av erfaring at enkelte scootre kan være "klumpete" å kjøre, denne er altså ikke det!)

Lenke til kommentar

har ikke tenkt til å gjøre mer enn å ta ut plomba. Men leste på nettet at maks var 60 lovlig men biltilsynet ikke ville vi skulle vite dette fordi alle plutselig kjørte i 60. En lærer til noe folk hadde jobba på biltilsynet og sa dette. Jeg vet ikke, men leste det.

Som sagt, kommer bare til å fjerne plombe. Hvordan går vivacity uten plombe? Hva er å anbefale? IKKE trim. Spiller ingen rolle hva som ruler gata med trim med fart på 80 km/t, blir jeg busta så er det hasta la vista med bil-lappen på noen år + en god bot!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...