Spartan Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Jeg forstår ikke at pakistanere i Swatdalen i Pakistan aksepterer å bli nektet å kjøpe eller høre på musikk !? Elsker ikke pakistanerne musikken sin like høyt som vi liker vår musikk ? Link: http://www.dagbladet.no/2009/04/26/nyheter...terror/5923723/ Endret 26. april 2009 av Spartan Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg forstår ikke at pakistanere i Swatdalen i Pakistan aksepterer å bli nektet å kjøpe eller høre på musikk !? Elsker i pakistanerne musikken sin like høyt som vi liker vår musikk ? Og vi som synes livet blir hardt uten piratbay.. Du har det samme i kristendommen vet du... De også anser, eller ihvertfall anså, musikk og dans som djevelens verk... For det tar tankene dine vekk fra gud vet du... Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Nja, kan hende tilfellene du sier stemmer RWS, men min erfaring er at musikk er godt mottatt i kristendommen.. Drøssen på drøssen med kristne korer og band rundt i Norge.. Men dans er noe annet, på Kristen Vidergående Skole i lyngdal kan de ikke ha ball(som i dansekveld, ikke fotball) pga dans var stående samleie?? Så det er noen merkelig greier rundt og går angående kristendom og dans.. Men jeg har ikke funnet noe negativt i bibelen angående sang eller dans.. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kristendommen anser ikke musikk som djevelens verk. Det er vel åpenbart. Hvorfor har man da salmebøker med flere hundre sanger i som synges hver gudstjeneste? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Jeg forstår ikke at pakistanere i Swatdalen i Pakistan aksepterer å bli nektet å kjøpe eller høre på musikk !? Elsker ikke pakistanerne musikken sin like høyt som vi liker vår musikk ? Jeg så engang en dokumentar på BBC, hvor en høyt utdannet, urban Pakistansk dame reiste rundt i dette området. Hun intervjuet blant annet noen lastebilsjåfører, som hade høy musikk dundrende fra bilene sine. Hun spurte dem om hva de syntes om fundamentalistene som styrte området, og hadde forbudt musikken de vitterlig hørte på i bilene sine. De svarte at når fundamentalistene beslagla musikken deres, så kjøpte de jo bare nye kasetter... og selvsagt stemte de på fundamentalistene i valg (selv om de elsket musikk i bilen) - det var jo comme il faut! De syntes frøvrig at det var helt uproblematisk at en urban, Pakistansk kvinne var høyt utdannet og spankulerte rundt uten så mye som en hijab, men de ville aldri tillate at "deres egne" kvinner forlot hjemmet - sånt gjorde man ikke der. Edit: Når Fundamentalistene begynner å piske dem offentlig, og gjør det veldig vanskelig å få kjøpt nye kasetter vil de nok angre på sine valg, men så lang horisont har de nok ikke. Endret 23. april 2009 av Anew Lenke til kommentar
geebs Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Sang, musikk og eventuelt dans er akseptert i både kristendom og islam(?) så lenge det har en relevans til deres religion. Det er vel slik at det er kun forbudt å selge/høre på musikk som ikke har noe med koranen/islam å gjøre, eller tar jeg helt feil nå? Forøvrig har jeg opplevd dette jeg også. Det er veldig mange som møter all musikk som ikke har noe med Jesus eller kristendom å gjøre med veldig skeptiske øyne. Ikke-kristen musikk har riktignok blitt mottatt bedre av de nyere generasjonene. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det var, tro det eller ei, en rekke kristne som for en del år siden kjøpte plata til Tom Mathisen og Herodes Falsk.. Plata het "Sanger og salmer vi gjerne kaster" og du kan tro det ble ramaskrik da det gikk opp for dem at de faktisk hadde kjøpt "den slags musikk!", som de så pent kalte den typen musikk... De burde vel heller klamdret seg selv for å kjøpe alt som det står "salmer" på kanskje.. ? Har faktisk flere tilfeller der kristne har klaget/nektet meg eller de rundt meg å spille musikk, men jeg gidder ikke å ta dem her. Og jeg syntes det er toppers at de unge driter i disse dogmene om dans og musikk, for hva hadde verden vært uten musikk? MEGET kjedelig og trist! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Lenker som strider med retningslinjene er slettet. Samt tilsvar på disse. Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det var, tro det eller ei, en rekke kristne som for en del år siden kjøpte plata til Tom Mathisen og Herodes Falsk.. Plata het "Sanger og salmer vi gjerne kaster" og du kan tro det ble ramaskrik da det gikk opp for dem at de faktisk hadde kjøpt "den slags musikk!", som de så pent kalte den typen musikk... De burde vel heller klamdret seg selv for å kjøpe alt som det står "salmer" på kanskje.. ? Har faktisk flere tilfeller der kristne har klaget/nektet meg eller de rundt meg å spille musikk, men jeg gidder ikke å ta dem her. Og jeg syntes det er toppers at de unge driter i disse dogmene om dans og musikk, for hva hadde verden vært uten musikk? MEGET kjedelig og trist! Så forskrud syn du har på kristne, RWS Du har ikke vært medlem av en eller annen sekt eller noe sånt ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det var, tro det eller ei, en rekke kristne som for en del år siden kjøpte plata til Tom Mathisen og Herodes Falsk.. Plata het "Sanger og salmer vi gjerne kaster" og du kan tro det ble ramaskrik da det gikk opp for dem at de faktisk hadde kjøpt "den slags musikk!", som de så pent kalte den typen musikk... De burde vel heller klamdret seg selv for å kjøpe alt som det står "salmer" på kanskje.. ? Har faktisk flere tilfeller der kristne har klaget/nektet meg eller de rundt meg å spille musikk, men jeg gidder ikke å ta dem her. Og jeg syntes det er toppers at de unge driter i disse dogmene om dans og musikk, for hva hadde verden vært uten musikk? MEGET kjedelig og trist! Så forskrud syn du har på kristne, RWS Du har ikke vært medlem av en eller annen sekt eller noe sånt ? Ja, sekten mot ignorante relgiøse fjompenisser... En organisasjon som er så hemmelig at medlemmene ikke engang vet at de er innmeldt! Ligner i så måte litt på statskirken, bare mer hemmelig.... Vi har kjempet mot det religiøse ondet i årevis og jeg syntes vi har fått til et bra resultat jeg, nesten hele norge er jo fri fra ondet Noe mer du ville viteIHS? Du er nemlig nestemann.... Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Er jo litt slik i vår del av verden og. Heavy Metal blir jo betegnet som djevelens verk. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kristendommen anser ikke musikk som djevelens verk. Det er vel åpenbart. Hvorfor har man da salmebøker med flere hundre sanger i som synges hver gudstjeneste? kristendommen hadde engang monpol på musikk da alt handlet om å hedre gud. Da nytt innhold kom med litt andre budskap hvor dans og fylleri var tema, ja da var ikke kirka veldig glad. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Er jo litt slik i vår del av verden og. Heavy Metal blir jo betegnet som djevelens verk. http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_metal Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kristendommen anser ikke musikk som djevelens verk. Det er vel åpenbart. Hvorfor har man da salmebøker med flere hundre sanger i som synges hver gudstjeneste? kristendommen hadde engang monpol på musikk da alt handlet om å hedre gud. Da nytt innhold kom med litt andre budskap hvor dans og fylleri var tema, ja da var ikke kirka veldig glad. Hva er dette for noe tull ? Kristne både danser og drikker, har alltid gjort det. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Igjen, det var den tid (og er fortsatt blant konservative kristne) hvor musikk som ikke var rettet mot religiøse emner ikke var akseptert. Det er noe av den samme statusen ikke-muslimsk musikk har hos Taliban i dag. Det som IHS linker til, christian metal og hva enn det måtte være, bare viser at både kristendom og islam forsøker å segregere kulturen sin fra den "sekulære kulturen". Dette er ikke et ukjent fenomen innenfor kristendommen og det er pent lite som skiller kristne fundamentalister og muslimske fundamentalister på dette punktet (og ellers for den saks skyld). Muslimer ellers har ikke noe problem med å verken høre på eller lage musikk som ikke handler om koranen eller islam (etter hva jeg har skjønt), dette gjelder også for de aller fleste moderate kristne. Lenke til kommentar
Korka Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kristen rock eller metal eller hva faen du kaller det er ikke en jævla del av metal! Kristen metal kan faen ikke kategoriseres i metal engang, utifra min mening, er kristen metal en skam for det som i dag og på 80-90 tallet var metal! Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kristen rock eller metal eller hva faen du kaller det er ikke en jævla del av metal! Kristen metal kan faen ikke kategoriseres i metal engang, utifra min mening, er kristen metal en skam for det som i dag og på 80-90 tallet var metal! hehe forsovidt enig.. Men så kommer det grupper som P.O.D som skal være en kristen gruppe, og den musikk ble veldig populær.. Ikke helt min type musikk, men helt greit.. Nå går ikke de under katagorien metal da.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Liten digresjon, men vi har jo grupperinger i Norge hvor kortspill er forbudt. Like ulogisk det. edit: eller hva med den nå nedlagte "Norsk Misjon blant hjemløse" som også forbød folk å høre på musikk som ikke var godkjent. Eller lære barna sine språket sitt og sin kulturelle arv. Og det å gå med hatt var forbudt. Dette skjedde helt opp tilogmed 80-tallet. Denne saken er selvsagt den mye omtalte behandlingen av romanifolket. Eksen min tilbringte deler av sin barndom i en slik leir drevet av denne Misjonen. De som ikke fulgte reglene ble fratatt sine barn som ble plassert i fosterhjem. En skamplett i norsk historie. edit2: Skrivefeil Endret 24. april 2009 av Lars Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Er jo litt slik i vår del av verden og. Heavy Metal blir jo betegnet som djevelens verk. Da skulle du prøvd å ha langt hår og ørering på sytti tallet og høre på det som den gangen ble kalt heavy metal (Band som Saxon, Def Leppard, Kiss, Deep Purple, Iron Maiden, som i dag ikke engang sorterer under kategorien rock engang). DET var farlig det! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble sendt hjem fra ungdoms skolen av kristne bedrevitende lærere som ikke tålte langt hår, metal musikk og i og med at jeg var den eneste i klassen som hørte på den slags musikk og så sånn ut kan du vel uten å ta i si at det gikk ut over meg.... I dag vil de fleste bare le av dette, om de i det hele tatt hadde sett det!, men den gangen var det regne vill vest for oss som skilte oss bittelitt ut fra de prektige rasshu*** ehhh de andre A4 menneskene.... I dag er musikk, all slags musikk, stuerent, ihvertfall hjemme hos oss. Som en kompis av den ene sønnen sa etter at vi var ferdig med middagen: "Jeg syntes dere er råkule, for dere hører på Nightwish mens dere spiser dere...", noe ingen av oss tenkte noe særlig over. Men mine foreldre hadde IKKE den samme musikk smaken som meg heller da når jeg vokste opp, noe mine barn ser ut til å ha arvet fra min kone og meg Men at taliban nekter folk å høre musikk munner ut i idiotiske dogmer... Som mye annet i religiøst vissvass.... Endret 24. april 2009 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Da skulle du prøvd å ha langt hår og ørering på sytti tallet og høre på det som den gangen ble kalt heavy metal (Band som Saxon, Def Leppard, Kiss, Deep Purple, Iron Maiden, som i dag ikke engang sorterer under kategorien rock engang). DET var farlig det! Vel andre hørte på Supertramp, Fleetwood Mac, Manfred Man, Pink Floyd, Bee Gees, ABBA, osv. Så det var nok ikke "langt hår og ørering på sytti tallet" som irriterte enkelte kristne. Det var vel heller det at enkelte av disse banda omgav seg med klassiske djevel bilder med horn, hale, blod osv. Endret 24. april 2009 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå