Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rektor nekter oss å gå med russebukse

chainreaction

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går på en allmenskole i Østfold, Frederik II. Vi som er russ i år skal døpes (av Charter-Svein!) i morgen - altså løper vi ut i morgen. Etter at man har løpt ut er det rimelig naturlig å hive på seg russebuksen/-dressen.

Men nå har det seg slik at vår eminente hersker Rektor sier at ALLE som går med russebukser før 1.mai vil få nedsatt oppførsel og/eller orden. Jeg lurer derfor på om Rektor i det hele tatt har noe grunnlag for å gjøre noe sånt, å nekte elever på skolen et gitt klesplagg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han kan ikke senke oppførsel/ordens karakteren på alle russ, det sier seg selv, så hvis alle driter i det så kan han ikke gjøre noe. Men russe presidenten burde ta en samtale med ham for å finne ut hvorfor han vil gjøre dette. Er det en dårlig og latterlig grunn, så er det bare å kontakte fredikstad blad og fortelle at rektoren hindrer dere i å utrykke dere selv og det er sist jeg sjekket imot norsk lov. Dere er jo anstendige med russeklær så det er ingen grunn til at det ikke skulle være lov. Han kan prøve med "gjeng-klær", men gjør han det så kommer jeg og de fleste andre til å le av han ganske bra.

Gleder meg til å lese hva som skjer. (om dette er ikke en spøk)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Kort sagt: Alle gir faen i rektor og går med bukse. Få med lokalavisa når dere går inn for første gang inn på rektors kontor. Få en saklig begrunnelse av han, og argumenter mot denne med prinsipper om ytringsfrihet osv osv osv. Blir nok gøy! Og post link til artikkelen i avisa. Dette blir underholdende :)

Lenke til kommentar

Hjemmel for ordens- og oppførselskarakteren er opplæringsforskrifta § 3-9.

Etter en konkret vurdering der jeg har lagt vekt på annet ledd (om eleven følger ordensreglene), fjerde ledd (sitert nedenfor), og sjette ledd (man skal til vanlig legge liten vekt på enkelthendelser); vil jeg anta at rektor ikke har noen adgang til å ilegge automatisk trekk i karakter for dette forholdet.

Merk at individuelle hendelser fortsatt kan gi nedsatt karakter (da antageligvis i oppførsel), men å legge an et slikt generelt forbud må ha svært klar hjemmel i f.eks. skolens ordensreglement. Nå ser jeg av diverse nyhetsoppslag at Frederik II er en veldig streng skole, så du burde slå opp i skolens ordensreglement.

§ 3-9. Karakterar i orden og i åtferd

(1) I orden og i åtferd skal ein av desse karakterane nyttast:

a) God (G). Vanleg god orden og vanleg god åtferd

b) Nokså god (Ng). Klare avvik frå vanleg orden og frå vanleg åtferd

c) Lite god (Lg). I ekstraordinære tilfelle ved store avvik frå vanleg orden og frå vanleg åtferd.

(2) Ved fastsetjinga av karakter i orden tek ein omsyn til om eleven viser vanleg god arbeidsinnsats og til korleis eleven følgjer ordensreglane som er fastsette for kvar skole.

(3) Ugyldig fråvær kan føre til nedsett karakter i orden.

(4) Ved fastsetjinga av karakter i åtferd tek ein omsyn til korleis eleven ter seg på skoleområdet og elles når skolen har ansvaret for tilsynet med elevane. Ein skal særleg leggje vekt på korleis eleven ter seg mot andre elevar, lærarar og andre tilsette. Ein kan også ta omsyn til korleis elevane ter seg mot kvarandre på skolevegen og til til korleis eleven følgjer ordensreglane som er fastsette for kvar skole.

(5) Den vurderinga skolen gir i orden og i åtferd, skal haldast skild frå vurderinga av dei reint faglege prestasjonane.

(6) Ein skal ta omsyn til eleven sine føresetnader, og til vanleg ikkje leggje avgjerande vekt på enkelthendingar. Hovudgrunnlaget for fastsetjing av standpunktkarakterar i orden og i åtferd skal vere orden og åtferd hos eleven det siste halve skoleåret.

REDIGERT: En rask kommentar til 'vanlig god orden' og 'vanlig god åtferd': Dette er en beskrivende vurdering, altså skal man ta hensyn til hva som er vanlig god oppførsel, ikke hva som bør være vanlig god oppførsel.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

snørunger?

ikke på min skole, var jo litt sprell etter 1 mai, men ikke noe voldsomt, litt mel og litt vann men det skjedde jo kun ute og vår rektor lo av det hele, siden ho skjønner at russetiden er nettopp siste gang vi skal drive med tull og at vi er "voksne" etter det. Er jo en tradisjon i Norge og jeg syns man skal ta vare på den.

Lenke til kommentar
*Snip*

Nå er dte lenge siden jeg har hatt offentligrett, men det er jo også et spørsmål om rektor har hjemmel til å forby eller bestemme hvordan elevene klær seg også.

Etter min mening foreligger det ikke noen hjemmel til å forby elevene å gå med russeklær, det er tross alt snakk om private klær som ikke har noe med skolen å gjøre. Jeg er tilnærmlig til å hevde at det foreligger en matriell mangel* ved et eventuelt vedtak om nedsettelse av orden og atferd, i tillegg til at man ikke har anledning til å sette ned en gruppe personer automatisk ned i karakter som du nevnte.

* Matriell mangel ved vedtaket i den grad vedkommende mangler hjemmel til å nekte elevene å gå med russeklær.

Lenke til kommentar

Ta opp saken med rektor, kan være greit å vite kva som er grunnen til dette forbudet.

Når det er sakt så er det vell ikkje så urimelig å vente til 1 mai før dere går med russebukse på skulen? Er vel i utganspunktet då russetida skal starte (historisk sett). Russedåpen foregår vel ikkje på skulen? Kva dere går i utanfor skuletida kan ikkje rektor gjere noke med.

Lenke til kommentar

Liten update her nå:

Vi har i dag vært i et allmøte hvor både russestyret og lærere var tilstede. Der ble vi forklart at hvis noen gikk med russebukse før 1.mai, ville Frederik II gjøre det ekstremt vanskelig for neste russekull. Altså vil rektoren gi kollektiv avstraffelse til neste russekull, ved å bla. nekte Russedress/Russeservice å besøke skolen med russeklær og russestæsj. Det er også snakk om at rektor vil forby russebusser og russebiler å parkere ved skolens parkeringsplasser. Han vil altså nekte 3.klassinger å bruke et visst transportmiddel til skolen.

Slenger med et par linker:

Artikkel i Fredrikstad Blad

F-b.no

Skolereglementet

Ordenregler

Lenke til kommentar

Vel, iht hans eget skolereglements § 25 skal ikke kollektive avstraffelser eller "krenkende reaksjoner" forekomme. Men dette retter seg mot skolens elever. Forbud mot Russedress og Russeservice må nok antageligvis godtas (kan noe tvilsomt begrunnes med forstyrrelse av ro og orden ved skolen).

Forbud mot å parkere på skolens parkeringsplasser er også noe skolen kan beslutte, forutsatt at de har håndhevingsmyndighet overfor parkeringsplassene.

Lenke til kommentar
Så teit...

Syns det virket teit med en gang jeg og, men det gjelder jo fra før 1,mai.... Russetia begynner jo 1.mai, det er jo da det er stas å dra på seg kostymet og gå bananas, eller har jeg misforstått? Husker noen begynte å bruke klære en uke før når jeg var russ, men jeg syns det bare var teit, da russetida egentlig ikke har startet.

Jeg skjønner rektor godt jeg, er nok ganske slitsomt å ha russ på skolen mer enn nødvendig, mentaliteten endrer seg faktisk når man tar på russeklæra, da er det fritt frem å drive bøll og å drikke. Hadde han nektet elevene å ha klæra på i hele russetida, så hadde det vært noe annet.

Står i artikkelen at det er en prinsippsak å få bruke russebuksa før første mai, men hvilket prinsipp da? Prinsippet om at russetida er fra 1-17mai. Eller er det ett prinsipp om å få ha å hvilke klær man vil?

Lenke til kommentar
haha genialt dette, er vi i 1940 plutselig?

Et forbud som nekter et visst plagg i 4 dager fordi det forandrer på mentaliteten til ungdommen...

Bra at vi ikke hadde nazi rektor på vår skole.

Hva er grunnen til at man vil gå med disse plagga før første mai da? Fordi de er så fine? Kan jo bruke dem hele året da hvis det er så fine plagg...

Grunnen til at russeklærne finnes er jo pga russefeiringa, som foregår mellom 1 og 17 mai. Hadde elevene hatt en god grunn bortsett fra at det er "en prinsippsak" så hadde det ikke hørtes så teit ut.

Grunnen er jo selvsagt fordi man vil være russ litt lenger, og når man er russ så er vanlige regler og normer litt diffuse hvis du skjønner poenget mitt. Derfor skjønner jeg rektoren.

Jeg syns russefeiringa bør opprettholdes, syns det er en fin tradisjon, som man gleder seg til fra man er liten unge. Tror kanskje nettopp russefeiringa motiverer flere til å holde ut videregående for å kunne bli russ. Men russefeiringa er fra 1. til 17. mai, og jeg personlig syns det er teit og grunnløst å begynne å bruke plaggene før dette.

Lenke til kommentar

Til dere som bagatelliserer og spør hvorfor det er så viktig for oss å ha på oss russebuksen vår - for meg handler det ikke så mye om å få ha på seg et bestemt plagg, men problemet ligger i forbudet vi har fått fra rektor om at dette plaget er forbudt før 1. mai. Til tross for hans erfaring som rektor og hans erfaring med russen, er dette forbudet likevel noe annet enn det har vært tidligere. Før har russen fått en eller to dager fri for å overholde sin del av avtalen, men i år kan ikke rektor gjøre dette siden skolen er under tilsyn. Denne ordninger syns jeg også er kritikkverdig, men det er en annen sak. Vi som er russ i år opplever kun å bli truet til å ikke gå med buksene våre, ikke at dette er et samarbeid mellom rektor og russen.

Vi har fått høre at om noen går i russebukse, vil vi ikke få lov til å gjennomføre noen av de aktivitetene som russestyret har planlagt å gjøre på skolen, som russelunsj, fotballkamper o.l. I tillegg har rektor sagt at neste års russekull vil bli straffet, og i en uoffisiell sammenheng har han faktisk sagt at det vil gå utover orden- og oppførselskarakteren til de som bruker buksene før 1. mai. På tiltale om at dette var maktmisbruk, skal rektor ha sagt at siden det tar såpass lang tid å få gjennomslag for en klage hos fylkeskommunen, vil nedsatt orden- og oppførselskarakter medføre at vi ikke kommer inn på de studiene vi vil. Hvis dette er rektors ord, er han altså villig å risiskere vår videre utdannelse og hans egen stilling for å hindre at vi går med russebuksene før den “gamle” russetiden begynner.

Og selvfølgelig er de fleste russ klar over at vi enkelt overlever noen dager ekstra i vanlige bukser, men det er hvordan hele denne prosessen har blitt gjort på, som er rimelig elendig. Det er litt som om rektoren har tatt på seg kommunisthatten og kuppet skolen sammen med et par norsklærere for så å skape masse kvalme, dritt og ekstra styr for russestyret. Hva hvis en luring glemmer forbudet, og slenger på seg buksen? Vil da rektoren stenge all videre russetid på Frederik II, skyte foreldrene til vedkommende, banke opp vitnene og avslutte dagen med å ødelegge russebilene som står parkert rundt i byen med en slegge?

...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...