Gå til innhold

Hvordan protein bør jeg bruke?

Anbefalte innlegg

har skjønt det at det er to typer proteinpulver(?) Myse og kase(?) Står ikke noe på boksen jeg har om det er myse jeg har eller ikke. Vil vel tro det er lurt med begge deler? Myse før eller etter(?) trening fordi det tar kroppen fortere opp. mens jeg bør bruke kase(?) Eller hva det heter Resten av dagen for det holder seg i kroppen lengre, derav tar ikke kroppen proteiner fra muskelene? Jeg har noe som heter whey class +.. Det er 80 g protein per 100 g. Hvordan finner jeg ut om det er myse eller ei? Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lurer også på hvor mye protein kroppen kan ta opp på en gang? vet man dette, eller kommer det ann på person til person?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kasein tas opp gjennom 5-7 timer mens myse tas opp på 1-2 timer. Hvis vi tar utgangspunkt i at du bruker 7 timer på å ta opp kaseinet og du tar en shake på 45 gram da vil kroppen ta opp ca 1 gram i gjennomsnitt hvert 10. minutt. hvis du bruker kun myse etter treningene dine og ikke får i deg noe energi så risikerer du at proteinet blir brukt som energi.

Hvis du tar 45 gram i form av myse og vi tar utgangspunkt i at det blir tatt opp iløpet av 1,5 timer så vil kroppen ta opp 5 gram hvert 10. minutt i gjennomsnitt. det er fem ganger fortere enn kaseinet blir tatt opp. Man kan lure på hvor mye som blir utnyttet selv om myse har full score på biologisk verdi.

Så hvis du tar 3 shaker myseprotein daglig og hver shake tas opp gjennom 1,5 timer så er totaltiden det blir tatt opp på 4,5 timer. har du dårlige proteinkilder i maten din så går du uten proteiner 19,5 timer i døgnet som du må dekke gjennom kostholdet ditt og i mellomtiden må kroppen ta proteiner fra eget lager for å reparere skadene. Mens med kasein har du muligheten til å gi kroppen proteiner 24 timer i døgnet uten at sekund går uten at du har proteiner tilgjengelig.

Kasein er flott for å perfeksjonere proteininntaket og det varer lenge. f.eks du kan ta en shake 6 på morgenen så vet du at du har proteiner tilgjengelig til rundt 12. og fra 12 til 6 på kvelden og deretter til midnatt. Kasein er utmerket å ta hvis man jobber mye, du tar en stor kaseinshake før du drar på jobb, så tar du med deg en shake som du kan ta i matpausen.

Melk og cottage cheese er gode kasein kilder. 80% av melkeproteinet er kasein og 2 dl melk gir 6 gram proteiner totalt, dvs 4,8 gram er kasein og 1,2 gram er myse. 1 liter melk gir 30 gram proteiner hvor 24 gram er kasein. Nå vet jeg ikke om melk er så sunt, det får bli en annen diskusjon men hvis du inntar 2 liter melk daglig så får du i deg ca 50 gram kasein. Du kan eventuelt få i deg kesam eller cottage cheese før du legger deg.

Et annet alternativ er å handle Pure Caseine fra Proteinfabrikken. Det er et 100% kaseinprodukt. Litt vanskeligere å blande enn myse, for den har så tykk konsistens, anbefaler å bruke en stavmikser. husk å skylle den godt etterpå eller vil den lukta aldri forsvinne :ph34r:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
kasein tas opp gjennom 5-7 timer mens myse tas opp på 1-2 timer. Hvis vi tar utgangspunkt i at du bruker 7 timer på å ta opp kaseinet og du tar en shake på 45 gram da vil kroppen ta opp ca 1 gram i gjennomsnitt hvert 10. minutt. hvis du bruker kun myse etter treningene dine og ikke får i deg noe energi så risikerer du at proteinet blir brukt som energi.

Hvis du tar 45 gram i form av myse og vi tar utgangspunkt i at det blir tatt opp iløpet av 1,5 timer så vil kroppen ta opp 5 gram hvert 10. minutt i gjennomsnitt. det er fem ganger fortere enn kaseinet blir tatt opp. Man kan lure på hvor mye som blir utnyttet selv om myse har full score på biologisk verdi.

Så hvis du tar 3 shaker myseprotein daglig og hver shake tas opp gjennom 1,5 timer så er totaltiden det blir tatt opp på 4,5 timer. har du dårlige proteinkilder i maten din så går du uten proteiner 19,5 timer i døgnet som du må dekke gjennom kostholdet ditt og i mellomtiden må kroppen ta proteiner fra eget lager for å reparere skadene. Mens med kasein har du muligheten til å gi kroppen proteiner 24 timer i døgnet uten at sekund går uten at du har proteiner tilgjengelig.

Kasein er flott for å perfeksjonere proteininntaket og det varer lenge. f.eks du kan ta en shake 6 på morgenen så vet du at du har proteiner tilgjengelig til rundt 12. og fra 12 til 6 på kvelden og deretter til midnatt. Kasein er utmerket å ta hvis man jobber mye, du tar en stor kaseinshake før du drar på jobb, så tar du med deg en shake som du kan ta i matpausen.

Melk og cottage cheese er gode kasein kilder. 80% av melkeproteinet er kasein og 2 dl melk gir 6 gram proteiner totalt, dvs 4,8 gram er kasein og 1,2 gram er myse. 1 liter melk gir 30 gram proteiner hvor 24 gram er kasein. Nå vet jeg ikke om melk er så sunt, det får bli en annen diskusjon men hvis du inntar 2 liter melk daglig så får du i deg ca 50 gram kasein. Du kan eventuelt få i deg kesam eller cottage cheese før du legger deg.

Et annet alternativ er å handle Pure Caseine fra Proteinfabrikken. Det er et 100% kaseinprodukt. Litt vanskeligere å blande enn myse, for den har så tykk konsistens, anbefaler å bruke en stavmikser. husk å skylle den godt etterpå eller vil den lukta aldri forsvinne :ph34r:

Tusen takk for utfyllende svar :D

Lenke til kommentar

Jeg bruker for øyeblikket myoprotein med 50:50 forhold myse og kasein. Ser også at prozyme (dyreste pulveret til TN) har dette forholdet. Men er ikke egentlig Pro-90 Basic fra TN med 80% kasein og 20% myse bedre? Altså, kasein er jo klart best på de fleste områder. Om man skal bruke pulveret rett etter trening vil man ha myse, men man har jo 20%.

Men om man bruker det som tilskudd til måltider, til å få nok kcal og generelt bare som å få nok protein i løpet av en dag, vil ikke kasein kicke ass i forholdold til myse?

Synes faktisk Pro-90 virker som et bedre pulver enn både myoprotein og prozyme på dette punktet.

Lenke til kommentar

Kasein er ikke noe kick ass i forhold til myse nei. Det er først og fremst de essensielle aminosyrene du er ute etter til oppbygging og restitusjon av muskulatur, og her er whey bedre enn kasein.

Det tar forresten opptil 3 timer før alle aminosyrene i whey er tatt opp.

De aller fleste inntar også en del proteinrike melkeprodukter daglig ( cottage cheese, mager kesam, yoghurt, melk, ost) og får nok kasein derfra. Stort sett alle andre proteinkilder (kjøtt, fugl, fisk og egg) har proteiner som bruker lengre tid på å tas opp.

Så lenge du dekker grunnbehovet for proteiner fra varierte proteinkilder, spiller det mindre rolle hvilket type protein du fyller på med på toppen.

Etter min mening er whey et proteinpulver som passer de fleste. Om man ikke tåler laktose og ikke får i seg noe spesielt med melk pga. det, ville jeg gått for et blandingsprodukt.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Dersom det er en eller annen proteinkilde i måltidet, er fremdeles myse optimalt. (pga. innholdet av essensielle aminosyrer)

Dersom det er null proteiner i måltidet (f.eks. til et mellommåltid med frukt og olje), så ville jeg enten blandet myse i melk, eller tatt et blandingspulver av myse og kasein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...