Gå til innhold

[Løst]Beste Linux til en bærebar hp pc

Anbefalte innlegg

Hvilken linux-distro er best for en bærebar hp maskin? (har en "hp presario cq50 112")

Har brukt Mandriva en stund på den stasjonere pc'en, og er veldig fornøyd med den. Men når jeg har instalert det på den bærebare, så har jeg hatt litt problemer med Mandriva. bl.a er den veldig treg, og har hatt av og til problemer med å få startet opp.

Er det noen som vet om en mandriva versjon som skal fungere bra på min pc, eller har dere andre forslag til linux-distroer som kan fungere bedre? Vil helst ha en med rpm pakkesystemet, hvis det er noen andre enn mandriva som har det da :p

Her er litt mer informasjon om min pc:

Minne: 1 gb

Prosessor: AMD sempron ™ processor 3300 +

har over 200 gb hd.

Endret av altairz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, du må nesten komme med maskinvaren din, prosessor/RAM osv.

Nyeste Ubuntu (9.04) er vel gjerne den distroen på markedet nå som støtter mest av nyere teknologier ut-av-boksen på en enkel måte.

Har hørt Ubuntu skal være veldig bra, så vurderer kanskje å prøve det :)

Her er litt mer informasjon om min pc:

Minne: 1 gb

Prosessor: AMD sempron processor 3300 +

har over 200 gb hd.

Hvordan er det å instalere og avinstalere programmer i Ubuntu? er det omtrent like lett som rpm systemet til Mandriva?

Lenke til kommentar
Hvordan er det å instalere og avinstalere programmer i Ubuntu? er det omtrent like lett som rpm systemet til Mandriva?
Ja, pakkesystemet i Ubuntu er enkelt å bruke. Jeg foretrekker ihvertfall apt og dpkg, som ubuntu bruker fremfor rpm. Hvis du installerer Ubuntu, er kan du installere programmer via System->Administration->Synaptic Package Manager.

Fedora er en annen distro som bruker rpm.

Men det er mange forskjellige distroer og det er ikke verre enn å prøve seg frem for å finne ut hva man liker best.

Lenke til kommentar
Ja, pakkesystemet i Ubuntu er enkelt å bruke. Jeg foretrekker ihvertfall apt og dpkg, som ubuntu bruker fremfor rpm. Hvis du installerer Ubuntu, er kan du installere programmer via System->Administration->Synaptic Package Manager.

Fedora er en annen distro som bruker rpm.

Men det er mange forskjellige distroer og det er ikke verre enn å prøve seg frem for å finne ut hva man liker best.

Har hørt mye positivt om Ubuntu ellers, så tror jeg skal gi den en sjanse ;D

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...