Gå til innhold

Ny sykkel (terreng) trenger tips


CebteR

Anbefalte innlegg

Hei. Da er det tid for ny sykkel. Prisklassen ligger på maks 6 000.

 

Jeg er ingen pro terrengsyklist, men gjerne en god terrengsykkel hadde vært noe.

 

Kom gjerne med forslag til sykkel. som sagt, er ikke spesialist innen "sykkel emnet" så jeg vet ikke helt hva på en sykkel jeg skal se etter.

 

Jeg bor i Oslo, så ikke kom med forslag der sykkelen bare kan f.eks kjøpes i trondheim.

 

Tusen takk for alle innspill :)

 

EDIT: Hvis det er viktig: er 172 cm høy og veier 65kg ;)

Endret av cebter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo Sportslager har for tiden en del gode sykkeltilbud.

 

Etter min mening er Hard Rocx Shock Machine særlig intressant. Her får du en robust sykkel fra en velkjent produsent med jevnt over bra utstyrsnivå. Girsystemet er av typen Deore/Alivio, noe man gjerne finner på litt dyrere sykler (Acera/Altus er ofte systemene som går igjen i denne prisklassen). Hydrauliske skivebremser er fantastisk mye bedre enn ordinære V-bremser som til en viss grad dominerer nedre/midtre MTB sjikt. Har ikke tid til å sjekke, men regner med RST demperen er låsbar, hvilket er genialt om sykkelen også brukes en del på vei.

 

XXL, som er relativt billige på sykkel, har en Scott Scale 80 til omtrent samme pris. Denne har imidlertid ordinær V-brems. Det er imidlertid noen billigere modeller med ordinær skivebrems, Suntour dempere og jevnt over samme eller noe svakere girsystem.

 

Valget for min del hadde imidlertid vært enkelt. Har hatt ett par Hard Rocx sykler og er av den oppfatning at de holder svært høy kvalitet.

 

Lykke til med kjøp uansett :)

 

Forøvrig - 18 tommer er vanlig dersom man er rundt ca. 175

Endret av Star
Lenke til kommentar

Syns den stone machine sykkelen var litt for dyr med tanke på mitt bruk? Den Hard Rocx Shock Machine sykkelen du refererte til så veldig fin ut. Er den å anbefale?

 

Jeg kommer til å bruke sykkelen i både terreng og litt sånn fram og tilbake fra skolen sykkel. Men det er jo terrengsykkel og det er jo det jeg i hovedsak kommer til å bruke den til, men jeg er ingen Gunn Rita heller, så en sykkel til 7 300 kroner blir kanskje litt for mye?

Lenke til kommentar

Nakamura Vertex Evolution bør være grei.

 

Pris: 4999,-

 

Bruksområde: Terreng

Bremser: Skivebremser, hydraulisk

Gaffel: Lockout

Rammemateriale: Aluminium

Girsystem: SRAM X5

Nivå: Aktiv

Antall gir: 27

Pedaler: Vanlig (men tror ikke det skal være vanskelig å sette på MTB-pedaler hvis du ønsker det)

Hjuldiameter: 26

 

Link: http://www.intersport.no/Misc/Product/?que...id=411202(BC_4)

 

 

Har selv Hard Rocx Shock Machine, ikke en utpreget terrengsykkel.. men den funker ;)

 

EDIT: Ser de har forandret MYE på Shock Machine modellen siden jeg kjøpte min for en del år siden.. gå for Shoc Machine

Endret av opar
Lenke til kommentar
Syns den stone machine sykkelen var litt for dyr med tanke på mitt bruk? Den Hard Rocx Shock Machine sykkelen du refererte til så veldig fin ut. Er den å anbefale?

 

Jeg kommer til å bruke sykkelen i både terreng og litt sånn fram og tilbake fra skolen sykkel. Men det er jo terrengsykkel og det er jo det jeg i hovedsak kommer til å bruke den til, men jeg er ingen Gunn Rita heller, så en sykkel til 7 300 kroner blir kanskje litt for mye?

 

Jeg har Deore utstyr på min egen, og har aldri syntes systemet kommer til kort.

Er forøvrig en aktiv terrengsyklist og landeveissyklist :)

 

Shock Machine gir deg en del mer for pengene enn om du kjøper en "ordinær" MTB med v-brems, acera girsystem og ikke-låsbar demper. Mindre vedlikehold på brems, mer robust utstyr og en mer solid sykkel. :)

 

Dersom du ikke føler du er på et slikt nivå at du trenger XT, er Shock Machine mer en god nok!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sitter is samme båt - ønsker meg en ny sykkel til 4 - 6 lapper.

 

Har også sett på Nakamura-serien eller DIAMANT

- Summit Vetrex Evolution / Diamant Radiant cut 30 til 5000kr (Skivebrems,Suntour XCM HLO-Demper Sram x5)

 

- Summit Core 6000 kr (Skivebrems,Suntour XCR, Shimano Deore / XT)

 

- Summit Lite til 7500kr / Diamant Eureka (6999 kr)

(V-brems, RST F1RST, Shimano xt)

denne ble jo testvinner i tv2 nå. Så denne BØR teoretisk kjøpes.

 

PGA hypen kunne jeg godt tenkt meg skivebrems. Men er de bra?

(Disse rimlige Tektro Auriga Comp hydrauliske?).

Blir det ikke mye størrer belastning på eikene? Og jeg som bare veier 123kg.

Og hvordan er det med velikehold/kostnader kontra V-brems?

 

Så er det dempern - hvor mye har den å si?

Eneste heavy-tur sykkeln må tåle er Grenserittet 2009, ellers blir det mest gatesykkling og en skogstur på moderat vei i ny å ne. Overlever kanskje med en rimlig Suntour da?

 

-------------------------------------------------------

Vel for min del ble det en Merida Mats disk 22 som var på tilbud på G-sport for 3999 kr (villedende 5999). Det er ganske likt den første sykkel jeg referer til for 5000kr bortsett fra at den var utstyrt med Sram X.7 girsystem. Ble litt skuffet over skivebremsene ettersom jeg må trykke ganske hard for å få full brems - og så få vi se når de begyner å lekke etter et år kanskje? Ellers skal jeg ikke klage til den prisen! Få se hvor lenge den holder!

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...