Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vil bli kvitt bolig...

frankb85

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte leilighet i borettslag for omkring 9 måneder siden, og i mellom tiden fikk jeg kjæreste og idag er vi samboere, men har dårlig råd for tiden siden jeg må betale to husleier (min egen og til henne) samt lån. Har kontaktet eiendomsmegler og de skulle ha 45000 for å selge en leiligheten min som har en takst på omkring 85000. Jeg er litt redd for å ikke få dekket boliglånet hvis jeg selger, og jeg vil minst av alt sitte igjen med gjeld.

Er det mulig å bli kvitt leiligheten på en annen måte? Kan jeg for eksempel bare la være å betale lånet? Skal nok ikke kjøpe bolig igjen en gang, så om jeg får betalinganmerkning spiller vel ikke så stor rolle, men vil jo helst unngå det selvfølgelig. Men finnes det en annen måte? Vil bare bli kvitt hele leiligheten så kjapt som mulig.

Endret av Hotlover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bli voksen og ta ansvar for egne handlinger? Hvis du tror banken gir seg med at du ikke betaler, tar du grundig feil. Og det med at du ikke skal ha boliglån igjen får være din sak, men med betalingsanmerkning får du ikke engang byttet mobilabbonement. Velkommen til de voksnes verden!

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Er det mulig å bli kvitt leiligheten på en annen måte? Kan jeg for eksempel bare la være å betale lånet? Skal nok ikke kjøpe bolig igjen en gang, så om jeg får betalinganmerkning spiller vel ikke så stor rolle, men vil jo helst unngå det selvfølgelig. Men finnes det en annen måte? Vil bare bli kvitt hele leiligheten så kjapt som mulig.

Vel, du kan la være å betale lånet, men da selger banken leiligheten, og de belaster nok deg med alle utgifter de har på det. Hvis du har god peiling kan du gjøre mye selv og få det billigere enn 45.000 : http://www.selgboligselv.no/, men siden du sier at du bare vil bli kvitt leiligheten er du kanskje ikke klar for å gjøre så mye selv, da er megler eneste alternativ.

Men kanskje du kan få en salgsforsikring som forsikrer deg mot å få solgt boligen for mindre enn det du har i lån?

Lenke til kommentar

Vel, du kan la være å betale lånet, men da selger banken leiligheten, og de belaster nok deg med alle utgifter de har på det. Hvis du har god peiling kan du gjøre mye selv og få det billigere enn 45.000 : http://www.selgboligselv.no/, men siden du sier at du bare vil bli kvitt leiligheten er du kanskje ikke klar for å gjøre så mye selv, da er megler eneste alternativ.

Men kanskje du kan få en salgsforsikring som forsikrer deg mot å få solgt boligen for mindre enn det du har i lån?

Garanti lager prospekt nå, og så har jeg tegnet forsikring som gjelder i 5 år etter solgt bolig. Skal jo prøve å selge uansett, men er redd for at jeg ikke får solgt til ønsket pris og eneste alternativ blir å sitte igjen med gjeld.. Leiligheten ligger vel til salgs på nettet innen en ukes tid eller noe, så da får vi se om jeg får solgt den innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke si opp hennes leilighet som jeg forstår dere leier, og la hun flytte inn i en leilighet dere eier?

Fordi jeg antok at jeg kom til å være singel i mange år, så jeg kjøpte en ganske liten bolig på 42 kvm. Hennes er på 80, så vi vil heller bo i hennes leilighet. Hun eier den forresten også. Kjøpte leiligheten mest på impuls fordi jeg trengte et sted å bo, og tenkte det ville være lurt å betale på noe man til slutt vil eie istedet for å bare leie. Men innser jo idag at man like gjerne kan leie hvis man er to, for da bor man jo ganske billig selv om man leier en flott leilighet med høy leie. Når man blir pensjonist så tar vel staten det meste uansett, og man har heller ikke glede av en formue når man er død. Og da er man fri til å flytte i tilegg samt at man ikke trenger å stå for vedlikehold.

Endret av Hotlover
Lenke til kommentar
Hva med å bli voksen og ta ansvar for egne handlinger? Hvis du tror banken gir seg med at du ikke betaler, tar du grundig feil. Og det med at du ikke skal ha boliglån igjen får være din sak, men med betalingsanmerkning får du ikke engang byttet mobilabbonement. Velkommen til de voksnes verden!

Tar ikke ansvar for mine egne handlinger i slike situasjoner hvis jeg kan slippe unna selvfølgelig. Det er altfor mange penger involvert til det.

Endret av Hotlover
Lenke til kommentar

Vel, banklånet følger deg personlig her i landet. Er ikke slik som i USA at gjelden er knyttet opp mot huset og at man bare kan flytte fra det. Ved å slutte å betale vil boligen tvangsselges, sansynligvis vil den bli solgt til et latterlig lavt bud, banken tar pengene og betaler ned gjelden med, og du blir sittende med eventuell restgjeld som ikke tvangssalget dekker.

Fellesgjeld i andelsleiligheter kan man derimot bare slutte å betale og flytte fra. Dette er så klart en særdeles dårlig ide med mindre fellesgjelden har oversteget markedsverdien på leiligheten.

Lenke til kommentar
Er det selveier eller andelsleilighet/borettslag? Hvis beløpet du oppgir stemmer, og at det er takst på 85 tusen, regner jeg med at det er andelsleilighet?

Selveier leilighet i borettslag med en takst på 850.000,-

"Selveier i borettslag"? Jeg trodde at selveierleilighetene ble til sameier.

Men, uansett. "Gå fra" en selveierleilighet er ikke en mulighet -- har du et boliglån, følger dette lånet deg uansett hva som skjer med leiligheten. "Gå fra" en andelsleilighet er mulig (med påfølgende ansvar for 6 måneders leie), men er en fryktelig idiotisk ting å gjøre, dersom man lånte penger personlig til en stor andel av boligens kjøpspris (det eneste tilfellet hvor det er økonomisk lønnsomt å gå fra et borettslag er ved lavinnskuddsboliger -- man betalte 100K, leilighetens andel av fellesgjelden er på 750K, og deretter stuper boligprisene. Det vil kunne være lønnsomt å bare si opp sin andel)

Kjøpte leiligheten mest på impuls fordi jeg trengte et sted å bo, og tenkte det ville være lurt å betale på noe man til slutt vil eie istedet for å bare leie.

Det er lurt å betale på noe man til slutt vil eie, istedenfor bare å leie. Du kan sette oppe et regnestykke for å finne ut nøyaktig hvor mye det vil lønne seg.

Men innser jo idag at man like gjerne kan leie hvis man er to, for da bor man jo ganske billig selv om man leier en flott leilighet med høy leie. Når man blir pensjonist så tar vel staten det meste uansett,

(...)

At det var? Du er klar over at du, som pensjonist, men gj.snittlig industriarbeiderinntekt vil ikke kunne leie "en flott leilighet med høy leie"? Det eneste realistiske håpet man har (uten veldig mye arv i ryggen, eller meget høyt lønnet arbeid) for å opprettholde boligstandarden i pensjonisttilværelsen er å faktisk eie en leilighet (være det selveier eller andel), da man vil være ansvarlig kun for husleien til BRL/sameie, som er betydelig lavere enn husleien til en privat aktør (som vil måtte dekke husleien OG tjene litt penger på leiligheten ellers).

(...) og man har heller ikke glede av en formue når man er død. Og da er man fri til å flytte i tilegg samt at man ikke trenger å stå for vedlikehold.

Det går an å regne på dette. Sett opp et regnestykke for hva det vil koste deg å eie din 42kvm leilighet livet ut, og sett opp et regnestykke for hva det vil koste deg å leie en tilsvarende leilighet livet ut. Selv dersom man antar at forholdet du er i nå vil være livet ut, kan du fremdeles leie ut 42kvm-leiligheten selv og bruke leien til å nedbetale lånet du tok opp (du vil måtte bruke en del penger i tillegg, men du ender opp til gjengjeld med noe av verdi som du, i god tid før du dør, kan gjøre noe med).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...