Edstro Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Hei. Jeg har funnet ut at nå vill jeg prøve meg på opsjoner. Jeg har lest oslo børs sin pdf fil om derviater. I tilegg til dette har jeg lest endel rundt på nettet. Nå skal jeg beskrive et tenkt eksempel med en tenkt gevinst. Så vill jeg dere skal se om jeg tenker riktig. En kontrakt tilsvarer 100 underligende aksjer. (1 opsjon) Jeg kjøper 100 i antall av TEL 9G47. Kortnavnet leses slikt: TEL = Telenor. 9G47 er hva tid opsjonen løper ut og hva kursen må være over for at det skal være in the money. Dvs. 9G = 2009, Juli. Løper opsjonen ut. Kursen må være over 47 for at det skal være in the money. Aksjen er på 50 på sluttdagen. Å jeg har da tre kroner i diferanse. Da blir mitt regnestykke slik: 100 opsjoner x 1,40 (dagens selger-kurs for denne opsjonen) = 140 i opsjonspremie. Dvs. at nå sitter jeg på retten til å kjøpe 100 x 100 = 10 000 TEL aksjer så fremt de stiger over 47 kroner. Kursen som jeg nevnte var 50 på sluttdagen. Da har jeg tjent tre kroner per aksje. Altså 10 000 x 3 = 30 000 kroner. Minus premien som var på 140. Jeg sitter da igjen med 29860. Stemmer dette, eller er jeg helt idiot? Å i tilegg, kan personen som utstede opsjonen trekke seg og kjøpe mine rettigheter tilbake? Hva blir min gevinst eventuelt da? Eller kan jeg sitte i opsjonen helt til sluttdagen og utstederen må selge meg aksjene for den aktuelle kursen så fremt det er in the money? Hjelp meg Endret 22. april 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
investor Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 gikk ikke så bra med warrants? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Det gikk til helvete rettere sakt. Jeg skulle sett mye mer langsiktig. Jeg fikk heldigvis solgt meg ut, så tapet ble ikke noe stort. Men hva med regnestykket mitt over? Lenke til kommentar
investor Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 http://www.amazon.com/Options-Made-Easy/dp...3117&sr=8-8 Kjøp den og tenk over dette sitatet. "Don't do anythig until you know what you are doing" Jim Rogers For øvrig er opsjoner og derivater avansert stoff og jeg råder deg til å lære det grundig før du setter i gang... slik at du ikke gjør samme feilen som med warrants. Opsjoner er master grads stoff på universiteter og høyskole... du spiller mot proffer og da må du minst ha en solid forståelse slik som dem. det er mitt råd Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Jeg er litt lei å handle med vanlige aksjer. Ja, det blir avkastning av det. Men jeg vil ha noe mer risk med enda større avkastning. Men er det noen som kan kommentere regnestykke over? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det ser tilsynelatende rett ut! Men hvorfor tror du at underliggende skal gå over the money? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Det var bare et tenkt eksempel. Feks nå driver telenor med denne rusland konflikten. Om den blir løst og telenor får tilbake aksjene som er frosne. Så vill telenor aksjen stige mye. Si da man kjøper 500 kontrakter. Dette tilsvarer 500 x 100 = 50 000 aksjer. Dette blir ganske mange aksjer å motta, dersom opsjonen blir in the money. Å jeg har vertfall ikke så mye penger inne på mitt depo? Men er det slik at nordnet kan "låne" meg pengene for å kjøpe aksjene inn? For når jeg får aksjene som er in the money, så skal jeg jo selge dem dyrere rett etterpå for å tjene penger? Å dermed har jeg også dratt inn en pen gevinst og dekket til det eventuelle låne. Det stod vertfall det på nordnet, at dersom jeg ikke hadde nok penger på depoet og opsjonen var in the money. Måtte jeg straks ringe inn slik at de kunne oppdatere depoet med penger. Det er jo nettop det som er poenge med opsjoner. Å spå fremtidens kurs. Dersom den stiger over kursen, vill du kunne kjøpe aksjene billigere og selge dem dyrere. Da tjener man på diferansen Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Si da man kjøper 500 kontrakter. Dette tilsvarer 500 x 100 = 50 000 aksjer. Dette blir ganske mange aksjer å motta, dersom opsjonen blir in the money. Å jeg har vertfall ikke så mye penger inne på mitt depo? Men er det slik at nordnet kan "låne" meg pengene for å kjøpe aksjene inn? For når jeg får aksjene som er in the money, så skal jeg jo selge dem dyrere rett etterpå for å tjene penger? Å dermed har jeg også dratt inn en pen gevinst og dekket til det eventuelle låne. Tror du kan lukke posisjonen din, dvs. selge de opsjonene du har. Men jeg har en mistanke om at det første regnestykket ditt er litt feil, tror du skal betale 1,4 x 10.000 for å få retten til å kjøpe 10.000 Telenoraksjer, noe som gir deg en utgift på 14.000 ikke 140. Dvs. at kursen må over 48,40 for at det skal lønne seg å betale den summen. Men spreaden er jo stor, kan godt hende du får tilslaget fra marketmaker om du byr 1,10 da må du bare over 48,10 for at det skal lønne seg. Jeg vurderte salgsoppsjoner i fjor, men fikk ikke ut fingern, det var jo litt dumt. Men dette var først og fremst som en forsikring mot tap, uten å måtte realisere papirgevinst. Da er det en skattemessig vurdering inni bildet, ikke ren spekulasjon. Endret 23. april 2009 av magicgunnar Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Derivater er for spekulativt til at jeg har giddet å bruke noe særlig tid på det, men ja, det er nokså klart at 1,40 er prisen for retten til en aksje til 47 kr. Hvis ikke hadde jeg lastet opp med TEL9G26 til 14,25 pr stykk. Endret 23. april 2009 av tvangsgreie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå