Gå til innhold

Hvor bra er on-board-lyden på de nyeste hovedkorta?

Anbefalte innlegg

Ser at både ASUS A7N8X og Abit NF7-S har "AC97 / MCP-T"-lyd (kilde: tomshardware.

"Før i tida" sa man alltid at on-board-lyd var elendig. Men jeg ser at disse kortene støtter 6-kanalers surround lyd.

Fra før har jeg et Creative Soundblaster Live! (en av de tidligste modellene).

Hvordan er lyden på de nye korta i forhold til det kortet jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Integrerte lydchip's er noe man generelt sett bør unngå, lyden er ofte ganske flat, det gir dårlig spenning på utgangene slik at det skurrer veldig hvis du bruker lange ledninger, bruker litt mer ressurser enn andre.

Den eneste integrerte lydchipen jeg har hørt er bra, er SoundStorm brikka som sitter på de fleste nForce2 Hovedkort, dette er blitt rost opp i skyene, en kamerat sa forresten i dag at dette er jevnbyrdig med Audigy 2 i en test han hadde lest, denne testen har ikke jeg lest da men...

Edit: Om lydkortet har 6 kanals, 2 kanals eller 256 kanals lyd så har ikke det så mye å si hvis lyden er dårlig...!

Heller ett 2 kanals stereo lydkort med god lyd enn et 6 kanals med litt dårlig lyd :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har et Asus P4G8X Deluxe hovedkort med integrert 5.1 lyd. Dette har jeg testet ut på mine Klipsch ProMedia 5.1 THX, og syntes det hørtes helt OK ut.

Men fordi jeg er en nerd etter stæsj så kjører jeg selvfølgelig Audigy2, men jeg skal være såpass ærlig å si at jeg langt ifra sikkert hadde hørt forskjell i en blindtest.

Men jeg vet i alle fall at A2 har dobbelt så mange channels som onboard, og samtidig stjeler ZIP ressurser fra systemet, noe onboard gjør til gangs.

Og ærlig talt, så mye greier som fulgte med det lydkortet (retail) - kjøp det!

Lenke til kommentar

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe m/ nvidia Soundstorm. m/ 5.1 høytalersett. Jeg hadde tidligere et 4.1 Soundblaster live 1024 m/ høytalersett. Veldig stor forbedring. Digital overgang til 5.1 settet Sony / Pfillips.... Sp/pif. Vurder ikke seperat lykort (betalt forresten over 1000 kr. for Soundblaster live 1024 kortet) Nå 4 år senere koster HK m intergrert lydkort ca. 1200 kr. HERLIG :D

Lenke til kommentar

In fact, we guess that we are approaching the time when multimedia PCI audio cards become the thing of the past and leave the slot in the chassis for specialized professional sound solutions. And this time is going to come as soon as the VIA Envy24PT audio controller, coming to us from the world of professional audio, gets integrated into mainboards.

http://www.xbitlabs.com/articles/multimedi...ureon71_11.html

Lenke til kommentar

Den eneste integrerte lydchipen jeg har hørt er bra, er SoundStorm brikka som sitter på de fleste nForce2 Hovedkort, dette er blitt rost opp i skyene, en kamerat sa forresten i dag at dette er jevnbyrdig med Audigy 2 i en test han hadde lest, denne testen har ikke jeg lest da men...

Ble ikke Asus tatt fra retten og kalle det SoundStorm pga dårlige kretser eller noe slikt :shrug:

Lenke til kommentar

nå er det slik at via kt600 og kt400a har en vassere lyddel enn nforce2 med soundstorm.

http://www.tech-report.com/reviews/2003q1/...0a/index.x?pg=2

Lenke til kommentar
Generelt: Lyden på de integrerte lydbrikkene har blitt betraktelig bedre enn de var for bare ett år siden. Etterhvert begynner det å bli bortkastede penger å kjøpe eget lydkort med mindre du har spesielle behov.

Jeg er helt enig!

Grunnen til at ingen gir noen konkrete svar på hva som er best av SB live value og integrerte lydkretser er dels at det er forskjell mellom de integrerte lydkretsene. (gamle=elendig som nevnt og nye varierer fra bra til veldig bra) Hva som er best må du nesten teste ut i et lydstudio med gode høytalere. Jeg tipper at de aller fleste nyere lydkretser er såpass bra at det blir vanskelig å finne ut hva som er best av det og lydkortet.

Hvis du har en spesiellt treg CPU (feks mindre enn 2-300MHz) kan det være et poeng å satse på den lyd-løsningen som belaster CPU'en minst. Men etter som du vurderer et nytt hovedkort så anser jeg det som usannsynlig. Det er neppe noen enorm forskjell på CPU'bruken, men jeg må bare si Who cares om den bruker 1 eller 2% av CPU'en.?

Lenke til kommentar

Har et Creative Live 5.1 lydkort. Det er ikke det beste, men er ganske bra.

Før trodde jeg at det med lydkort istedenfor på hovedkortet var for de spesielt innterreserte.

Har du høytalere til over 500kr så er det absolutt merkbar forskjell på lydkvaliteten med et lydkort enn on-board. Jeg synes LP4 (minidisc) er ok kvalitet, og det viser at jeg ikke er noen lydnerd.

Lydkort gir bedre lyd. Spørsmålet er om du vil betale for bedre lyd eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...