Diggle Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Hallo,har et problem med den nye bærbare PCEN eg kjøpte FSC Amilo Xi3650 18.4"WUXGA. Den har en Intel Core 2 Duo T9550 / 2.66 GHz ( Dual-Core )prossessor, ett NVIDIA GeForce 9600M GT (4GB RAM). For mer info se http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445855. Problemet er at den er utrolig treg. Har bare prøvd den på et spill ( er på skolen så kan ikke prøve den akkurat nå )og det var Crysis. Det var fullstendig umulig å spille siden det lagget helt !"#"!%. på lavest av alt med høy batteri ytelse Mens en stasjonær pc eg har hjemme har bare 2.14 GHz, 2 GB ram og er ganske gammel. mellom ett og to år. Windows XP. Men allikevel kan den kjøre Crysis på High uten lagg før senere deler. Hvorfor er det slik? Den bærbare har kraftigere prossessor bedre grafikk kort, (bedre av alt tror eg) men allikevel tregere. Er det noen som har svarte på dette? -Diggle Endret 23. april 2009 av Diggle Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Wow, har du med en 18,4" med på skolen? Au. Spiller du på batteri, altså uten strømledningen i? Om du gjør det er det ikke rart, fordi laptoper nedklokker seg selv ganske kraftig da for å spare batteri. Endret 23. april 2009 av EivindS_ Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Wæow . 18.4 tommer alså Strømmen må stå i ja , veldig veldig viktig for ytelsen. Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Nei nei =) unnskyld for å utrykke meg utydelig. Men altså er på skolen nå så kan ikke teste pcen siden den er hjemme =P. Da jeg testet den hjemme var strømmen i. Redigering: Skjønner bare ikke hvordan pcen kan gå tregere når den har kraftigere prossessor og bedre GPU enn den stasjonære = /. 2.66 GHz burde være nok til å kjøre crysis. Siden pcen med 2.14 GHz kan gjøre det uten store problemer Endret 23. april 2009 av Diggle Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 hmm merkelig. Min laptop med dual core på 2.0 ghz og 256mb geforce 9400m g shit kjører til og med crysis Er ikke noe andre instillinger da? for skjermkort elrns? Lenke til kommentar
-sprut- Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Har du de nyeste driverne til grafikkkortet da? Last ned HER Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Hm takk =) vet ikke om eg har de nyeste driverne. Får prøve å laste de ned når eg kommer hjem takk for svarene =) Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Hm takk =) vet ikke om eg har de nyeste driverne. Får prøve å laste de ned når eg kommer hjem takk for svarene =) Hei, eg prøvde å laste ned driverne på den linken du sendte meg. Verken GeForce vista 32 bit eller 64 bit var kompatible med den maskinvaren eg hadde =/ er det noe mer eg kan gjøre? Lenke til kommentar
Mokado Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Også et alternativ: Sjekke strømstyringen på pcen. Godt mulig at noe er satt ned på ytelsen uten at du vet om det. Irriterte meg godt første gang det skjedde med meg uten at jeg viste om det. Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Også et alternativ: Sjekke strømstyringen på pcen. Godt mulig at noe er satt ned på ytelsen uten at du vet om det. Irriterte meg godt første gang det skjedde med meg uten at jeg viste om det. Strømstyringsplanen er satt på Høy Ytelse vis det var det du mente Lenke til kommentar
Mokado Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det kan godt være, men på min acer så har jeg både den strømstyringen fra windows + den som følger med fra acer, og det jeg hadde problemer med var at den på start baren viste høy ytelse men på acer sin ePower management sto cpu styrken på minimum, så hvis du har et strøm program til burde du sjekke det også. Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Det kan godt være, men på min acer så har jeg både den strømstyringen fra windows + den som følger med fra acer, og det jeg hadde problemer med var at den på start baren viste høy ytelse men på acer sin ePower management sto cpu styrken på minimum, så hvis du har et strøm program til burde du sjekke det også. CPUen har ikke sin egen strømprogram på pcen min. Det har grafikk tingen og eg satte den til best kvalitet nå. Lastet også ned en driver til pcen fra fujitsus hjemme side Filetyp: ZIP NVIDIA Hybrid Graphics Version: 7.15.11.8539 Date: 26.02.2009 Size: 90,75 MB Status: Works, but no support and not tested for AMILO Notebook Xi 3650 Prøvde crysis igjen og det funket ikke . Hakket like mye, hadde problem med å starte opp crysis den ene gangen, og så når eg fekk startet det opp hakket det så ille at pcen slo seg av. så ble det et lite problem med å slå pcen på igjen.. engstelig for å ødlegge pcen nå Også så får eg sann lagspike av og til hvor alle programmer begynner å gå sent Og dette er en helt ny PC QQ Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 De skal funke på 9600M GT. Det jeg trur er feilen nå, er at du bare har driver til hybridkortet (derfor ordet "HYBRID" i på driverversjonen i din forrige post) og ikke til main skjermkortet. Prøv igjen med 179.48 fra nVidia. Den skal funke trur jeg. Hvis ikke, må jo fujitsu ha driverne du trenger. Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 De skal funke på 9600M GT. Det jeg trur er feilen nå, er at du bare har driver til hybridkortet (derfor ordet "HYBRID" i på driverversjonen i din forrige post) og ikke til main skjermkortet. Prøv igjen med 179.48 fra nVidia. Den skal funke trur jeg. Hvis ikke, må jo fujitsu ha driverne du trenger. Okey takker =) Prøver å laste ned 179.48 igjen. Vis ikke det funker så besøker eg fujitsu sin hjemme side igjen. Men ihvertfall. "NVIDIA hybrid graphics" er på best ytelse nå. Det samme er all GPU og CPU. Jeg startet opp WoW. Og den lastet inn på 2 sec og var inne med 60 FPS. Trodde alt funket helt perfekt så eg startet Crysis. Det hakket helt !!"#¤"! som det hadde gjort tidligere så med noe som minnet om minus i FPS klarte eg å lukke programmet. Eg startet WoW igjen og hadde 60 FPS igjen. Gikk inn på innstillinger ( I WoW ) og satt alt på max (ikke en så svær forskjell på WoW mellom minimum og maximum når du står inni en bygning). Men da røk FPSen til !"#!" og eg hadde 0,2 i FPS. Jeg satte alt ned igjen (utrolig slit). Ble FPSen fikset ? nei den var fortsatt 0.2-0.6. Fekk lukket WoW og alt hakket en liten stund (msn, internett ) men så gikk det over. Så det så ut som om PCen funket helt fint helt til eg nådde et visst nivå. Da gikk alt til "!#!"#. Håper noen vet hva dette vil si og hva som kan være problemet =) -Diggle Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg vil skylde på disse tingene: Basert på erfaringer fra HP(laus) så er det en helt egen skjermdriver, denne får du ikke alltid byttet ut med Nvidia's driver og må derfor ty til produsentens drivere. Du kjører Vista og alle ressursene går til andre ting enn crysis Du har bloatware i bakgrunnen som animerer med ubersuperduper unødvendig grafikk som spiser ressurser har du prøv å sette ned oppløsning og grafikkinstillinger til det laveste som går? Kjører selve spillet bedre da eller hakker det omtrent like mye? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Så det virker av og til å spille? Hmm, dette hørtes ganske rart ut. Vet ikke hva som er gale, men virker kanskje som at den nedklokker seg selv noe sykt eller noe. Sjekk (om det ikke lagger for mye) oppgavebehandling når du har 0.2 FPS å sjekk om noe tar all CPU`en. Bare et forslag, er ganske blank dessverre. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Ah, leste ikke hele. Men dersom det går an å spille av og til kan det være varmen som tvinger maskinen til å senke ytelsen. Mål tempraturen mens du spiller. Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Ah, leste ikke hele. Men dersom det går an å spille av og til kan det være varmen som tvinger maskinen til å senke ytelsen. Mål tempraturen mens du spiller. Njaa.. vil ikke si Av og Til. Det som skjedde var at når det virket som om innstillingene plutselig tok litt for mye CPU så røk FPSen rett ned. Men av og til får eg piss CPU av helt simple ting. Som da eg nettopp tok og unzippet noen filer. Og hvordan måler eg temperaturen mens jeg spiller? måleinstrument? Takk for responsen =) Redigering: Okey, nå har eg WoW i Windowed mode. Inni WoW er alt på lavest, 60 FPS (max på spillet) altså null problemer Innpå oppgave behandling står det prossessor forbruk 25-30% og Fysisk minne 52-53% Så plutselig føk prossessor forbruk opp i 100% og alt hakket helt !#!"#!. WoW brukte 25-35 prossessor. På andre kom Taskmgr.exe med 15-22. Vet ikke hva taskmgr.exe er. Men da eg lukket WoW føk Taskmgr.exe opp i 40 Prossessor O.o Har 72 prossessor Endret 23. april 2009 av Diggle Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Den måles nok ikke osm når du har feber Det ligger tempraturmålere bygd inni pc-er nå til dags. Et jeg bruker er HWmonitor. Denne viser det meste du er interessert å vite om speninnger og tempraturer sammen med vifter, den viser høyeste og laveste verdi samt den som er akkurat nå. Last ned og kjør mens crysis går til du kjenner at maskinen begynner å bli varm og sjekk tallene: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php Du trenger ikke bry deg før tempraturene passerer 80, da er du i en utrygg sone Lenke til kommentar
Diggle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Den måles nok ikke osm når du har feber Det ligger tempraturmålere bygd inni pc-er nå til dags. Et jeg bruker er HWmonitor. Denne viser det meste du er interessert å vite om speninnger og tempraturer sammen med vifter, den viser høyeste og laveste verdi samt den som er akkurat nå. Last ned og kjør mens crysis går til du kjenner at maskinen begynner å bli varm og sjekk tallene: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php Du trenger ikke bry deg før tempraturene passerer 80, da er du i en utrygg sone Takk for responsen Men nå her er tempen! ACPI : 82 grader (dette er etter at eg kjørte WoW) Prossessor : 71 og 72 grader Geforce 9600M GT : 88 grader og harddiskene har 41 og 49 grader Nå slår eg av pcen så den får kjølt seg ned og går inn på skole pcen! Redigering: Viser seg at eg ikke har startet viften. Trodde den var automatisk på men det er et vifte ikon på pcen og den hadde eg ikke slått på satser på at det funker i morgen da! legger meg nå Endret 23. april 2009 av Diggle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå