Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 307 en teknisk fiasko?


Anbefalte innlegg

Det at det ruster opp der er en fabrikasjonsfeil. Baklukas håndtak er i Alu, og denne sitter så nærme, at de skarpe kantene på baksiden kommer borti og skraper/slår mer og mer nedi lakken. Jeg har sett et par andre biler med denne feilen og, men hvor vidt eierene er klar over det selv er en annen sak. Nå er i midlertid dette beskyttet med slitasjeteip der, og lakkskaden nå er pga dårlig arbeid sist og lakken flakker i nedkant.

 

Jeg er helt enig med LiamH, er det nytt så skal det være som nytt. Man er ikke kresen da, men krever kun det man faktisk har betalt for.

 

Godt at det finnes en fornøyd kjøper, men det endrer seg den dagen det skjer noe med den.... Å påpeke at dette er brukerfeil er også litt frekt. Har en 14 år gammal mondeo (var 10 år når denne ble kjøpt) og på den har jeg aldri opplevd sånne feil og mangler. Er i grunn ganske nøye med vedlikehold og pen bruk. Kanskje derfor jeg også ser flere feil og mangler enn de fleste?

 

En bil som ikke kan tåle ca 20K kjørelengde i året med normal bruk, burde ikke være lov å selge av miljøhensyn. Verden sliter med mer enn nok søppel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en mandagsbil (VAG) som jeg kjøpte ny i Lier for noen år siden. Den hadde problemer slik som nektet å starte, bremser som ikke fungerte osv. etter bare noen uker. Jeg løste det til slutt ved at jeg nektet å gå ut av butikken uten å levert bilen tilbake.

 

 

 

Bilen jeg kjøpte etterpå har vært nesten feilfri i nesten 6 år. Denne har jeg derfor tenkt å beholde så lenge jeg kan.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Fulstendig enig med Logiman, en ny bil skal ikke ha slike feil, enkelt og greit. Har selv jobbet som mekaniker på merkeverksted (VAG) og sett mye rart på nyere biler. Opplevde at kunden som ropte høyest var den som fikk mest hjelp. Hadde aldrig godtatt så mye feil på en ny bil, hadde samlet alt av dokumentasjon og tatt meg en prat face to face med daglig leder på bedriften.

 

At man får en mandagsbil skal man ikke som kjøper måtte slite med, hva når man skal selge bilden videre? Man fremlegger som regel alt av verkstedhistorikk på bilen da til mulig kjøper, evt at kjøper sjekker ut dette selv med forhandler. Jeg hadde selv vært veldig skeptisk til å kjøpt en bil som har vært mere på verksted enn på veien.

 

Var jeg deg, ville jeg omså kjøpt en nyere bruktbil av annet merke på BOS med krav om at dem tar 307'en i innbytte til listepris! Enkel måte å bli kvitt en "dritbil / mandagsbil" på, samtidig som at BOS blir sittende med en problembil.

 

Lykke til uansett hva du måtte finne ut :)

Lenke til kommentar
Fikk brev i dag at dem har mottatt kravet, og at det er under behandling.

 

Får jeg det, så selges den fort som f og pengene går inn i en ny bil (bare jeg finner ut hva man bør satse på) :p

 

Hvis du går inn på linken jeg oppga før i tråden kan du se hvilke biler som har minst feil. :) Håper du blir mer fornøyd med neste bil :)

Lenke til kommentar
Det man må se på er statistikk og seriøse undersøkelser og der er desverre Peugeot og franske biler dårlig representert.

Må si meg litt uenig her. Peugeot kommer jevnt over ganske så middels ut på undersøkelser (som forøvrig ofte like gjerne kunne vært snekret sammen av se og hør). Andre bilmerker som tidligere har vært kjent for å være driftssikre ser man også komme langt ned på listene med mange av sine nyere modeller.

 

Selv kjører jeg en 11 år gammel Peugeot og har ikke hatt mye tull med den, men hver gang jeg har vært på verksted med den for ett eller annet småtteri som man må kunne forvente fra en gammel bil så er det alltid en eller annen smarting som skal fortelle meg hvor dum jeg var som kjøpte Peugeot.

 

At Peugeot er blant de mest solgte bilene til tross for at nyere Peugeot-er ser ut som noen forvrengte padder sier vel at det ikke kan være alt for ille :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg svar på reklamasjonen jeg sendte skriftelig. Konklusjonen der er at de ikke kan se at bilen har vært unormalt mye på verksted og vil dermed ikke utbetale kravet!

 

Så da har vi det skriftelig. ## navn redigert bort av moderator ## i BOS buskerud mener at dette er ting som er helt normalt ved kjøp av ny bil hos dem. Jeg dro rett opp til dem og spurte om han var ved sine fulle fem når han skrev det. Det stod også flere ting dem ikke kun se var klaget på før. Ville dermed ha han med ut så han kunne få se det selv, men gadd ikke løfte ræva av stolen en gang.

 

Det står også 3 brukte 307, deriblant en 2006 gått 40K. Den hadde samme feil og svære avflakninger på samme plassen. De to andre hadde også begynt å få samme lakkfeil bak, og alle sammen er nyere biler gått mindre enn denne. Så dette er ikke noe enestående feil, men rett og slett fabrikasjonsfeil på alle med denne type bakluke.

 

Så fra å kjøpe elendig kvalitet til nærmest tilbakestående kundeservice, anbefaler jeg ALLE om holde seg unna dem. Bare kundeservicen er nok til det.

 

Jeg har bedt servicesjefen om å finne seg en annen jobb der service ikke er en del av tittelen.

 

Kommer aldri mer til å sette min bein inn der igjen noe mer. Skal ta kontakt med sjefen for BOS norge og se om finnes noen det er litt tak i der. Hvis ikke så er denne bilen flatpakken innen svært kort tid :p

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Det står også 3 brukte 307, deriblant en 2006 gått 40K. Den hadde samme feil og svære avflakninger på samme plassen. De to andre hadde også begynt å få samme lakkfeil bak, og alle sammen er nyere biler gått mindre enn denne. Så dette er ikke noe enestående feil, men rett og slett fabrikasjonsfeil på alle med denne type bakluke.

Jeg hadde tatt foto av de bilene, da det kan være med på å underbygge saken din juridisk.

Lenke til kommentar

For å si ting klart og tydelig, mange av disse tingene som du nevner her kan ikke sammenlignes med tyske biler..

 

ALLE bilprodusenter bruker stål av "dårlig kvalitet" i den perioden vi er i nå, og sånne ting kan dessverre skje, det er jo tross alt stål !!!!!!

JA det er galvanisert, men ting kan skje...

Kan uansett ikke sammenliknes med Mercedes, Audi, BMW og Ford....!

 

Fjær som har ryket ? Du er vel klar over at bilen din har rullet over 100.000 km og har kjørt i Norge hvor det er ganske normalt med SALTING om vinteren, og da skjer det skader som kommer av YTRE PÅVIRKNING...

 

Forlanger du virkelig at dette skal gå på garanti eller reklamasjonsrett ?

Da bør du heller la være å kjøre bil...! Ja de gamle bilene tålte mer, men det var pga bra kvalitet, pr. idag så bruker ALLE bilfabrikater stål av litt mindre kvalitet... Sånn er det bare... Bilen din er kjørt en del, da må du regne med påkost på "slitasjedeler".... Og brudd i en fjær er en slitasjedel, regner med at du forstår hva det innebærer.. For hver gang bilen din ruller fremover så får fjærene mye "juling"...

 

Jeg har jobbet som bilmekaniker i over 40 år, og disse tingene som du nevner er rene bagateller i motsetning til mange andre merker..

 

Jeg forstår frustrasjonen din, men 100.000 km er faktisk ganske mye, selv for en ny bil...

 

Og det han sier er nok ikke en avgjørelse han tar, det er nok stor sannsynlig BOS Importør, så ta kontakt med dem så kan du se hvor langt du kommer...!!!!!

 

Og en ting til, du skriver i den teite artikkelen din at "Jeg har bedt servicesjefen om å finne seg en annen jobb der service ikke er en del av tittelen" det er vel noe av det frekkeste jeg har vært bort i... Tror ikke du har en dritt peiling på bil og den tekniske biten, så kanskje du bør selge alle bilene dine og skaffe deg en tråsykkel....!!!!

 

Hilsen en forbanna mekaniker.

Endret av MSM
Lenke til kommentar

Det er vel nettopp det jeg har, langt over gjennomsnittet og lar meg ikke avspise av inkompetente sluggere i bilbransjen. Det er bare så sørgelig synd at de bilene jeg vedlikeholder selv, alt fra reg, reim til polering alltid er i 100% stand. Selv om de er 5 eller 20 år. :roll:

 

Jeg har seff snakket med karroseri avdelingen angående rusta på bakluka. Men noe bedre service derfra? Nope...

 

Angående fjærer. Bilen har blitt brukt svært mye på svenske, danske og tyske veier (ca 30% av km). Har 2 andre biler i garasjen det ikke skjer en brøkdelen av samme feil med på samme tid/kjørelengde. Men jeg kan være delvis ening, fjærene kan være i grenseland. Men det er fortsatt bare 1 av 25 feil.

 

Det er imponerende det du skriver at før var det bra kvalitet og holdt lengre, nå er det dårligere, så da skal vi bare godta det? Vi har 2/5 års reklamsjonsrett i Norge. Det tilsier at alle feil som oppstår under normal bruk og ikke er overdreven slitasje eller antall år normalt anses som fabrikasjonsfeil.

 

Jeg har også opplevd langt bedre service hos andre steder (peugeot i helsingborg hadde iallefall det man forventer av generell god kundebehandling). Feil kan oppstå, men når de blir så mange og servicen så til de grader fraværende i tillegg, da har man søren meg rett til å klage.

 

Det var med det rette at han bør finne seg en ny jobb. Frekt er det overhode ikke etter som han overhode ikke viser vilje eller service av noen slag. Dessuten er jo ikke du lite frekk, som i din aller første post er frekk i kjeften mot meg som jeg overhode ikke har noe som helst forhold til deg av noe slag. Er du fra BOS buskerud kanskje? 95% sikker på det ja.

 

Jeg er også sikker på at jeg bør selge alle bilene og ta i bruk sykkelen. Fordi Peugeot ikke klarte å lage kvalitet, forhandler er en tafatt dott, og arbeidenes kvalitet er som en murers pizzabunn. jepp, det er helt og holdent noe jeg burde ta ansvar for. Bilen kom jo på 152 av 154 plass i kvalitet og. 807 på 154 plass.

 

Nei, takke seg til biler med ok kvalitet og anstendig service nivå så går alt veldig fint.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Nei jeg jobber ikke der, men er faktisk kunde der, og hadde ikke hatt noe imot å jobber der.

 

Når det gjelder reklamasjonsrett i Norge så har du full rett til å reklamere innen 5 år, men det betyr ikke at du skal få dekket alt... Ting må sjekkes og ikke minst søkes om...

Slitasjedeler får man som regel ikke dekket, man kjører jo tross alt med bilen og bilen er brukt fra dag 1...

Reklamasjonsretten går på direkte ting som kunden ikke kan så mye får, som ikke er en ren slitasje-sak.

En elektronisk styreenhet er en eksempel, der kan man kanskje få dekket på kjøpslov, men husk at det også er en slitasjedel, det går strøm og signaler via en styreboks, og det sitter masse motstander, dioder etc. som blir brukt, og vil etterhvert bli slitt, og da tar den styreenheten kvelden.. Det er selvfølgelig noe dritt når sånt skjer, men det kan skje..

 

Når det gjelder servicegraden så skal jeg snakke for min egen del at den er på topp, jeg har 4 Peugeot-er i familien og alle er der på service, har alltid fått god service, og alle folk som jeg kjenner også har fått kjempeservice der.

Vi har opplevd litt tull med elektronikken på de, noen abs lamper og airbag lamper som lyser av og til, men det blir reparert på en profesjonell måte.. Det er mye elektronikk på bilene pr. idag, så man må regne med litt data-tull av og til..

 

Akkurat som en ny pc, den kan kræsje den også, og oftest etter å ha restartet den så fungerer alt igjen..

 

Ja jeg jobber som bilmekaniker selv, og kan fikse alt av servicer selv, det er ikke mye jobb, men dette er biler som er forholdscis nye, og anbefales å utføre servicer hos merkeverksted pga. garanti og div.

 

En annen ting når det gjelder service-graden til BOS, har du noen gang tenkt selv på hvordan du er som kunde ?

Ikke noe frekt ment, men sett deg selv i situasjonen dems, du vil jo selvfølgelig hjelpe alle kunder, men et sted må jo grensa gå når det gjelder garanti og kjøpslov-saker... Se f.eks. på GM, hvorfor har de gått konk ? Jo bla. annet pga store garantikostnader.. og sikkert kjøpslov også...

 

Jeg ønsker deg uansett lykke til videre.

Lenke til kommentar

Det er helt supert at det finnes de som har fått det de forventer derfra og. Skulle bare mangle.

 

Selvsagt buser jeg ikke rett inn som en drittsekk når det skjer noe, men tar det på en pen og ordentlig måte. Men i dag gikk grensa for min del og. Nok fikk være nok. Så lenge de ordner opp på en anstendig måte så er det ingen sure miner fra min side. Krever hverken ballonger eller jubelrop når jeg kommer, men normal folkeskikk, høflighet og at de tar ansvaret for det de har anvar for å ordne opp i.

 

Alt på en bil blir slitt til slutt, og dermed kan således alt anses som slitasjedeler. Men reklamasjonsretten skal sikre oss at deler har en minste standard/kvalitet og holdbarhet som er forventet for tilsvarende deler. Så man kan også reklamere på en bremsekloss om den er deffekt etter 1 uke. Så deler som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har fem års reklamasjonsrett. Alle kapitalvarer har automatisk 5 år. Så alle deler som ikke inngår i det vanlige service intervallet, vil i grunn være å anse som reklamasjoner, med mindre kunden har direkte skyld i skaden/feilen. Jeg synes ikke 100K og 5 år er så forferdelig å kreve at en bil skal være 100% i den tiden med normalt vedlikehold og bruk.

 

Produsenter som ikke klarer å levere varer og tjenester i henhold til de krav og lover som et land leverer har ikke livets rett. Dette gjelder alt enten det er bil eller. De har selv gamblet på å gå for lavere kvalitet, og de får dermed igjen. Kvalitetsprodusenter overlever som oftest og har de mest fornøyde kundene. Det er en grunn til at jeg velger Makita driller og ikke monters q-tec drill for å si det sånn. Man får som regel det man betaler for. Men denne gangen kunne jeg fått mye mer for penga ved å valgt en annen produsent. Jeg har også kjøpt en brukt Peugeot partner i fjor sommer. Den fiksa jeg noe småtterier på her og der som er å forvente etter 10 år, og den har gått og funket strøkent det året her iallefall :D

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten går på direkte ting som kunden ikke kan så mye får, som ikke er en ren slitasje-sak.

En elektronisk styreenhet er en eksempel, der kan man kanskje få dekket på kjøpslov, men husk at det også er en slitasjedel, det går strøm og signaler via en styreboks, og det sitter masse motstander, dioder etc. som blir brukt, og vil etterhvert bli slitt, og da tar den styreenheten kvelden.. Det er selvfølgelig noe dritt når sånt skjer, men det kan skje..

Tuller du ?? En chip, diode, motstander osv. er altså et slitasjeprodukt ?? I et 5 års perspektiv ?? Nå fikk jeg en god latter på morgenkvisten :-)

 

Vi har opplevd litt tull med elektronikken på de, noen abs lamper og airbag lamper som lyser av og til, men det blir reparert på en profesjonell måte.. Det er mye elektronikk på bilene pr. idag, så man må regne med litt data-tull av og til..

 

Akkurat som en ny pc, den kan kræsje den også, og oftest etter å ha restartet den så fungerer alt igjen..

At du kjører med biler som produsenten ikke klarer å skru sammen ordentlig og bestående dårlige deler, betyr ikke at det er "normalt". Det finnes biler som er laget slikt at det ikke skjer, og ja, også år etter år på norske saltede veier.

 

En annen ting når det gjelder service-graden til BOS, har du noen gang tenkt selv på hvordan du er som kunde ?

Ikke noe frekt ment, men sett deg selv i situasjonen dems, du vil jo selvfølgelig hjelpe alle kunder, men et sted må jo grensa gå når det gjelder garanti og kjøpslov-saker... Se f.eks. på GM, hvorfor har de gått konk ? Jo bla. annet pga store garantikostnader.. og sikkert kjøpslov også...

Dersom man skal løse garantisaker med å anklage kunder, altså det bilprodusenten LEVER av, for å være en tulling, så mener jeg det er like greit å legge ned butikken. Slik går ikke an!Og dessuten skylde på at det koster så mye penger å garantireparere biler skulle bare mangle dersom produsenter velger å bygge så dårlige biler. Dette er helt snudd opp på hue i forhold til hvordan markedet fungere, men slik tragikomisk, synes synd på fabrikken bla bla, argumentasjon er vel det eneste som man har igjen når man går tom for unnskyldninger..

 

PS. Jeg har ikke i mot franske biler generelt, men tullete kommentarer er en annen sak.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Synes temperaturen i tråden har steget forholdsvis høyt de siste dagene.

Vel, jeg har jobbet i bilbransjen i 10 år, og kan godt si noen ord om de forskjellige reklamasjonene du har.

Jeg har litt kjennskap til Peugeot, men aldri jobbet noe særlig med det bilmerket.

 

1. Baklue, rust ved bakre håndtak - Vært skifta 3 ganger!!

 

Rett og slett for dårlig av karroseriverksted. - Mener jeg til og med har anbefalt deg å benytte en annen forhandler i området for noen år siden her.

 

2. Feil på kjølevifte som starter uten spesiell grunn

 

Er en kjent "feil", da dette har med regenering av dieselpartikkelfilteret. Det skal være sånn.

 

3. Total skift av bakbremser. Klosser, skiver, håndbreksvaiere osv grunnet at håndbrekk satt seg fast.

 

På hvilken km.stand? Om det har skjedd for ikke så altfor lenge siden vil jeg være frekk nok til å påstå at det er forholdsvis normalt med tanke på hvilke kjøreforhold vi har i Norge. Bremseskiver ruster, bremseklosser setter seg på de fleste bilmerker om man ikke er flink til å ta kraftige oppbremsinger evt. smører opp bremser. (spesielt bak)

 

5. Førersete (varmesete slutta å virke)

 

Kjent feil på Peugeot - regner med at du fikk dette på reklamasjon?

 

 

7. Knekt framfjør

Om dette har skjedd på rundt 100.000 km vil jeg si at det ikke er en reklamasjon, det er en del som er i bevegelse hver eneste meter du kjører og i tillegg med de veiene vi har i Norge er ikke dette unormalt. Forstillingsdeler er noe av det som skiftes oftest på biler idag, mye pga de dårlige veiene vi har i Norge.

 

8. Ødelagt låsebolt.

Skifter hjul selv? Trukket til med momentnøkkel. I alle tilfeller svært viktig å bruke korrekt tiltrekkingsmoment på låsebolter.

 

9. Stab stagene røyk etter svært kort tid.

Går utifra at du mener lenkestagene som sitter mellom stab.stag og fjærbein. Dette er også en gjenganger på veldig mange bilmerker.

 

 

10. Konstant skrik fra frambremser under kjøring. Fiksa selv ved å sette på biltema klosser.

 

Forholdsvis kjent feil på Peugeot, men jeg har ikke vært borte i at det dekkes.

 

11. Bakluke nekta å åpne seg. Fukt i ledningnettet til bryter. Bilen rett over et år.

 

12. Lyspærer ryker relativt ofte foran. Ikke retta.

 

Hvilken type lyspærer bruker du? Såvidt jeg vet så har Peugeot en type original-lyspærer som tåler litt høyere spenning enn vanlige lyspærer fra f.eks Würth. Har faktisk benyttet disse med hell på andre bilmerker som har problemer med at lyspærene går oftere enn hva som var normalt tidligere. Årsaken til at de ryker er at elektronikken i nye biler trenger en jevnere spenningsforsyning selv ved bruk av varmeseter, bakrutevarmer etc.

 

 

13. Fortsatt en skramlende skrikelyd fra et sted under bilen hvergang en dør lukkes.

6. Ratt. Skinnet skrukka seg helt opp.

7. Armlene på førersete løsner for andre gang nå.

6. List på dør løsnet - måtte byttes

4. Øvre bremselys på bakluke. Datt bare rett ut en dag. Svært dårlig plast.

 

Dette er egentlig bagateller, men du måtte på verksted og det er helt klart at dette forårsaker frustrasjon og irritasjon.

 

Forøvrig synes jeg det er råttent å navngi folk hos forhandlere som ikke har mulighet til gjensvar, og ei heller er opplyst om denne tråden.

Lenke til kommentar

En del ting er små feil, men det må klages på og rettes på uansett. Det tar tid. Man leverer inn og bakluka er en gjenganger i at de ikke klarer å rette feilen. Man blir lei av det hele tiden er en ny feil tilstadighet.

 

Angående bremser bak. Dette var etter første eu-kontroll (3år). De ville ikke godkjenne den før ALT bak ble byttet. Grunnen til at dette var en feil på håndbrekksvaier som ikke slapp opp før man kjørte en stund. Altså en følgefeil, men vi fikk dekka 20% et halvt år etterpå på selve bremsene og selve håndbreksvaierne.

 

Jeg skifter hjul selv ja, og jeg bruker aldri over 150Nm. Denne knakk etter å ha vært inne på service, hvor ALLE hjula satt dengt fast med slegge.

 

Jeg har tatt opp saken med Peugeot Norge nå. Ser ingen grunn til å ha noe som helst med forhandler å gjøre mer. Så får vi se om vi får noen framgang der. Begrensa snart hva jeg gidder å bruke av tid på denne skrapkassa.

 

Så ved å kjøpe ny Peugeot, så må du bruke masse ekstra tid på ekstra verksted, og ikke minst ekstra kostnader på deler og arbeid. Poenget er vel at det skal være nytt og man burde ha et ganske problemfritt bilhold? Og oppstår det noe så er litt service å forvente?

 

Det er ingen steder enn bilbransjen der folk lar seg avspise med så mye feil og mangler og elendig service. Hvem hadde finni seg i å reparert en vaskemaskin/tv for 25 feil i løpet av 4 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...