Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 307 en teknisk fiasko?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at den er komplisert, men den skal virke uansett. Og antallet feil er også langt over normalt :)

 

Ja, jeg skal ikke han noe med den forhandleren mer å gjøre iallefall. Får se om det blir en real løsning fra Peugeot Norge først.

 

Service osv heretter kommer jeg til å ta selv om vi i det hele tatt beholder den (tviler).

Lenke til kommentar
For å si ting klart og tydelig, mange av disse tingene som du nevner her kan ikke sammenlignes med tyske biler..

 

ALLE bilprodusenter bruker stål av "dårlig kvalitet" i den perioden vi er i nå, og sånne ting kan dessverre skje, det er jo tross alt stål !!!!!!

JA det er galvanisert, men ting kan skje...

Kan uansett ikke sammenliknes med Mercedes, Audi, BMW og Ford....!

 

Ting kan skje? Hva skal det bety? Du snakker som om dette er en tilfeldighet. Bakluka har vært skiftet 3 ganger på samme bil pga rust! Hva er det med det som du ikke ser som på grensen til latterlig. Hvis du har vært mekaniker i 40 år og mener at dette er helt normalt og "kan skje", så betviler jeg, med all respekt, rett og slett din kompetanse eller så har du jobbet så lenge i denne bransjen at du er blitt likegyldig og har glemt å se ting fra kundens side.

 

 

Fjær som har ryket ? Du er vel klar over at bilen din har rullet over 100.000 km og har kjørt i Norge hvor det er ganske normalt med SALTING om vinteren, og da skjer det skader som kommer av YTRE PÅVIRKNING...

 

Enkelte bilmerker f.eks. Opel Astra har også dette som et problem, men det betyr ikke at knekte fjærer etter 100.000 km er normalt. Mange merker har fjærer som varer bilens levetid, så man skulle tro Peugeot og enkelte andre merker skulle klare det samme. Med mindre man kjører som en idiot, så er det ikke feil å forvente at fjærene holder lengre enn dette. Hadde dette vært "helt normalt" så hadde de fleste bilereiere kunne forventet å måtte bytte ut fjærene på bilen sin etter 100.000 km, men det er derimot ikke tilfellet.

 

Forlanger du virkelig at dette skal gå på garanti eller reklamasjonsrett ?

Da bør du heller la være å kjøre bil...! Ja de gamle bilene tålte mer, men det var pga bra kvalitet, pr. idag så bruker ALLE bilfabrikater stål av litt mindre kvalitet... Sånn er det bare... Bilen din er kjørt en del, da må du regne med påkost på "slitasjedeler".... Og brudd i en fjær er en slitasjedel, regner med at du forstår hva det innebærer.. For hver gang bilen din ruller fremover så får fjærene mye "juling"...

 

"Sånn er det bare"... Maken til patetisk argumentasjon. Nei, fjærene alene er ikke nok til en reklamasjon, men på denne bilen har antall feil over kort tid nådd en grense som er langt over akseptabelt.

 

"Du bør la være å kjøpe bil"... Ja, logisk. Heldigvis finnes det andre merker som holder en standard som er langt over det Peugeot klarer å prestere, så det skal nok gå bra å kjøpe en annen bil bare man velger rette merke. Denne bilen er desverre ikke "unntaket som bekrefter regelen" for Peugeot. Den bekrefter derimot regelen for mange andre merker og viser at det er forskjell på hva de ulike produsentene klarer å prestere.

 

Jeg har jobbet som bilmekaniker i over 40 år, og disse tingene som du nevner er rene bagateller i motsetning til mange andre merker..

 

Jeg har også jobbet som bilmekaniker i flere år på et ikke-merke verksted, og ja, det finnes mange merker som er like elendige i kvalitet som Peugeot. Og så? Er det et hvilepute og et frikort for Peugeot? Betyr det at man skal innta din likegyldige holdning og bare godta det? Det finnes som nevnt andre og bedre merker, så hvorfor forsvare de merkene som ikke klarer å levere god kvalitet og service?

 

Jeg forstår frustrasjonen din, men 100.000 km er faktisk ganske mye, selv for en ny bil...

 

Og det han sier er nok ikke en avgjørelse han tar, det er nok stor sannsynlig BOS Importør, så ta kontakt med dem så kan du se hvor langt du kommer...!!!!!

 

Ja, 100.000 km er "masse" for enkelte merker, mens andre merker klarer det dobbelte uten å ende opp med en like lang liste med feil.

 

Og en ting til, du skriver i den teite artikkelen din at "Jeg har bedt servicesjefen om å finne seg en annen jobb der service ikke er en del av tittelen" det er vel noe av det frekkeste jeg har vært bort i... Tror ikke du har en dritt peiling på bil og den tekniske biten, så kanskje du bør selge alle bilene dine og skaffe deg en tråsykkel....!!!!

 

Hilsen en forbanna mekaniker.

 

Teite artikkelen? Her er det vel øyet som ser. Du er ikke lite frekk selv i dine uttalelser, så det varierer tydeligvis hva som får deg til reagere. Hvis dette firmaet har utvist null forståelse for OT's frustrasjon, så skjønner jeg godt at det renner over til slutt. Bilselgere har desverre en tendens til å endre holdning når kjøpskontrakten er underskrevet, noe jeg ikke ser en eneste god grunn til å forsvare eller akseptere.

 

Jeg har peiling på bil og jeg støtter trådstarter 100%. Drar man en og en ting ut av sammenhengen, så kan man bagatelisere feilene. Ender man derimot opp med en lang liste på en og samme bil, så overgår denne bilen en uskreven grense for hva man skal kunne forvente av en bil. Hele poenget er at det finnes utallige andre merker og modeller som klarer samme mengde kilometer uten å være i nærheten av samme antall problemer og da bør heller disse andre merkene være standarden for hvor mye man skal akseptere, ikke omvendt!

 

Du kan bare bli så forbannet og usaklig du bare vil. Det styrker hverken din argumentasjon eller din troverdighet...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er status på saken din? Har du et bilde av baklukeproblemet?

 

Har for øvrig en 307 sw, 2002 modell, uten spesielle problemer. Det er tydelig at det finnes store variasjoner i de produserte seriene, samt hos forhandlerne...

 

 

-Jørn

Lenke til kommentar

Kan ordne bilder.

 

Har hatt møte med BOS, men synes ikke akkurat at jeg ble noe klokere på det.

 

Har i grunn gitt helt opp. Bilen skal omlakkeres og fikse de feilene den har nå i august. Etter det skal det ut av garasjen her for godt.

 

Vært ekstra deilig med fuskende klimaanlegg i sommer. Skikkelig digg...not.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper du får kvittet deg med skiten uten så alt for mye mer tap. Har stor forståelse for din situasjon siden jeg har vært oppe i det samme selv for et par år siden med en nesten ny Citroen C5 med svært lite km på telleren. Det ville nesten vært enklere å ramse opp det som IKKE var feil på bilen, og forhandler hadde kun en nedlatende holdning og null vilje til å ordne opp å by på. Når bilen var betalt var smilene borte...jeg gav opp til slutt og byttet inn bilen med usedvanlig stort tap etter litt over et år. Da var den gått litt over 30K og jeg hadde ikke opplevd at bilen fungerte som den skulle en eneste gang...

 

Min far har hatt utallige Citroen opp igjennom tidene. Et par bekjente har prøvd Peugot 407 og C5 som taxi. Legger jeg sammen egne erfaringer med det disse har opplevd kan jeg med sikkerhet si at det aldri blir fransk bil igjen på noen av oss...

Lenke til kommentar

Jeg har en 307 SW 2008 modell, og har foreløpig ikke hatt noen problemer med bilen. Men hadde visst alt som har kommet fram i denne tråden før jeg gikk til innkjøp, hadde det kanskje blitt en annen modell.

 

Det eneste som har vært "feil" på bilen min så langt, var at ryggesensoren plutselig slo inn mens jeg kjørte i 50-60 km/t i vinter da det var kaldt. Da det ble mildere skjedde dette ikke lenger, og jeg har egentlig glemt av hele problemet.

 

Nå har ikke bilen min gått stort over 20.000 enda, men håper jeg vil være en av de heldige 307 eiere.

Lenke til kommentar
Jeg har en 307 SW 2008 modell, og har foreløpig ikke hatt noen problemer med bilen. Men hadde visst alt som har kommet fram i denne tråden før jeg gikk til innkjøp, hadde det kanskje blitt en annen modell.

 

Det eneste som har vært "feil" på bilen min så langt, var at ryggesensoren plutselig slo inn mens jeg kjørte i 50-60 km/t i vinter da det var kaldt. Da det ble mildere skjedde dette ikke lenger, og jeg har egentlig glemt av hele problemet.

 

Nå har ikke bilen min gått stort over 20.000 enda, men håper jeg vil være en av de heldige 307 eiere.

 

Ved ca samme alder og kjørelengde som din, så hadde vi "bare" hatt problem med bryter/ledningsnett til bakluka.

 

Men, får jo håpe du er noe heldigere. Men jeg tviler, for når jeg ser kvaliteten på visse deler osv på Peugeotene får jeg rett og slett latterkrampe :p

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg har en 307 SW 2008 modell, og har foreløpig ikke hatt noen problemer med bilen. Men hadde visst alt som har kommet fram i denne tråden før jeg gikk til innkjøp, hadde det kanskje blitt en annen modell.

 

Det eneste som har vært "feil" på bilen min så langt, var at ryggesensoren plutselig slo inn mens jeg kjørte i 50-60 km/t i vinter da det var kaldt. Da det ble mildere skjedde dette ikke lenger, og jeg har egentlig glemt av hele problemet.

 

Nå har ikke bilen min gått stort over 20.000 enda, men håper jeg vil være en av de heldige 307 eiere.

Parkeringssensorne bak skal vel ikke slå seg inn før du legger inn revers? Slik er det på min, ihvertfall. De foran slår seg på når farten kommer under ca 15 km/t. Bilen (MB) har grafiske display som viser avstand til objekt med LEDs, og tenner én LED pr side når den er aktivisert.

Lenke til kommentar
Parkeringssensorne bak skal vel ikke slå seg inn før du legger inn revers?

De skal jo ikke det nei, det må helt klart være en teknisk feil. Men som sagt, det skjedde bare en 4-5 ganger i vinter da det var ekstremt kaldt, så har det godt over og jeg har ikke tenkt mer over det egentlig.

 

De foran slår seg på når farten kommer under ca 15 km/t.

Noe sånt er det ikke på bilen min, i alle fall har enda ikke oppdaget det...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bilen har da vært inne hos BOS igjen. Luka er omlakkert og aircondition skal være fikset, uten at vi vet dette med 100% før det blir varmt igjen. Lakken holder vel kanskje noen måneder til, men det er brukt et annet lakkverksted denne gangen, så muligens det har blitt bra.

 

Så i dag at øvre bremselyset har kommet hjem med en sprekk ut av det ene feste på bakluka, det er noe som har skjedd under demontering/montering når den var inne nå, men det får bare være. Jeg ønsker Aldri mer å snakke med noen der igjen.

 

Jeg er bare så ferdig med BOS og Peugeot at det er en fryd. Aldri mer. :woot:

 

Men jeg glemmer ikke det ettermarkedsjfen i BOS lier sa under møte jeg hadde med dem i begynnelsen av Juli: Det er helt fantastisk at du har fått byttet varmesete i bilen nå. Det hadde jeg visst aldri fått noe annet sted. 8000 for ny seteunderdel var noe en måtte regne med 2 ganger på en så ny bil...... At det går an å si noe sånt og på den måten han gjorde kommer jeg ALDRI til å glemme. Det var bare så flåsete og helt bakmål at jeg ler av hele fyren. Det bare sier hva kvalitet dem selger.

 

Så da anser jeg denne tråden som ferdig for min del. Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
8000 for ny seteunderdel var noe en måtte regne med 2 ganger på en så ny bil......

 

Dette er jo helt vilt. En ting er at produktet er av laber kvalitet, men din erfaring med forhandleren er hinsides det meste. Denne påstanden skulle han fått problemer med å underbygge om saken hadde havnet i FTU...

 

Vel, det er vel Mazda eller Toyota som er løsningen da kanskje. Eller BMW om man tolererer biler med noen feil, men med en leverandør som tar ansvar.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det skal holde lengre.

 

Jeg kan tolerere feil, alt kan feile/få en feil, det er greit. Men så lenge forhandler retter det raskt og enkelt opp uten om og men, så er det ikke noe problem. Men når det svikter også, da er det ikke bra.

 

Jeg var også lova leiebil på siste verkstedbesøk. Da jeg leverte bilen, hadde de ikke ordnet dette, og markedsjefen var på ferie. Det endte med at jeg ble 30-45 mer forsiknket, og måtte skrive ut en bil selv. Fikk riktig nok dette bekrefter var i orden senere samme dag, men det er liksom ingen ting som har gått riktig... Det feiler totalt hele tiden.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så har jeg en 2008 modell 307 SW, uten noen store problemer til nå. Men hadde jeg fått vite om alle problemer med denne modellen tidligere hadde jeg kanskje valgt noe annet. Imidlertid må jeg legge til at jeg synes det generelt er mye problemer med biler og ikke minst verksteder. Min første bil var Toyota; masse problemer. Deretter var det Ford; masse problemer - særlig rust. Så var det VW; også problemer. Så hadde jeg KIA som nesten bare har hatt problemer av teknisk art fra første uke. Til slutt ble det altså Peugeot, men denne har vært nesten helt feilfri så langt. Er jo redd problemene kommer her også etterhvert som bilen blir eldre, men poenget er at jeg har ikke hatt mye god erfaring med noen biler tidligere, selv ikke Toyota som "alle" påstår er så bra. Og når det gjelder verksteder, har jeg mye dårlig erfaring både når det gjelder kvaliteten på utført arbeid og ikke minst når det gjelder informasjon; alt fra fortelle hva som er blitt gjort, hva jeg bør holde under oppsikt framover og bare det å gi beskjed når bilen er ferdig på verkstedet.

 

Bilenbransjen virker i det hele tatt som en "skitten" bransje etter mitt syn.

Lenke til kommentar
8000 for ny seteunderdel var noe en måtte regne med 2 ganger på en så ny bil......

 

 

Hmmm....

 

Mine originale Opel-stoler fra 86´ har da fortsatt varme,

dog litt for mye innimellom, men det er vel kanskje bare

en feil at de IKKE har gått da eller?

 

Nei, ting er tydeligvis laget for å holde franskmennene i gang,

ikke bilene :)

Lenke til kommentar

Jepp, og ryker varmen på de er det som oftest bare å løsne trekket og skifte en tynn matte inni dem. I dag er dette festa i selve trekker og man må kjøpe hele stoldeler.

 

Så konklusjonen er at det er laget dårligere, attpåtil er det ikke mye reparerbart. Ryker dette igjen nå blir det et sånt du setter inn løst fra biltema til 99kr :p. Det holder garantert lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...