Disorder Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hei! Jeg er kalt inn til opptaksprøve i Musikk på VGS. Jeg er utrolig bekymret. Jeg aner ikke hvordan ting skal være på en opptaksprøve. Jeg spiller bass og er derfor bekymret over om det jeg har valgt ut til å spille er godt nok, siden bassen spiller ofte mye av det samme gjennom en hel sang. Hva er det man burde vise? Er det andre ting jeg burde kjenne til? Da lurer jeg på om noen her har noen råd eller erfaring med dette som kan hjelpe. Takk! smile.gif Lenke til kommentar
Tveity Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Hvis du skal vise ferdigheter i bass, anbefaler jeg å se litt på Metallicas sanger med Cliff Burton. Eks: eller Metallica - My friend of missery med jason Newsted Jeg vil anbefale å spille noe der bassgitaren spiller en stor rolle. If u catch my drift. Endret 22. april 2009 av Tveity Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Etter avataren din å dømme liker du Joy Division, og du finner neppe noe bedre forbilde enn Peter Hook Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Åh værsåsnill å si at det dukker opp en Joy Division fan på musikklinja i Ålesund neste år. Og hvis du har bra karakterer er dette grei skuring. Skjønner allikevel at du vil naile opptaksprøven men det vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg noe med. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Etter avataren din å dømme liker du Joy Division, og du finner neppe noe bedre forbilde enn Peter Hook Åh værsåsnill å si at det dukker opp en Joy Division fan på musikklinja i Ålesund neste år. Og hvis du har bra karakterer er dette grei skuring. Skjønner allikevel at du vil naile opptaksprøven men det vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg noe med. Til begge: Men blir ikke det litt tynt når det gjelder variasjon? JD`s bass-riff er jo litt ensformige, hvis dere skjønner. (Peter Hook er genial når det gjelder bass!) Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Joy Divisions bassriff er briljante tvers gjennom, men det fremviser ikke så mye teknikk, og er det en plass teknikk har en rolle så er det på ei opptaksprøve. Jeg skjønner situasjonen. Jeg går andreåret og jeg har dritproblemer med å finne en vanskelig nok sang til tentamen osv. De vanskelige sangene blir gjerne kjedelige, nemlig. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Opptaksprøven teller ikke mye til VGS. Hvis du og noen flere kjemper om de siste plassene kanskje den trekker de litt over de andre. Men sørg først og fremst for gode karakterer. Hilsen en elev på Musikk VGS. Jeg vet ikke nivået ditt, men Flea fra Red Hot har mye kult, eller så har du Rage against the Machine. Endret 23. april 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det må jo være musikk en liker, uansett. Dessuten så kan musikklinja ta opp 50% kun på grunnlag av opptaksprøve. Det finnes ingen mellomting, tror jeg. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Om du er på jakt etter musikk med bass som er litt vanskeligere å spille, så sjekk ut The Who og John Entwistle. http://www.youtube.com/watch?v=w5mFVo55bKQ Ellers har låter som f.eks. The Real Me (fra Quadrophenia) veldig bra basspartier. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Dæven! Det var helt sjukt. Tror nok det blir litt vanskelig å lære til jeg skal på opptaksprøve. Men det kan bli et personlig mål å lære det riffet. Jeg tenkte litt på å spille Juicebox av The strokes: Nicolai sitt geniale riff. Bra kandidat? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) James Jamerson fra the Funk Brothers (husbandet til plateselskapet Motown) har vert med å lagd sykt mange stilige låter, men mye er nokså avansert. Sjekk ut James Jamerson's Geniale bass spill og Bernadette, også rått bass spill fra James Jamerson og han har jo spilt med Stevie Wonder også, veldig bra glemte Nå er jo jeg mer en soul-mann, men fikser du dette så er du rå Endret 24. april 2009 av grovetussen Lenke til kommentar
Tart Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg har selv tatt opptaksprøve på vgs. Jeg vil anbefale deg i tillegg til å spille ett bra musikkstykke å få kontroll på skalaer (dur moll ol, kan du kirketoneartene så er det ekstremt bra) bruk gjærne disse når du improviserer) osv. spiller du bra kan det hende de spør om slikt bare for å se at du faktisk har litt peiling og da er ekstrapoengene dine. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Jeg har selv tatt opptaksprøve på vgs. Jeg vil anbefale deg i tillegg til å spille ett bra musikkstykke å få kontroll på skalaer (dur moll ol, kan du kirketoneartene så er det ekstremt bra) bruk gjærne disse når du improviserer) osv. spiller du bra kan det hende de spør om slikt bare for å se at du faktisk har litt peiling og da er ekstrapoengene dine. Må jeg improvisere også? Jeg er ikke så kjent med noter eller noe av det du nevner enda. Lenke til kommentar
Tart Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg har selv tatt opptaksprøve på vgs. Jeg vil anbefale deg i tillegg til å spille ett bra musikkstykke å få kontroll på skalaer (dur moll ol, kan du kirketoneartene så er det ekstremt bra) bruk gjærne disse når du improviserer) osv. spiller du bra kan det hende de spør om slikt bare for å se at du faktisk har litt peiling og da er ekstrapoengene dine. Må jeg improvisere også? Jeg er ikke så kjent med noter eller noe av det du nevner enda. Må ikke men det er gull =) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Ikke for å helle for kaldt vann i blodet ditt (og jeg har ikke hørt deg spille:)) men hvis du ikke kan noter, ikke kjenner de forskjellige skalaene og ikke kan improvisere i det hele tatt er kanskje ikke musikklinja for deg. Det de ser etter er musikalitet og allsidighet. Om du ni-øver inn en enkel basslinje (som den du foreslo med The Strokes) sier lite om dette (ikke var den særlig genial heller IMO). Sett deg ned og hør på noen av de gamle klassikerne (Jamerson er nevnt) og prøv å lære deg stilen (Respect med Aretha Franklin er et godt og enkelt eksempel). Lær deg noen enkle blues-linjer og ta dem i alle tonearter, det samme med noen enkle funk-linjer (sjekk James Brown og The Chicken med Jaco). Skal du først velge noe som sensorene (sannsynligvis) ikke kjenner til må det være veldig genialt og interessant (og du må gjøre det bra) for at du skal nå opp. Velger du noe klassisk som de kjenner så oppdager de fort om du har det som kreves. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Man blir aldri flink å spille et instrument før man forstår teorien bak sangene man øver på. Å bare kopiere tabs og aldri improvisere eller gjøre noe eget, gjør deg ikke til musiker, bare en klone av en annen musiker. Spør de deg om å spille Dmoll, E, Amoll og du sitter og sier "men jeg kan bare The Strokes, eller hør her, jeg kan klone Nothing Else Matters også" rister de på hodet oppgitt. Ta et enkelt grunnkurs i instrumentet ditt, musikkskolen forventer at man kan "the basics", du er ikke der for å lære noter eller hva strengene på gitaren heter. Endret 25. april 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Nå er det jo sånn at det er en del som ikke kan noter når de går der. Men da får jeg heller se om jeg kommer inn på karakterer. Ellers så er jo andrevalg ganske bra også. (Paul Mccartney kan ikke noter, men han er jo også et musikkgeni) Endret 25. april 2009 av Disorder Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Du kommer til å lære noter der. Improvisering osv også, men det skader ikke å begynne før, fordi notelære og masse musikklekser + andre fag er slitsomt. Kan garantere deg at Paul McCartney kan noter. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg kan vel si at jeg kan noter, men jeg kan ikke spille noter. Jeg vet hva alle tegnene og sånt betyr og gjør, men jeg vet ikke hvor de forskjellige bokstavene ligger på bassen og heller ikke hvilken note som representerer hvilken bokstav. Hva slags type musikklekser får man? Vet du om han kan noter? Jeg har ihvertfalll hørt det fra en ivrig Beatles-fan. Endret 25. april 2009 av Disorder Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Hva er det jeg hører? Er man ikke "musikalsk" og "allsidig" om man ikke kan improvisere i forskjellige kirketonearter? Mixolydisk eller dorisk, enten det er søyler eller skalaer så er det bare å drite i. Sånt gjør deg ikke mer musikalsk. Det er retningslinjer som man kan føye seg etter, og det er først og fremst sånt man lærer når man går der, og ikke i det hele tatt noe man må kunne fra før. Notelæren bygger nemlig på den musikalske opplevelsen til en person, og ikke omvendt. Hvor søker du forresten, Disorder? Endret 25. april 2009 av Kakofoni Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå