Gå til innhold

Hvordan lagre bildene etter redigering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som topic sier.

Hvordan lagre bildene best etter endt redigering i photoshop?

Når jeg lagrer som JPEG mister de mye av fargen og skarpheten..

Er det PDF som er den beste løsningen?

Lagre ALLTID raw-fila (hvis du fotografere i RAW da...). Det er den fila som blir ditt negativ og som du kan redigere på senere. Har du gjort det kan du egentlig lagre ulike resultater akkurat som du vil.

Skulle du la kamera ditt konvertere til jpg, så la alle bildene dine som minimum få Adobe RGB som fargerom, og lagre også i det. Så kan du eventuelt konvertere de bildene du ønsker å legge ut på nett til sRGB.

Lenke til kommentar
Varierer (ikke spør hvorfor) mellom TIFF, PNG, JPEG og PDF hvis jeg ikke er ferdig.

Regner med du mener PSD? hadde personlig aldri lagra i PDF, dersom det ikke er et dokument. Dersom du har gjort noen bildebehandlinger du har lyst å endre på senere er det greit å lagre en kopi i PSD

Lenke til kommentar
Som topic sier.

Lagre ALLTID raw-fila (hvis du fotografere i RAW da...). Det er den fila som blir ditt negativ og som du kan redigere på senere. Har du gjort det kan du egentlig lagre ulike resultater akkurat som du vil.

Skulle du la kamera ditt konvertere til jpg, så la alle bildene dine som minimum få Adobe RGB som fargerom, og lagre også i det. Så kan du eventuelt konvertere de bildene du ønsker å legge ut på nett til sRGB.

Hvordan lagrer du i RAW etter å ha arbeidet med bildet i PS??

Jeg lagrer som PSD etter behandling i PS.

JPG eksporterer jeg fra LR.

JPG blir brukt der og da, sletter de rett etter bruk.

Lenke til kommentar
Som topic sier.

Hvordan lagrer du i RAW etter å ha arbeidet med bildet i PS??

For å være litt mer presis: Ta ALLTID VARE PÅ RAW-fila.

Du trenger egentlig ikke lagre den gang etter gang da dette er et negativ. Men for alle del, du kan lagre den som et speilbilde av den jpg/tiff/psd fila du har for deling med andre. Og da kaller jeg den gjerne det samme som de andre filene for å kunne justere på det samme utgangspunktet jeg har sendt fra meg.

Du lagrer i så fall (i mitt tilfelle som Nikon-bruker) i .nef filformat.

Lenke til kommentar

Etter eg er ferdig å redigere lagrer eg allid ein TIF i layers og ein flat. Så lagar eg JPEG's for web og slikt av den flate TIF'en når eg trenger det. Alle layers er kjekt å ha dersom ein plutseleg kjem på at ein vil forandre noko. =)

Lenke til kommentar
Etter eg er ferdig å redigere lagrer eg allid ein TIF i layers og ein flat. Så lagar eg JPEG's for web og slikt av den flate TIF'en når eg trenger det. Alle layers er kjekt å ha dersom ein plutseleg kjem på at ein vil forandre noko. =)

Hadde jeg også gjort, men har foreløpig ikke den muligheten, da jeg kun har 160GB HD på macbooken. Men er det en spesiell annledning eller et veldig spesielt bilde lagrer jeg bilder med layers i TIFF.

Lenke til kommentar

hva bruker du den flate .TIF filen til?

til meg er det slik;

Import til lightroom > gjøre justering i RAW, hvitbalanse osv > eksportere 16bit psd filer av de jeg skal bruke

> redigere de filene gjennom photoshop > lagre med alle layers > eksportere til web album med LR og evt. lage web jpeg om det trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...