ken8 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hei. Trenger et veldig bra klientkort til en stasjonær pc som skal kobles opp mot Dlink DIR-655. Når jeg bruker min bærbare med Intel 4965AGN trådløst kort på samme stedet får jeg 1-2 prikker, dvs nesten ikke signal. MEN det funker, så jeg må ha noe som er minst like kraftig helst enda kraftigere. Det viktigste er at det blir nett der, farten er ikke så viktig. Jeg har prøvd med slike homepluggs, men det ble null signal. Så jeg må satse på trådløst. Hvilket kort gir best rekkevidde? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Personlig har jeg god erfaring med Linksys WMP300N. For meg er det stabilt, gir god signalstyrke og akseptabel ytelse. Jeg har i akke fall ikke problemer med å overføre en 80 - 90 GB i en jobb, samt streame DVD. Kortet har også samme fabrikat av brikkesett (Atheros) som DIR-655. Det har kommentarer om dårlige drivere, men personlig har jeg ikke oppdaget det. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Ser bra ut det Bolson linker til. På mikrobølge er det viktig med plassering av antennen og disse kan flyttes litt rundt for å få optimal dekning. Alternativt kan du vurdere å sette opp en Buffalo WHR-HP-G54 med DD-WRT og sette den opp som klient_bridge. Denne har god rekkevidde men støtter ikke 11n. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Takk for svar. Da har jeg bestillt Linksys WMP300N, så får vi se om driverene er så dårlig som de sier. Var jo også en som hadde linket til mer stabile drivere. Virker det ikke leverer jeg det bare tilbake. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Har nå fått WMP300N i hus og nå klarer jeg å få signal. Hvis mottakeren står foran skjermen, hender det at jeg får 3 "pinner" i signal, men den kan jo ikke stå foran så jeg må sette den på siden og da får jeg 2 "pinner". Er det noe jeg kan gjøre med ruteren eller kortet for å få økt signalstyrken enda mer? Går det an å øke styrken på klientkortet?? Hvis jeg skal sette opp en ruter til som vidresender det trådløse signalet, så må man vel ha 2 like rutere. Jeg har nemlig en gammel Jensen ruter, men den tror jeg ikke vil funke.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har nå fått WMP300N i hus og nå klarer jeg å få signal. Hvis mottakeren står foran skjermen, hender det at jeg får 3 "pinner" i signal, men den kan jo ikke stå foran så jeg må sette den på siden og da får jeg 2 "pinner". Er det noe jeg kan gjøre med ruteren eller kortet for å få økt signalstyrken enda mer? Går det an å øke styrken på klientkortet?? Hvis jeg skal sette opp en ruter til som vidresender det trådløse signalet, så må man vel ha 2 like rutere. Jeg har nemlig en gammel Jensen ruter, men den tror jeg ikke vil funke.. Nei, den vil neppe virke. Du trenger ikke 2 like trådløse rutere, du trenger en trådløs repeater eller et trådløse aksesspunkt/router som kan brigdes. Det er flere ting du kan gjøre (prøve): 1. Justere antennene og plasseringen på DIR-655. Selv små justeringer kan gi store utslag. Jeg flyttet mitt 1 meter høyere, noe som gav et betydelig utslag. 2. Skifte kanal på det trådløse nettet, prøv deg fram. 3. Endre ChannelWidth i DIR-655 fra 20 til 40 (sjekk manualen). 4. Oppdater Firmware på DIR-655 5. Sjekk instillingene under Advanced i DIR-655. Sett Transmit Power til High om den ikke alt er det. Jeg tror ikke man klarer å endre sendestyrke/mottak på Linksys kortet. Men det kan muligens gå med Atheros orginale drivere. Ellers så fungerer 30 - 40 % helt greitt det om forbindelsen ellers er stabil. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er ikke sikkert at 2 streker betyr at det er dårlig signal. Har du ok hastighet og respons, så betyr det lite at måleren viser litt lavt. Prøv ping 192.168.0.1 -t på PC og sjekk hastigheten på f.eks speedtest.net. På en god trådløsforbindelse bør man ha 1-4ms, men det kan fungere OK om det er noe høyere også. Du kan også prøve å flytte på antennen mens du ser på ping eller hastighet. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Har nå kjørt ping 192.168.0.1 -t i 2-3 timer. Resultat: Sent = 9930, Received = 9930, Lost = 0 Minimum = 0ms, Maximum = 316ms, Average = 11ms Så linja virker stabail og fin, men hasatigheten er heller dårlig. Noen ganger får jeg 2Mbit andre ganger 0,3Mbit. Har sjekket instillingene i ruteren DIR-655 og sendestyrken står på maks. ChannelWidth står på 20-40 (det meste). Kryptering er WPA. Det er kanskje mulig jeg får flyttet ruteren litte grann. Dette blir kanskje bedre for den ene PC'en, men værre for de andre bærbare som vanligvis kobler seg på. Hvis jeg hadde klart å få 2Mbit stabilt hadde dette holdt i massevis. Skal kun surfe litt på pc'en og kanskje se Youtube video i ny og ned. Hjelper det med pringels boks eller noe i den duren? Blir kanskje litt vanskelig med 3 antenner ? EDIT: Nå fikk jeg 3 streker på signal strength og da får jeg 3,63Mbs/0,53Mb/s. Dette duger i massevis til denne PC'en, men hvordan få det stabilt på 3 streker når jeg i utgangspunktet ikke skal flytte ruter eller PC? Endret 29. april 2009 av ken8 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det går faktisk an å få til signalforsterking med en reflektor, men det krever at alle PC-ene som skal koble seg opp er i samme retning (sektor) fra aksesspunktet. Du kan faktisk bare teste med f.eks en papplate på 50 x 50 kledd med aluminiumsfolie, og ha den bak antennene i 90 graders vinkel på retningen mellom ruter og PC. Men for å hjelpe deg mer, trenger vi nok mer info om plassering, vegger, etasjer, avstand etc. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Ikke dårlig at det var null lost :-) Det skal fungere bra om du setter på en antenne med høyere forsterkning på den ene antennetilkoblingen. Du vil ikke oppnå max hastighet for 11n (for da kreves godt signal på alle antennene), men f.eks 10Mbit burde være innen rekkevidde. Det kan lønne seg å prøve litt forskjellige kanaler og se om det har noen effekt. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Kaalene i DIR-655 går fra 1-13, er det sånn at jeg kan hoppe over 2 og 2 kanaler eller er det best å prøve alle 13? Sånn det er i dag står den på "Enable Auto Channel Scan". Skal forsøke litt over helga også kan jeg poste det her. Mange takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Du kan hvertfall prøve noen ( f.eks 1, 6 & 13) i tilfelle det er noe utstyr i nærheten som bruker 2,4GHz til trådløstelefon eller videosender. Det kan jo også være en nabo med trådløsnett som forstyrrer litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå