eLangedal Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Jeg er en 18 år gammel gutt som går vg2 data og elektronikk (08/09). Til høsten var planen å gå vg3 dataelektroniker, men jeg har nå gjort om førstevalget til påbygging til generell studiekompetanse. I og med at jeg har valgt bort dataelektroniker (fordi det ikke blir startet opp på skolen jeg går på i dag grunnet for få søkere og nærmeste skole som tilbyr denne linjen er to timer med buss unna, noe som i tillegg gjør til at jeg må flytte på hybel) så er fagbrevet som telekommunikasjonsmontør og produksjonselektroniker uaktuelt for meg. Jeg har et snitt på i overkant av 5 og er motivert til å holde ut med skolegang i et par år til. På stedet der jeg bor tilbyr høgskolen elektroingeniør innen automatiseringsteknikk - noe som virker litt interessant for meg og gir mulighet for jobb i Nordsjøen. Er der noen som er utdannede elektroingeniører eller som har begynt på studiet, men sluttet fordi det ikke var slik som de hadde forestilt seg? Jeg trenger råd. Er åpen for alle erfaringer. Trenger ikke være elektroingeniør, trenger ikke være ingeniør i det hele tatt egentlig. Men det er å foretrekke. Mine interesser er: fotball (sport generelt), pedagogikk, teknologi (til en viss grad! Ikke nerdefaktor), samfunnsfag (men ikke rettslære), geografi og verdenshistorie. Takk. Endret 23. april 2009 av Niles Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg er en 18 år gammel gutt som går vg2 data og elektronikk (08/09). Til høsten var planen å gå vg3 dataelektroniker, men jeg har nå gjort om førstevalget til påbygging til generell studiekompetanse. I og med at jeg har valgt bort dataelektroniker (fordi det ikke blir startet opp på skolen jeg går på i dag grunnet for få søkere og nærmeste skole som tilbyr denne linjen er to timer med buss unna, noe som i tillegg gjør til at jeg må flytte på hybel) så er fagbrevet som telekommunikasjonsmontør og produksjonselektroniker uaktuelt for meg. Jeg har et snitt på i overkant av 5 og er motivert til å holde ut med skolegang i et par år til. På stedet der jeg bor tilbyr høgskolen elektroingeniør innen automatiseringsteknikk - noe som virker litt interessant for meg og gir mulighet for jobb i Nordsjøen. Er der noen som er utdannede elektroingeniører eller som har begynt på studiet, men sluttet fordi det ikke var slik som de hadde forestilt seg? Jeg trenger råd. Er åpen for alle erfaringer. Trenger ikke være elektroingeniør, trenger ikke være ingeniør i det hele tatt egentlig. Men det er å foretrekke. Mine interesser er: fotball (sport generelt), pedagogikk, teknologi (til en viss grad! Ikke nerdefaktor), samfunnsfag (men ikke rettslære), geografi og verdenshistorie. Takk. Da har du jævla like interesser som meg :-) Angående elektro/automasjons ingeniør utdannningen kan jeg si noe om da jeg er utdannet nettopp i det!' Studiet i seg selv er veldig interessant og givende, men det skal nevnes at det er meget krevende og hardt. Husker selv lange dager på skolen med masse lesing og regning. Som automatiseringsingeniør skal du igjennom matematikk og fysikk på høyt nivå, programmering (PLS, C-programmering av mikrokontrollere,Matlab, JAVA osv). Vi gikk igjennom mer en 10 forskjellige programmer som vi skulle lære en del om. Som automatiseringsingeniør skal man lære mye om prosess og regulerings og styringsteknikk og metoder for å styre prosesser. Faget er meget omfattende og ikke minst utfordrende, men det er mye å holde styr på. Mitt tips til deg er å ta så mange prosjekter du kan.for å bli dyktig automatiseringsingeniør så er det prosjekter hvor du designer dingser, programmerer og tester som gjelder. Det er det du kommer til å lære noe av. Råder deg også til å sette deg inni i generell programmering, C-programmering f.eks, det er meget lurt å kunne programmere før du starter på denne utdanningen. Oppsumert så kan jeg si at dette er kansje den hardeste ingeniørutdanningen du kan velge. Det er et meget bredt spekter av ting man skal kunne (matte,fysikk,programmering,mekanisk konstruksjon,elektronikk tegning osv). Samtidig er det kansje mest interessant også og får du gode karakterer så er det garantert med jobb! Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Da har du jævla like interesser som meg :-) Angående elektro/automasjons ingeniør utdannningen kan jeg si noe om da jeg er utdannet nettopp i det!' Studiet i seg selv er veldig interessant og givende, men det skal nevnes at det er meget krevende og hardt. Husker selv lange dager på skolen med masse lesing og regning. Som automatiseringsingeniør skal du igjennom matematikk og fysikk på høyt nivå, programmering (PLS, C-programmering av mikrokontrollere,Matlab, JAVA osv). Vi gikk igjennom mer en 10 forskjellige programmer som vi skulle lære en del om. Som automatiseringsingeniør skal man lære mye om prosess og regulerings og styringsteknikk og metoder for å styre prosesser. Faget er meget omfattende og ikke minst utfordrende, men det er mye å holde styr på. Mitt tips til deg er å ta så mange prosjekter du kan.for å bli dyktig automatiseringsingeniør så er det prosjekter hvor du designer dingser, programmerer og tester som gjelder. Det er det du kommer til å lære noe av. Råder deg også til å sette deg inni i generell programmering, C-programmering f.eks, det er meget lurt å kunne programmere før du starter på denne utdanningen. Oppsumert så kan jeg si at dette er kansje den hardeste ingeniørutdanningen du kan velge. Det er et meget bredt spekter av ting man skal kunne (matte,fysikk,programmering,mekanisk konstruksjon,elektronikk tegning osv). Samtidig er det kansje mest interessant også og får du gode karakterer så er det garantert med jobb! Takk for fine svar. Nå dukket det opp flere spørsmål fra dypt inne i hodet mitt. Er det viktig å kunne beherske engelsk i den grad at en bør kunne det flytenede? Jeg vet at programmering foregår på engelsk, og det ser jeg ikke på som noe problem. Har også hørt at dersom en jobber i et norsk firma vil en i de fleste tilfeller være svært lite i kontakt med utenlandske kontakter[Engelsk er mitt svakeste fag vil jeg tør å påstå. Iallfall muntlig. Skriftlig går fint, men om jeg skal snakke så bare hoper det seg opp]. Hvilken erfaringer har du fra før? Er du ferdig med utdanningen? Jobber du som automatiseringstekniker i dag? Gikk du yrkesfag eller allmenn på videregående? Dersom du gikk yrkesfag; valgte du elektro? Tok du påbygging? Nå har det åpnet seg enda en mulighet i form av Y-vegen som gjør det mulig å komme rett inn på høgskole uten allmennfaglig påbygging eller forkurs. Forrykende kamp med 4-4 på Anfield på tirsdag forresten. Lenke til kommentar
TaWret Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Tenker på akkuart på den samme utdanningen, men er i tvil om det blir kyber teknikk på ntnu (5 år) eller bachelor (3 år). 5 år frister lite, og man lærer vel mye å får en god jobb med bachelorgrad går jeg ut ifra? Skal hoppe på forkurs neste høst etter endt lærlingetid innen kjemisk operatør. Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Tenker på akkuart på den samme utdanningen, men er i tvil om det blir kyber teknikk på ntnu (5 år) eller bachelor (3 år). 5 år frister lite, og man lærer vel mye å får en god jobb med bachelorgrad går jeg ut ifra? Skal hoppe på forkurs neste høst etter endt lærlingetid innen kjemisk operatør. Er jo også mulig å i første omgang bare ta bachelor og jobbe noen år for å få litt kjøtt på beina. Dersom nerdebasillen har bitt seg fast på undersiden av huden din er det vel ingenting i veien for å ta mastergrad ved en senere anledning. Det kryr tydeligvis ikke med elektroingeniører der ute. Vet at det for et par år siden var stor mangel på nettopp disse karene. Morgendagens helter, her er vi. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Tenker på akkuart på den samme utdanningen, men er i tvil om det blir kyber teknikk på ntnu (5 år) eller bachelor (3 år). 5 år frister lite, og man lærer vel mye å får en god jobb med bachelorgrad går jeg ut ifra? Skal hoppe på forkurs neste høst etter endt lærlingetid innen kjemisk operatør. Er jo også mulig å i første omgang bare ta bachelor og jobbe noen år for å få litt kjøtt på beina. Dersom nerdebasillen har bitt seg fast på undersiden av huden din er det vel ingenting i veien for å ta mastergrad ved en senere anledning. Det kryr tydeligvis ikke med elektroingeniører der ute. Vet at det for et par år siden var stor mangel på nettopp disse karene. Morgendagens helter, her er vi. Hei igjen......for å prøve å svare på dine spørsmål. Egelsk er viktig å kunne, men vil ikke si det er sentralt i studiet på noen som helst måte. De fleste som har gått på norsk skole kan såpass engelsk at de greier seg med dette på automatiserings ing studiet! Litt om meg og mine erfaringer og synspunkter: Har selv gått fra Allmenfaglig utdanning og rett på elektro ingeniøren og må si det var en røff overgang ihvertfall for meg. Slet fært med praktiske fag, programmering og elektro biten, men matematikken, fysikken og teorifagene gikk bedre enn for mange andre. Og det er jo forsåvidt ikke overraskenede m.t.p hva slags bakgrunn jeg hadde. Etter endt utdanning så vil jeg anbefale alle til å gå på elektriker/elektroniker/automatiker yrkeskole før de starter på ingeniøren,det får du så mye mer for. Mye bedre forståelse og praktisk innsikt i faget! De beste ingeniørene er gjerne fra yskesskolen, altså de ingenørene som virkelig forstår faget og ikke bare vet hvordan de skal regne ut ting uten å vite hvorfor eller hva de regner ut. Når jeg sier dette så er ikke dette absolutt selvfølgelig, finnes jo dyktige folk med mye forskjellig bakgrunn, men dette er ofte inntrykket jeg sitter med etter endt utdanning og 2 år i jobb. Angående NTNU eller høgskole så hadde jeg absolutt valgt høgskole hadde jeg vært deg...på NTNU må man gå 5 år og blir man lei etter 3 så har man liksom ikke en grad. Etter 3 år på høgskole så kan man ta master på NTNU om man ønsker etter fullført bachelor, så det er ikke noe problem. På en annen side er NTNU jævlig teoretisk basert, altså altfor teoretisk basert og de vinkler automatiserings (kybernetikk) faget ut i en syk terotisk mattefag. Og tro meg når du kommer uti der og skal søke jobb så er det ikke det folk er ute etter! Det står likosm aldri i annonser når de er ute etter atumatiseringsingeniører, vi ser etter en som kan Laplace transformere en diff likning eller en som vet hva diskret Fourier transformasjon er. Disse tingene er seff viktig men kun om du driver med forskning, noe de fleste ikke gjør. Som automatiseringsingeniør bør du skaffe deg mest mulig praktisk erfaring, vær nysgjerrig og ta gjerne jobber som hjlepmann på industrielle anlegg om det er mulig, eller ett eller annet hvor du får sett hvordan ting gjøres i praksis. Dette kan gjøres om sommern! Ikke stol på at det du lærer på skolen er nok, for det er det faen ikke! Ofte så får man ikke nok tid til å sette seg inni i høyst nødvendige ting og for å si det sånn, høgskolelektorene dritter i det, det er du som er ansvarlig for å tilegne deg kunnskap og ferdigheter, så det er bare å søke kunnskap hvor enn det er mulig. En annen ting som er viktig er å basere seg på en ting eller for å si det sånn lære seg en ting ordentlig og heller legge mindre vekt på andre ting for man kan ikke lære seg alt, det er rett og slett for mye og det er ofte for tungt. Vi hadde sykt mye vi skulle lære om......bare for å nevne noe.....Matlab f.eks som i seg selv er en sykt omfattende program hvor man kan programmere, beregne, simulere og modellere prosesser. Programmering og modellering i Labview, også noe som brukes veldig mye uti der for visualisering og automatisering av prosesser. Programmering av PLS og ved bruk av forskjellige verktøy...dette er noe jeg fikk sansen for under hovedoppgaven og må si jeg olærte en del om prgrammering av Siemens PLS i Step 7....dette var det artigste i mine øyne. Nevnte nå bare en del ting du skal igjennom hvis du går på automatiserings ingeniøren.....i tillegg til den tunge teorien med fysikk, matte og elektro teori. Cluet blir å bli jævlig dyktig på en av disse tinga som jeg har nevnt tidligere....bli dyktig i programmering av PLS f.eks for da kan du skilte med det etter endt utdanning og det er det du kan si til fremtidig artbeidsgiver som skal ansette deg.Derfor er det meget viktig hva du velger som hovedoppgave for det kan bli din vei til fremtidig jobb! Endret 28. april 2009 av arsenal82 Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 ot sikkert men hvorfor går du ikke bare vg3 data&elnikk. Så blir du rødruss, tar fagbrev og kommer inn på fagskolen? Bor du 2 timer en vei så får du stipend av lånekassa. Nok til både bolig og mat. Deler du med en kompis så er det jo så heftig og billig som bare d, sikkert rundt 100 k på delings hvor leia blir 2,5k på hver Lenke til kommentar
TaWret Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Tenker på akkuart på den samme utdanningen, men er i tvil om det blir kyber teknikk på ntnu (5 år) eller bachelor (3 år). 5 år frister lite, og man lærer vel mye å får en god jobb med bachelorgrad går jeg ut ifra? Skal hoppe på forkurs neste høst etter endt lærlingetid innen kjemisk operatør. Er jo også mulig å i første omgang bare ta bachelor og jobbe noen år for å få litt kjøtt på beina. Dersom nerdebasillen har bitt seg fast på undersiden av huden din er det vel ingenting i veien for å ta mastergrad ved en senere anledning. Det kryr tydeligvis ikke med elektroingeniører der ute. Vet at det for et par år siden var stor mangel på nettopp disse karene. Morgendagens helter, her er vi. Tror vi tar bachelor først, ja. Så ser man ann skolelysten etterpå. arsenal82: lyder godt. Har tatt gk/vk1 elektro, og 2 år i lære innen kjemisk industri. Håper det hjelper meg mye under høgskoleutdanningen. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg søkte meg både inn på elektronikk og automatisering i år, hvor stor er forskjellen på disse fagene? Gamle sjefen min er elektroingeniør, han jobber daglig med vedlikehold og oppgradering av automatiserte annlegg på forskjellige industrier...noen som vet hvordan selve elektronikk opplæringen er på automatisering, i forhold til elektronikk? og, hvilke muligheter vil jeg kunne ha om jeg ville bygge på en master etter endt bachelor i automatisering...er det snevert med valg, eller er det som elektro, mange forskjellige spesialiseringsfelt? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Hei. Hiver meg på denne tråden. Hvordan vil det være for en automatiker å gå på automasjon ? Innen jeg har lyst til å begynne så har jeg fagbrevet, 4-5 års praksis og fagskoleutdanning. Det som dog skremmer meg er tanken på denne matten og fysikken. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er klassens beste i mattematikk på fagskolen og fysikken skal vi ikke nevne. Det andre jeg lurer på er hvordan det hadde vært å gå bachlor med rotasjonsjobb ? Jeg har hørt at det går, men vil det være kun egnet for super elever ? Hva går de praktiske fagene ut på ? Er det kun å sitte å regne på sløyfer og regulatorparametere, eller kan man slippe litt billigere unna om man kan f.eks pls programmering (basic analog og digital signal programmering), har prosessforståelse, vet hvordan prinsippene på de forskjellige instrumentene fungerer ? Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Hei. Hiver meg på denne tråden. Hvordan vil det være for en automatiker å gå på automasjon ? Innen jeg har lyst til å begynne så har jeg fagbrevet, 4-5 års praksis og fagskoleutdanning. Det som dog skremmer meg er tanken på denne matten og fysikken. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er klassens beste i mattematikk på fagskolen og fysikken skal vi ikke nevne. Det andre jeg lurer på er hvordan det hadde vært å gå bachlor med rotasjonsjobb ? Jeg har hørt at det går, men vil det være kun egnet for super elever ? Hva går de praktiske fagene ut på ? Er det kun å sitte å regne på sløyfer og regulatorparametere, eller kan man slippe litt billigere unna om man kan f.eks pls programmering (basic analog og digital signal programmering), har prosessforståelse, vet hvordan prinsippene på de forskjellige instrumentene fungerer ? For det første, GLEM fagskole, det er bare tull, det er ikke en ordentlig grad en gang. Ta bachelor å få deg en ordentlig grad som er internasjonalt godkjent. Du er sikkert ung og har masse tid foran deg, hvorfor u huleste skal du gå på fagskole da? Jeg vil tro at du som automatiker har stor fordel! Det er veldig viktig å ha praktisk erfaring og interesse, skal man jobbe i denne bransjen. Uitfra inellegene deine i elektro forumet så virker du meget interessert i faget så den biten faller definitivt på plass. Samtidig er det viktig å tenke på at ingeniørgrad er teoretisk preget og man går mye i dybden for å forstå hvordan ting fungerer helt nøyaktig og hvordan de ble til osv. For å virkelig kunne forstå elektro/automatisering eller hvilken som helst annen ingeniør felt er det helt avgjørende å ha mattematikk og fysikk kunnskaper på ganske høyt nivå. Man skal liksom vite hva derivasjon,integrasjon, difflikninger,rekker osv er før man kan kalle seg ingeniør. Det er det som ligger bak all den kompliserte teknologien vi har i det moderne samfunnet i dag. Skulle ønske jeg hadde gamle eksamner jeg måtte igjennom så du kunne ta en titt her, men har desverre ikke. Men ta en titt her, dete er linken til faget Kybernetikk 2 fra HiO, der kan du se diverse øvinger vi måtte igjennom i tillegg til eksamen. http://www.iu.hio.no/~veslemot/kyb/lab.htm Jeg synes Kyb 2 var jævlig teoretisk, men vi hadde jo andre fag også som var mer praktiske og gikk mer på programmering i labview og Step 7 fra Siemens. Uansett skal du klare denne graden så nytter det ikke å kunne kun det praktiske og vite hvordan ting kobles opp......man må ha evnen og viljen til å sette seg inni i matmatikken og virkelig forstå hvordan ting er bygd opp. Man skal jo tross alt som en ingeniør vite litt mer en elektriker og kansje være med å utvikle morgendagens teknologi , ikke bare bruke det som allerede eksisterer!! Endret 1. mai 2009 av arsenal82 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Vel, grunnen til at jeg valge fagskole var egentlig for å sjekke hvordan jeg like å gå på skole igjen. Det er kanskje ikke så voldsomt hard mtp dybden på stoffet, men det er en fin måte for oppsummering av teori samt læring av nye begreper. Fagskolen er vel også mer rettet for mellomledere. Det som også er pluss er at man kan ta installatørpapirer, da man må ha mastergrad innen elektro for å kunne ta dem ellers. Personelig så mener jeg at om du så går bachlor eller fagskole, så er begge deler bra så lenge man studerer i det heletatt. Skal man dog dybere inn i stoffet så er jeg enig at bachlor er det mest korrekte valget. Det er derfor jeg har lyst til å ta den utdanningen etter fagskolen er fullført. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Det som også er pluss er at man kan ta installatørpapirer, da man må ha mastergrad innen elektro for å kunne ta dem ellers. Det stemmer da ikke, etter hva jeg har hørt. Det er vel slik at fagskole og bachelor er likeverdig, mens med master slipper man å ha fagbrev. http://no.wikipedia.org/wiki/Elektroinstallatør I infoen om studiet jeg går står det at det blant annet gir grunnlag for å bli installatør, sammen med noen andre sertifikater: http://ri.hive.no/jk_design/elektrolinja/el_auto_1.htm Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Vel, grunnen til at jeg valge fagskole var egentlig for å sjekke hvordan jeg like å gå på skole igjen. Det er kanskje ikke så voldsomt hard mtp dybden på stoffet, men det er en fin måte for oppsummering av teori samt læring av nye begreper. Fagskolen er vel også mer rettet for mellomledere. Det som også er pluss er at man kan ta installatørpapirer, da man må ha mastergrad innen elektro for å kunne ta dem ellers. Personelig så mener jeg at om du så går bachlor eller fagskole, så er begge deler bra så lenge man studerer i det heletatt. Skal man dog dybere inn i stoffet så er jeg enig at bachlor er det mest korrekte valget. Det er derfor jeg har lyst til å ta den utdanningen etter fagskolen er fullført. Jo men hvorfor i huleste skal du kaste bort 2 år unødvendig på dette...man kan jo lese seg til mye selv, og forberede seg godt før man starter å studere. Du får ikke noe mer i lønn eller noe når du har både fagskole og bachelor etter det. Du får bare unødvendig mye studielån som du må tilbakebetale senere, i tillegg til bortkasta tid. Dette med oppsummering osv får du litt av på bacheloren også så ikke nødvendig med fagskole. Fagskole er mer for folk som har familie og er i slutten av 30 åra/starten av 40, og har lyst til å skaffe seg en grad enkelt. Kjenner flere som har fagskole grad og noen som tar det nå.....en elektriker på jobben tar det nå og jeg hjelper ham en del med det teoretiske og alt som har med utregninger å gjøre, spesielt mettematikk he he. Uansett fellesnevneren får alle disse er at de er vesentlig eldre og har famillie og ikke har tid og ork til en fulltidsstudie. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Om man starter på automatisering, men vil gå elektro andre året(f.eks elkraft), går det ann å hoppe over til elektro da? første året er jo så og si likt for de fleste ingeniører, spesielt på elektro og data. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Om man starter på automatisering, men vil gå elektro andre året(f.eks elkraft), går det ann å hoppe over til elektro da? første året er jo så og si likt for de fleste ingeniører, spesielt på elektro og data. Det tillater nok alle høyskoler og universiteter. I verste fall må du ta opp et par fag, men for noe som er såpass nært beslektet som automatisering og elkraft er det ikke sikkert du må det engang. F.eks. er elektro-automasjon og elektonikk nøyaktig likt første året på min skole. Første semester er også datateknikk helt likt. Lenke til kommentar
superb Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Litt gammel tråd, men Noen som vet hva generelle krav er til å begynne å studere automatiseringsteknikk, da hos noen som ikke praktiserer Y-veien? (bortsett ifra mot og vilje) Lenke til kommentar
superb Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Har nå undersøkt litt, det man trenger er noe fine geier 3MX og 2FY, eller R1 og R2. Da jeg har yreksfagelig retning og fagbrev mangler jeg seffølgelig det der. Men det fins muligheter 1 års forkurs ingeniør. Eller et 7 ukers sommerkurs for å kunne hoppe rett på ingeniør linje, noen som har prøvd det? Ser for meg at det antakelig til tider kan bli hardt sommerstid, men da sparer man ihvertfall 1 helt år. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvorfor vil du ikke ta y-veien? Lenke til kommentar
superb Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvorfor vil du ikke ta y-veien? Fordi de stedene som tilbyr det er liksom ikke i nærheten, mens UIT (Tromsø) bare er et steinkast unna. Y- veien hadde jo vært det greiste å hoppet på, men er vel ikke noe spesielt værre med vanelig ingeniør linje. Bortsett fra de ekstra kravene for å kunne begynne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå