Slabbedasken Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det går så mye surr om at FSAA tar så utrolig mye minne selv på Radeon 9800 pro 128 mb utgaven...og siden det ser ut tl at det tar sin tid før en 256m b vresjon kommer og jeg som får ny pc om halvannen uke ikke får ventet til des..... Går det ikke ann å kjøpe en 128 mb videominnebrikke som kan "assistere" radeon 9800 pro kortet???? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det går så mye surr om at FSAA tar så utrolig mye minne selv på Radeon 9800 pro 128 mb utgaven...og siden det ser ut tl at det tar sin tid før en 256m b vresjon kommer og jeg som får ny pc om halvannen uke ikke får ventet til des..... Går det ikke ann å kjøpe en 128 mb videominnebrikke som kan "assistere" radeon 9800 pro kortet???? Det gjør det nok ikke. (har iallefall aldri hørt om noe sånnt!!) Du kan jo sette opp apertuesize til 256mb i bios da. Evt 128mb om du ikke har så mye minne. Vet ikke om dette vil hjelpe, men da får du iallefall mer dedikert minne til skjermkortet.. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Skal ha 1024 mb Corsair Twin 3200 minne...... i dual ddr Kan jeg liksom "sette" av litt minne ti l skjermkortet/3d grafikken osv da mener du? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Ja du setter av pc minnet slik at skjermkortet kan bruke det Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Sså da er det ikke så viktig at Radeon 9800 pro kortet har 128 mb minne den kan bare bruke 128 mb i tillegg av corsair minnet for bedre FSAA osv (er litt noob der) så kortet ikke streser og produsere najs grafikk :smile: Dette funker vel på Asus A7N8X Deluxe Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 funker det på alle sk eller er det hk som avgjør det? midt hk: msi kt3 ultra aru deluxe tror jeg er hele tittelen. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Skulle funke på de fleste HK dette. Har ikke vært borti HK som du ikke kan stille AGP aperture size på. Portsett fra pre AGP kort da :smile: Er jo aldri godt å vite med Compaq, IBM, Dell osv. da Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Håper dette blir en lett ska for folka på komplett (gir alle delene til dem og ber dem sette den sammen så slipper jeg stresset) Jeg fikk nettopp nå denne minnen i posten: 2 x 512MB DDR XMS3200 Low Latency = 1024MB Unbuffered, non ECC, SPD (2-2-2), Low Latency m/Platinum Heat Spreader, Designet for og testet med dual channel hovedkort. Hadde det vert nok å sette 128 mb av til videominnet til skjermkortet eller ville det vært noen forskjell fra 128 og 256 mb....(i tillegg til de 128 kortet allerede har) (Radeon 9800 pro) Dette vil vel ikke ha noe å si for Dual ddr og resten av systemet vel......mener at 1024 mb skal holde til det meste Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Jeg kjører 1024 MB RAM i dual channel på granite bay hovedkortet mitt, det fungerer veldig bra. Det er iallefall mer enn nok RAM, har til enhver tid CA 700 MB ledig. Har stilt AGP Aperture size til 256 MB, men merker ikke noe særlig forskjell fra 128 MB. Om du skal kjøre tung FSAA så tror jeg allikevel ikke at hovedminnet hjelper til noe særlig. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det er bedre med et skjermkort med 128mb minne og 0 apturesize enn et kort med 64mb minne og 64mb apturesize. Dette er fordi da slipper informasjonen å gå mye frem og tilbake Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Sså da er det ikke så viktig at Radeon 9800 pro kortet har 128 mb minne den kan bare bruke 128 mb i tillegg av corsair minnet for bedre FSAA osv (er litt noob der) så kortet ikke streser og produsere najs grafikk :smile: Dette funker vel på Asus A7N8X Deluxe AGP minne (den delen av system minnet som blir brukt til å lagre textures/geometry) er en del av AGP specen. Frame/Z data må lagres i video-minne. Men som jeg har nevnt for deg før, texture overflow (når texturene ikke får plass i video-minnet og må lagres i AGP minne) vil drepe ytelsen. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Det er bedre med et skjermkort med 128mb minne og 0 apturesize enn et kort med 64mb minne og 64mb apturesize. Dette er fordi da slipper informasjonen å gå mye frem og tilbake Så kortet eler grafikken mht FSAA osv vil bli "tregere"??? Fik kvite at de 128 mb rammen som er på Radeon 9800 pro ikke holder til de tyngste oppgavene.....så da vil ikke det hjelpe å "omdirigere" litt minne fra ram kortene??? vil det ikke gi noen positiv effekt???? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det vil bli bedre ja, men det hadde vert bedre med 256mb ram på skjermkortet Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Så å "låne" 128 eller 256 mb av rammen vil ikke gi Veldig dårlig ytelse da? Trodde ram hastighetene nå for tiden var velgit rask...skal jo ha nfrice2 Xp3000+ og 400 mhz ram i dual ddr....men men-- Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Sså da er det ikke så viktig at Radeon 9800 pro kortet har 128 mb minne den kan bare bruke 128 mb i tillegg av corsair minnet for bedre FSAA osv (er litt noob der) så kortet ikke streser og produsere najs grafikk :smile: Dette funker vel på Asus A7N8X Deluxe AGP minne (den delen av system minnet som blir brukt til å lagre textures/geometry) er en del av AGP specen. Frame/Z data må lagres i video-minne. Men som jeg har nevnt for deg før, texture overflow (når texturene ikke får plass i video-minnet og må lagres i AGP minne) vil drepe ytelsen. Er det ikke bedre med mere minne når det trengs selv om det dreper litt ytelse i forhold til å ikke ha nok minne til å kjøre hva det nå enn jeg kjører? Vil ikke dette "ytelsesmordet" ku nskje NÅR eventuelt det blir knapp med minne (når kortet begynner å suge på rambrikkene) ??? Er ikke dagens system (XP3000+ + 400 mhz corsair minne ganske raskt) Jeg vet jo at ingenting måler seg direkte med det som er integrert på kortet men ser bare andre alternativer... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Pcen er RASK!! Apture sizen er satt av alltid slik at du alltid vil ha 128mb mindre minne hvis apturesizen er på 128mb Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Jada har sikekrt mer enn nok minne uansett, men vil det gi et ytelsestap for kortet selv når kortet ikke bruker alle de 128 mb rammen som er på den? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Er det ikke bedre med mere minne når det trengs selv om det dreper litt ytelse i forhold til å ikke ha nok minne til å kjøre hva det nå enn jeg kjører? Ja, det er noe av poenget med AGP minne. Men det vil redusere frameraten betraktlig og føre til jerking/stuttering i grafikken. Vil ikke dette "ytelsesmordet" ku nskje NÅR eventuelt det blir knapp med minne (når kortet begynner å suge på rambrikkene) ??? Det er riktig, derfor er det viktig at skjermkortet ikke går ut av video-minne. Er ikke dagens system (XP3000+ + 400 mhz corsair minne ganske raskt) Flaskehalsen ligger i AGP bussen. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Flaskehalsen ligger i AGP bussen. Hvordan er det mulig? Ytelsesforskjellen mellom 2xAGP og 4xAGP er liten, mens den mellom 4xAGP -> 8xAGP er veldig liten, og i enkelte tilfeller tregere (Jeg baserer meg på tidligere benchmarks med Radeon9700Pro, ikke hvor det tryna) Da er det vel heller timings i sysRAM'en som gjør at hvis skjermkortet må legge teksturer i sysRAM så dropper ytelsen? bruker ikke Radeon9800Pro 3,2 eller 2,8ns brikker? Mens det som er vanlig for sysRAM er 6, 5,5 og 5ns (RD-RAM er oppe i 32ns)? Skal ikke banne på dette... Og, at Radeon9800 Pro kortet med 128MB ikke holder til FSAA i spill? Sludder! Det hadde ikke holdt hvis de hadde holdt seg til Supersampling, noe Radeon8500 serien (De som er basert på R200 brikka) gjør. R300/R350 bruker jo multisampling som krever mindre minne... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Flaskehalsen ligger i AGP bussen. Hvordan er det mulig? Ytelsesforskjellen mellom 2xAGP og 4xAGP er liten, mens den mellom 4xAGP -> 8xAGP er veldig liten, og i enkelte tilfeller tregere (Jeg baserer meg på tidligere benchmarks med Radeon9700Pro, ikke hvor det tryna) Jeg snakker om når kortet må bruke AGP minne. CodeCreatures @1024x768: 64MB Ti4200: AGP2x: 11.4FPS AGP4x: 15.5FPS 128MB Ti4200: AGP2x: 25.5FPS AGP4x: 24.6FPS Hvis du ser på 64MB kortet så er det ~36% forbedring med å gå fra AGP2x til AGP4x, mens det er såogsi nada forskjell på 128MB kortet. Det er pga 64MB kortet går ut av video-minne og må ty til AGP minne. Grunnen til at AGP bussen sjelden er flaskehalsen er pga det er sjelden at et 128MB skjermkort går ut av videominne. Da er det vel heller timings i sysRAM'en som gjør at hvis skjermkortet må legge teksturer i sysRAM så dropper ytelsen? bruker ikke Radeon9800Pro 3,2 eller 2,8ns brikker? Mens det som er vanlig for sysRAM er 6, 5,5 og 5ns (RD-RAM er oppe i 32ns)? Det er hovedsaklig at den går ifra en båndbredde på ~20GB/s til 2GB/s (8xAGP) som gjør at frameraten dropper drastisk. Og, at Radeon9800 Pro kortet med 128MB ikke holder til FSAA i spill? Sludder! Det hadde ikke holdt hvis de hadde holdt seg til Supersampling, noe Radeon8500 serien (De som er basert på R200 brikka) gjør. R300/R350 bruker jo multisampling som krever mindre minne... Det er riktig at MSAA ikke bruker så mye minne som SSAA, men det vil alikevel spise opp veldig mye minne. 6xMSAA i 1600x1200 vil ta ~100MB minne og da er det ikke mye igjen til textures og geometry med et 128MB kort. Det er den oppløsningen han snakker om å bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå