Crytrus Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hei, jeg er en ganske ny fotograf. Jeg er en stor fugle entusiast, og elsker og ta bilder av fugler. Med syntes ikke at jeg får det til. Jeg vet ikke om jeg skal ta av bare hode eller hele fuglen. Jeg får uklare bilder. Hvilken lukkerhastighet som skal brukes. Hvilken bagrunn som blir fin. Prøver og prøver med får det ikke til. Jeg ønsker råd og erfaringer om fulgefotografering. Jeg har: -Et nikon D40 kamera - et sigma 70-300 mm objektiv - et 50-200 nikon objektiv - et 18-55 nikon objektiv - stativ - fjernutløser Er det noe av dette som skal brukes/ikke brukes? Jeg håper på og få mange fine svar. Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Fuglefotografering er ikke helt enkelt, jeg er ingen spesialist, men kan jo si litt. Det er vel to hovedproblmer: - Komme nærme nok - De flytter seg ofte fort. Hjelpemidler er lang tele, rask fokus og tålmodighet. Selv fugler i ro beveger ofte hodet raskt, så det gjelder å holde lukkertiden rask nok. Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er raskt nok, men 1/250 til 1/500 sekund (og fyr gjerne av en serie) fryser bevegelser som ikke er alt for raske. Jeg vil nok si at selv din lengste tele, dvs 300mm er i korteste laget i mange sammenhenger, men småfugler på foringsplass kan jo gi fine bilder, og litt større fugler i flukt kan også være mulig å få til med en 300mm. Skal du håndholde 300mm uten stabilsiator (som jeg antar Sigamen ike har), er det nok en fordel å gå opp til 1/1000 sekund for å øke antall helt skarpe bilder. Om fokusen er rask nok på din kombinasjon til å fange fugler som beveger seg raskt vet jeg ikke, det må du nesten prøve. Et annet råd er å blende litt ned, det hjelper ofte litt på skraphet og kontrast på full tele, men det blir en avveining mot lukkertid og hvor høyt du vil stille Iso. Hvis du ønsker mer spesifikke kommnetarer på hva du gjør feil må du nesten vise eksempler på hva som har gått galt, og/eller forklare nøye, inklusiv innstillingene du brukte. Jeg ville også råde deg til å ta med kameraet til et sted med masse fugler som ikke er alt for sky, for eksempel måker eller ender i en park og rett og slett øve og bli mer vant til å håndtere utstyret i situasjoner hvor ting går litt, men ikke alt for fort. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Jeg er ingen erfaren fugle fotograf, men tenkte bare å nevne et par ting som jeg antar vil være rett. Fjernutløser og stativ er vel så å si ubrukelig ved fugle fotografering. Du vil for det meste bruke 70-300 og 50-200(sikker på at det ikke er 55-200? Og hvis du først sjekker, er det VR?). Bruk høy lukkerhastighet(1/500++ hvis du har sjangs) og forholdsvis lavt f-tall(stor blender)(for uklar bakgrunn så oppmerksomheten faller på motivet; fuglen og for å kunne bruke høy lukkerhastighet). Ikke vær redd for å bruke litt høy ISO(ville prøvd å holde meg under 1600 med D40, helst ikke mer enn 800). Hvis du tar bilde av fugler i trær burde du bruke AF-S(Autofokus - single), tar du bilder av fugler i fart bruk AF-C(Autofokus - Continous) og bruk spotmåling. Når du tar bilde av fugler i fart er det aller viktigst å ha høy lukkerhastighet, noe som sier seg selv. Ta bilde av hele fuglen. Prøv å få vekk mest mulig av greiner og rot fra bakgrunnen og unngå for all del greiner og drit i forkant av motivet, det stjeler oppmerksomhet hvis det ikke er brukt på en pen måte. Prøv å få en litt clean, vakker bakgrunn(solnedgang, blå himmel, blomster(husk: ved rotete bakgrunn, bruk stor blender for å få det uklart) osv...). Det var det jeg kom på... Siden du er nybegynner, les Fotokompendiet og les om komposisjon, og sammenhengen mellom lukkerhastighet, blender og ISO. Øyjor'n EDIT: Så nå at se# var før meg, men lar det jeg skrev stå, selv om det var relativt likt. Endret 22. april 2009 av Oyjorn Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 På papiret: Nei, det er ikke noe av det du har som ikke KAN brukes. Men med 18-55mm skal du ha bra tillitsfulle fugler – spurv, stokkand eller bydue – for å få gode bilder. Tommelfingelregelen er vel (som flere har påpekt) at 300mm er litt kort for ville fugler, og at 400-500mm er mer ønskelig. Ofte er heller ikke dét godt nok. Men om du fotograferer fra skjul, heller enn på farten, holder det nok fint. Når det gjelder planlegging av skjul, åte og slikt, bør du spørre proffene. Sigmaen du har er ikke spesielt lyssterk, men fullt i stand til å ta greie fuglebilder. Særlig håndholdt er det en forutsetning er at du har nok lys tilgjengelig til kjappe lukkertider, som 1/500 eller mer. For å fryse en fugl i flukt bør du gjerne opp på minst 1/1000. Høy ISO-støy er langt å foretrekke fremfor bevegelsesuskarphet. Hvis du kan tåle å gi slipp på litt av den uskarpe bakgrunnen, bør du blende ned objektivet noen hakk for skarpere bilder. Alt koker ned til at utstyret ditt nok gjør jobben best på en lys dag. Dét gjør min egen Sigma 50-500mm. Et virkelig godt, lyssterkt fugleobjektiv må du betale solide summer for. Jeg har prøvd Nikons 300mm 2.8 VR, og vet hva jeg går glipp av. Noen komposisjonstriks: For å gjøre bakgrunnen uskarp med objektivet ditt må motivet (fuglen) være temmelig nær. Et hodeportrett kan fungere like godt som helfigur, etter min mening. Se hva du liker. Ta bilder av tillitsfulle fugler som måker og ender, og øv deg. Søk opp gode fuglebilder på foto.no, f.eks. På mørke fugler: sørg for at sola faller slik at øynene tegnes tydelig. Det er vanskelig å gi generelle råd om bakgrunn. Hav, himmel og rene flater fungerer gjerne fint. Tydelig buskas og kvister er mer forstyrrende. Jorder og flat mark blir ofte kjedelig. Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Bruk høy lukkerhastighet(1/500++ hvis du har sjangs) og forholdsvis lavt f-tall(stor blender)(for uklar bakgrunn så oppmerksomheten faller på motivet; fuglen og for å kunne bruke høy lukkerhastighet). Ser at Oyjorn anbefaler stor blender, mens jeg anbefalte å blende litt ned. Det betyr ikke at vi er uenige. Jeg er enig i Oyjorn's kommentar om at større blender gjør det lettere å få bakgrunnen uskarp, og gitt en ideell sitausjon (ekstremt bra kamera og bra optikk) ville jeg sagt det samme. Men gitt at du bare har et bra kamera og en ganske rimelig Sigma 70-300mm så ville jeg valgt litt nedblending så sant lyset tillater det for å kompensere for maksimere sjansene for et bra bilde med ustyr som er helt OK, men ikke i verdens beste for denne typen fotografering. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Bruk høy lukkerhastighet(1/500++ hvis du har sjangs) og forholdsvis lavt f-tall(stor blender)(for uklar bakgrunn så oppmerksomheten faller på motivet; fuglen og for å kunne bruke høy lukkerhastighet). Ser at Oyjorn anbefaler stor blender, mens jeg anbefalte å blende litt ned. Det betyr ikke at vi er uenige. Jeg er enig i Oyjorn's kommentar om at større blender gjør det lettere å få bakgrunnen uskarp, og gitt en ideell sitausjon (ekstremt bra kamera og bra optikk) ville jeg sagt det samme. Men gitt at du bare har et bra kamera og en ganske rimelig Sigma 70-300mm så ville jeg valgt litt nedblending så sant lyset tillater det for å kompensere for maksimere sjansene for et bra bilde med ustyr som er helt OK, men ikke i verdens beste for denne typen fotografering. Fullt og helt enig her, men med forholdsvis lav ISO(pga. D40 ikke takler høy iso så godt) og høy lukkerhastighet er det vanskelig å få nok lys til å kunne minske blenderen, men er det nok lys, så for all del! Benytt det! Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Om du er interessert i å investere i et flott fugleobjektiv, så ligger det et SIGMONSTER på bruktmarkedet på foto.no. Det fordrer riktignok at du har en sterk rygg (og fet lommebok). Ellers så er det mange som tar fuglebilder som lager seg en forplass. Det kan du lage i hagen om du vil fotografere småfugler. Er nok kun en liten prosent av fuglebilder som er sbapshots. Planlegging og naturkunnskap er nokkelen her. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Og ikke minst tålmodighet. Lenke til kommentar
Crytrus Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Takk for alle flotte svar jeg har lært så mye. Tusen takk:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå