jon_gunnar Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) La inn 9.04RC igår og alt var stort sett veldig greit.Eneste problemet var at maskinen ville henge seg opp med uleselig skjerm bilde ved utlogging fra en brukerkonto. I dag morges forsøkte jeg derved å legge inn binær driveren fra ATI via Synaptic. Ved restart ender jeg nå opp med et stripete, mørkt bilde og der henger det. Skjermkortet er et Ati Radeon X1950 pro. Har noen et råd om hvordan jeg eventuelt kan få fjernet ATI driveren? Vil dette ha en sannsynlighet for å gi et system som starter igjen eller er det bare å bite i det sure eplet og re-innstallere ? Hvis noen kan gå et råd tas dette imot med stor takk. Fikk fjernet ati pakkene via apt-get i safe mode så nå er i alle fall systemet oppe igjen. Endret 23. april 2009 av jon_gunnar Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Den binære driveren fra Ati støtter ikke ditt skjermkort lenger (R500-basert). Det er nå overlatt til de frie driverene. Dette ville du sannsynligvis sett dersom du hadde brukt "hardware drivers", hvor det ikke ville ha vært driver tilgjengelig. Du kan vurdere å legge inn en feature request på bugtrackeren om at systemet bør sjekke at driveren er kompatibel med kortet før den innstaleres og konfigureres. Hvis ingen har skrevet om det før, selvfølgelig. Når det grafiske systemet krasjer skal du få opp en dialog som gir deg mulighet til å starte i en failsafe modus. Kommer ikke det noe slikt opp, er det å regne som en bug, og bør rapporteres på bugtrackeren. Nå kjenner jeg ikke Ubuntu så godt, men jeg antar at dersom du reinnstalerer den originale frie driveren så vil den bli konfigurert og brukt istedet for den du har nå. Som root/supebruker: apt-get install xserver-xorg-video-radeonhd (eller -radeon) Hvordan få tilgang til et sted du kan skrive dette? http://www.cyberciti.biz/faq/grub-boot-int...ngle-user-mode/ (kan også hende at Ubuntu har en egen oppføring for noe slikt som dette, det husker jeg ikke) Alternativt kan du trykke Alt + Ctrl + F1-F7 fra det stedet du fikk sort skjerm for å komme til en virtuell konsoll. Men siden det er grafikkdriveren som er ansvarlig for det byttet er det ikke helt sikkert at det funker. Når du har fått systemet oppe og kjører igjen så rapporterer du den utloggingsbuggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå