Gå til innhold

Service på lett mc til 8000kr! feil!?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Honda NSR 125 ccm som jeg i våres satt til service på verksted. Jeg skulle bytte simmering, pad sett og styrelager. Delene kom på ca 1000kroner noe som er greit nok.

Men så har de tatt seg 700 kroner i timen og brukt 7 timer! Det blir over 6000 i arbeid etter moms.

Jeg spør da dere som måtte ha peil om dette er lov? jeg fikk ingen timespris oppgitt og kan man ta 700kr i timen for å skru på en lett-mc??

Takker for raskt svar siden fakturan ligger på kjøkkenbordet! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, vet ikke det akkurat jeg.

jeg sendte min Aprilia RS 125 07 mod på service i går (førstegangservice) og hørte om pris først, jeg fikk høre de skulle ha 1300 for å gjøre dette, så jeg syntes det virket som en veldig bra pris, og gidda ikke høre med verkstedene lenger unna ettersom dette virket godt.

Lenke til kommentar

Hvorfor de skulle ta en annen timepris på en lettmotorsykkel enn på noe annet kan jeg ikke skjønne, men du skal ikke betale mer enn hva du eventuelt har avtalt på forhånd, og uansett ikke urimelig mye. Har du sjekket hva lignende reparasjoner pleier å koste?

Lenke til kommentar

da har jeg vært å henta apriliaen min i dag, prisen jeg var lovet var som sagt 1300 kr (1297kr ble det) så den var grei.

på fakturaen min sto det 600 kr timen og han som skrudde på sykkelen min hadde utført service av Akkurat samme sykkel (t.o.m samme modell) slik at han viste hva han skulle gjøre.

han fikk betalt for 1,5 timer som da ble 900 kr + litt kostnader for bremsevæske,gearolje,verkstedmateriell + servicehefte osv. papirarbeid.

dette ble kansje litt tørr info, men som du ser tar de seg en god timepris (selv om jeg ikke har noen grunn til å klage) at de brukte 7 timer kan jeg faktisk ikke fatte.

Lenke til kommentar

pleier å koste mellom 600kr og 800 kr på verksted så normalt det. han som sier at han betalte 1300kr for førstegangsservice. det eneste de gjør er å bytte olje og bremseveske på den :p kanskje noen andre småting.

er samme timepris uansett på hva den skrur på ;)

tar jo ganske lang tid det dem har gjort. tatt av gaffelen av sykkelen demontert den. skiftet styrelager. pad set? bremseklosser du mener? kanskje dem måtte slipe dem til for å få dem til å ikke hyle ol.

syns selv og dette er dyrt, men slik er det når du lerverer den til et verksted :) derfor gjør jeg det selv.

Lenke til kommentar
Det er vel rom for å klage hvis prisen er uforholdsmessig høy? Forresten burde denne tråden være i forbrukerrett.

I trådstarter sitt tilfelle er ikke prisen uforholdsmessig dyr sett i forhold til andre verksteder osv, men hadde man undersøkt kan det jo være han fant noen som i sum ville blitt endel billigere. Ser ikke hva trådstarter skal klage over her.

Lenke til kommentar

Hvis prisen er helt uforholdsmessig høy er det mulig å klage,

§ 32. Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

§ 36. Rekning og gebyrer.

(3) En forbruker som har fått rekning, er bundet av den prisen som er oppført, om forbrukeren ikke innen rimelig tid sier fra at prisen ikke blir godtatt. Dette gjelder likevel ikke når en lavere pris følger av avtale eller den oppførte prisen er urimelig.

men jeg skal ikke si om det er tilfelle her siden jeg aldri har levert noen lettmotorsykkel til reparasjon. .

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Da takker jeg for alle svar. Jeg regnet med at det ville koste en del, men var virkelig ikke forberedt på denne summen. Men det stemmer nok som dere sier at det er riktig pris jeg har fått. Ringte spinning wheels idag og de sa at hvis de skulle gjort det ville det tatt ca 5 timer, de jeg satte sykkelen hos brukte 7, men var 120 kr i timen billigere en spinning wheels. så kan si jeg "tapte" inntil 750 kroner på å bruke denne forhandleren. (800x5=4000 //680x7=4750) noe jeg kan leve med.

Lenke til kommentar

Det koster dessverre å ha kjøretøy i dag.

Dagens lærepenge er å innhente tilbud fra ulike steder og å få et prisoverslag skriftlig. Ifølge lovverket har ikke verkstedene lov til å overskride avtalt pris med mer enn 10% (eller var det 15%) uten å snakke med deg som kunde først. På den måten slipper man negative overraskelser. :)

Lenke til kommentar
Ifølge lovverket har ikke verkstedene lov til å overskride avtalt pris med mer enn 10% (eller var det 15%) uten å snakke med deg som kunde først.

Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere:

§ 32. Fastsetting av prisen.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at de faktisk har brukt 7 timer på det. NSR er jo tross alt en to takt som krever godt med vedlikehold for å fungere skikkelig. Dvs. at de gjerne har byttet det de skulle, for å så feilsøke hele sykkelen for små feil evt. gjort litt vedlikhold. Så du kan jo håpe du har fått en feilfri sykkel igjen. Men det beste er vell å henvende seg til verkstedet å spørre hvorfor de har brukt så lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...