int20h Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Siden Oracle har kjøpt Sun og MySQL, kommer trolig IBM til å helle mot PostgreSQL som strategisk valg på open source-database. Les mer Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Fra artikkelen: DB2 er også et alternativ, men det er milevis igjen til den posisjonen både MySQL og PostgreSQL har i Linux- og open source-miljøet generelt DB2 er da verken open source eller gratis og må vel sammenlignes med Oracle og MS SQL server? PostgreSQL har de siste årene hatt en rekke store hopp i ytelse. Fra og med versjon 8.0 har hovedfokus vært ytelse, noe de har lykkes svært godt med. F.eks fra og med versjon 8.3 er skrive-ytelsen til postgreSQL med mange samtidige transaksjoner veldig god. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 PostgreSQL skal skalere mye bedre enn MySQL har jeg hørt. Kanskje ikke så dumt om den fikk mer oppmerksomhet i open source miljøet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 PostgreSQL kunne nok hatt godt av litt mer eksponering. Testet den selv bare for å ha gjort det, på en liten Wiki jeg bruker for min egen del, og syns egentlig ikke den var særlig vanskeligere å sette opp enn MySQL. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Angående MySQL vs PostgreSQL når det kommer til skalering, så er jo dette et greit eksempel: http://tweakers.net/reviews/649/7/database...n-pagina-7.html Ved høyere concurrency og tilgjengelige kjerner slo Postgres 8.2.4 MySQL 5.0 med request-tall på opptil 300 vs 25. (MySQL peaket på 250 requests i sekundet på 30 i concurrency, men dalte ned til ca 25 ved nærmere 100 i concurrency.) Noen kommentarer fra MySQL communitien på den testen: http://www.mysqlperformanceblog.com/2007/0...ests-after-fix/ Endret 23. april 2009 av blackbrrd Lenke til kommentar
DCG Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 At IBM støtter PostgreSQL er flott. Fremtiden til MySQL kan jo være tvilsom med tanke på at Oracle har sin egen DB allerede. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 MySQL er jo ein useriøs filledatabase uansett, at den enda støtter ugyldige datoer, legger automatisk inn '' istadenfor NULL, ingen ACID for systemtabeller som standard, trur "TRULS" LIKE "truls" er to like ord, gir silent warnings istadenfor feilmelding på mange ting, støtter ikkje check constraints, unique constraint fungerer ikkje på varchars større enn 256 og masse meir pluss den har himla mange alvorlege bugs som har eksistert i fleire år nå. MySQL er ikkje bra til noko verdens ting og bør ungås å brukas i alle tilfeller. Skal du ha noko lett og enkelt bruk SQLite, tungt og avansert bruk Oracle eller PostgreSQL, eller om alle dei suger så er framleis Firebird, MSSQL, DB2 pluss mange fleire eit mykje betre valg. Datamodellen reflekterer din forretningsmodell. Tar du den seriøst? Lenke til kommentar
asshole Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 MySQL er ikkje bra til noko verdens ting og bør ungås å brukas i alle tilfeller. Helt enig, problemet er at mange applikasjoner støtter kun mysql så da må man uansett installere\bruke mysql og når man først har installert kan man like godt bruke mysql til resten også:-) En slags ond open source lock-in sirkel. Lenke til kommentar
icc Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Må dere rulle inn her... MySQL er en bra database hvis man bare bruker den rett. Når det er sagt så foretrekker jeg personlig PostgreSQL. Det har jeg gjort i lang tid også, ytelsen har bare gått en vei, implementeringen, bruken og organiseringen er så ryddig, lett og vel organisert som man får en database. Bare det at den støtter ident authentication er vann nok i buksa på et flerbrukssystem. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Problemet er at det ikkje går ann å bruke ein databaset "rett" om ein bruker MySQL. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 For ikke å snakke om hvordan MySQL tenker om applikasjoner som bruker databasen. Etter eget utsagn så anser de applikasjoner som kommuniserer med database som "derivative works", som betyr at alle applikasjoner som bruker MySQL må gis GPL lisens. PostreSQL har ikke denne holdningen, noe som _burde_ gjøre dette til 1. valg for alle som planlegger å bruke en gratis database bak et kommersielt produkt. Det er mulig jeg har lest og forstått dette feil såklart, men jeg mener det var ganske tydelig da jeg sjekket det opp. Jeg spurte også på IRC om dette. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Ko_deZ, det stemmer, men det finnes nokre "frie" klientdrivere til MySQL, Ruby har ijallefall to varianter, ein GPL og ein under Ruby lisensen. Uansett så er GPL bare eit problem om ein distribuerer applikasjonen sin med MySQL driveren. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Er det egentlig noen gode forklaringer på hvorfor de fleste PHP-apps bare kan bruke MySQL? Tenker på Wordpress o.l, som burde ha alt å vinne på å ikke binde seg mot én bestemt database. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Det har bare noko med at den holdninga der så lenge det fungerer så er det bra nok. Den finnes spesielt blant PHP utviklerar som ikkje bryr seg om namespaces, globale variabler/funksjoner eller at array[1] er lik array['1']. Det har heldigvis begynt å bli betre blant PHP utviklerar dei siste åra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå