Disorder Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg er helt enig i det du sier. Jeg søker på Ringerike VGS i Hønefoss. Endret 26. april 2009 av Disorder Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg kan vel si at jeg kan noter, men jeg kan ikke spille noter. Jeg vet hva alle tegnene og sånt betyr og gjør, men jeg vet ikke hvor de forskjellige bokstavene ligger på bassen og heller ikke hvilken note som representerer hvilken bokstav. Hva slags type musikklekser får man? Vet du om han kan noter? Jeg har ihvertfalll hørt det fra en ivrig Beatles-fan. du burde lære deg hvor alle tonene på bassen din ligge. Hvis du ikke vet hvilken note som representerer hvilken bokstav, kan du absolutt ikke noter. Men det lærer du på skolen. Musikklekser fra førsteåret er melodidiktater, rytmediktater, intervall (altså du får høre to toner, så skal du høre avstanden mellom dem). Så får du lekser i bass, du kommer til å ha samspill timer med resten av klassen der du burde kunne låtene dere skal spille. I andre året blir det mer spennende. Da begynner dere å bruke notelæren dere lærte fra førsteklasse til å komponere osv! At Paul McCartney kan noter eller ikke er det bare å drite i, du er ikke ham og jeg kan med egen erfaring si at noter er noe som hjelper deg med alt i musikk. Enten det er bassganger, komponering, eller lytting. Du får se helt hvordan musikk er oppbygd. Endret 25. april 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Dersom du ikke vet hvor tonene ligger på basshalsen ville jeg absolutt prioritert å lære det. Jeg mener at man aldri kan bli god på bass (eller noen andre instrumenter) av å kun spille etter tabs. Javel, du klarer kanskje en vanskelig sang, men det betyr ikke at du er god. Hvem som helst kan lære seg de fleste sanger etter tabs. Det handler bare om hvor lenge personen må sitte å terpe på tabsene før han/hun får det til. Da er det bedre å bruke tiden på noe mer fornuftig som å lære seg noter og improvisere. Jeg mener at det er ekstremt kjedelig og uoriginalt å kopiere andre. Derfor bør du ta frem bassen, teoriboka, metronomen og sette i gang. Dersom du har lyst til en liten aveksling kan du bare fyre opp en sang på anlegget og prøve deg frem med øret, og dersom du i nød skulle bruke tabs bør du i hvert fall være klar over hvilke toner du spiller. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Klart! Jeg bruker bare tabs til å lære sanger jeg alltid har hatt lyst til å spille. Jeg skal absolutt lære noter. Jeg kjøpte ikke bassen for å spille kjente sanger, men for å lære meg bass og en dag prøve å forme et band. Men jeg tror det er vanskelig med kurs og sånt her jeg bor, så da må jeg gjøre ting selv som tar lengre tid. Er det noen som har forslag til bøker eller noe annet som kan være til hjelp? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 http://www.tanum.no/product.aspx?additem=9...5041017&r=1 På svensk men tror den vil hjelpe mye. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Klart! Jeg bruker bare tabs til å lære sanger jeg alltid har hatt lyst til å spille. Jeg skal absolutt lære noter. Jeg kjøpte ikke bassen for å spille kjente sanger, men for å lære meg bass og en dag prøve å forme et band. Men jeg tror det er vanskelig med kurs og sånt her jeg bor, så da må jeg gjøre ting selv som tar lengre tid. Er det noen som har forslag til bøker eller noe annet som kan være til hjelp? The Improviser's Bass Method av Chuck Sher er en bra bok . Fikk den selv for litt siden og den tar for seg allt fra hva en bass er til gode ting som er lurt å ha i bakhodet når du improviserer. Nesten alle bassister vil nok få nytte av den boken. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Denne er jo alltids koselig. Sikkert en og annen musikklærer som kunne blitt imponert. http://www.youtube.com/watch?v=_6naX1Y8pG4 (Ellers har du jo Victor Wootens "Amazing Grace" da, men den har jo alle hørt 10 ganger) Lenke til kommentar
Tart Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Det som er greia med opptaksprøven er at de skal gi de som er ekstremt flinke i instrumentet en mulighet til å komme inn til tross for at de har litt dårlige karakterer da de gjærne vil at de flinke skal fortsette med musikk. På musikklinja er det mye musikk og teori derunder som er i fokus ikke de andre realfaga. En som har øvd 10 timer om dagen på sitt instrument i to tre år er ikke så flink i alle andre ting normalt sett men vil allikevel gjøre det godt på musikklinja. Derfor du må være ekstremt god å spille for å få de ekstra poengene. du må ha en ekstremt god oversikt over instrumentet ditt du må ha litt peiling på teori, skalaer og kansje ha ett litt trent gehør. Endret 27. april 2009 av Tart Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det hjelper ikke å bare ha lyst til å lære seg spille instrument altså Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Det hjelper ikke å bare ha lyst til å lære seg spille instrument altså Hæ? Hvis man har lyst, så er det vel logisk at man lærer? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Joda men snakker om å begynne på musikklinja på vgs uten å kunne spille eller synge. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det skader ikke å dra på opptaksprøve om man ikke er flink nok heller. Bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Kan garantere deg at Paul McCartney kan noter. Det kan han ikke. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Samtidig er det vel litt i overkant eplekjekt å ha som utgangspunkt at "hvis det ikke var nødvendig for Macca så behøver ikke jeg heller". Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Eller at du skal ikke gi opp selv om du har en drøm som ser vanskelig ut. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Nå var det ikke sånn at jeg ikke ville lære meg noter fordi han ikke kunne det, men jeg sa at en av de største rockelegendene ikke kan noter, så det at jeg ikke kunne noter var ikke så utrolig farlig. Men i mellomtiden nå har jeg lært meg det. Mangler vel å lære meg durene og mollene. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Teorien skal du lære på musikklinja. Det er jo fullstendig meningsløst å lære dette på forhånd. Du får et lite forsprang, men jeg kan ikke se for meg at "juryen" bryr seg ett sekund om det. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Det er nok stor forskjell fra sted til sted. Her i Oslo-området er det så stor søking på musikklinjene de fleste steder at du skal være usedvanlig talentfull og dyktig på instrumentet om du skal komme inn uten å beherske elementær teori og noter. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Nei, du skal ha et høyt snitt eller være usedvanlig dyktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå