Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Full narkose - erfaringer

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, hardføre dere er, da, som både teller til ti og er våkne i opptil ett minutt etter narkosen er satt! Jeg har fanden ikke fått med meg mine narkoser engang.. :p Med engang sprøyta er i veneflonen og jeg kjenner det kiler oppover armen er jeg borte. Har irritert meg mange ganger over at jeg ikke har fått med meg "innsovningen". Men narkosesøvn er deilige saker - det er ren rus for meg! :D

Timene etter narkosen er derimot ikke like deilig. Jeg er i fin form den første timen, før kvalmen kommer og jeg begynner å spy - og da slutter jeg ikke før det har gått et par timer. Jeg har bl.a mange vonde minner fra å henge over sykehustoalettet å spy magesyre med et ferskt snitt etter en blindtarmsoperasjon.

Lenke til kommentar

Jeg hadde full narkose da jeg skulle ta blindtarmen. Litt før jeg skulle få narkose, så fikk jeg noen tabletter som gjorde meg veldig trøtt. Det skjedde midt på natta også, så jeg husker ikke helt hva som foregikk når de la meg i narkose. Da jeg våknet opp så var jeg fortsatt veldig trøtt, men da fikk jeg en sprøyte som gjorde at jeg sov ganske lenge. Da jeg våknet igjen på ordentlig, så var jeg bare trøtt. Jeg ble ikke kvalm eller dårlig på noen måte.

Lenke til kommentar

Har vel fått narkose en tre ganger eller noe i den skalaen. Men kun en i en alder der jeg husker. Det var på slutten av mellomtrinnet. Hadde blindtarmbetennelse. Husker jeg måtte ligge en og en halv dag ekstra fordi operasjonssalen var fullbooket eller de ikke hadde tid til meg med en gang. Så foruten å faste (slik at mat/oppkast ikke setter seg i spiserøret under operasjon) fikk jeg vann med næringsstoffer intravenøst. Oh the glory.

Selve operasjonen var helt kurant. Som alle andre her har beskrevet får du en maske med surstoff (oksygen) over nese og munn. Samtidig setter de sprøyten med narkosen og ber de deg telle til 10. Man sover ganske fort. Det jeg synes var skummelt var at det plutselig føltes som om jeg ikke fikk puste (som om noe blokkerte luftrøret) rett før jeg sovnet inn. Fikk panikk i det ene sekundet før jeg sovnet inn. Når jeg våknet igjen var blindtarmen fjernet og jeg ganske ruset etter narkosen. Men det skal sies at jeg kom meg ganske fort. Hadde ingen problemer med oppkast. Følte (såvidt jeg vet) ingen uvelvære eller ettervirkninger etter narkosen. Men det kan ha vært smerter etter oeprasjonssåret etc som har maskert ettervirkningene etter narkosen.

Men narkosen i seg selv var helt uproblematisk. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Jeg har vært relativt ofte i narkose, og vanligvis ber de meg telle, men sist gang spurte legen om jeg kunne løfte foten.

Lett tenkte jeg, men det gikk faen ikke, så sovnet jeg behagelig inn. Har aldri spydd når jeg har våknet, bare lagt og sløvet/halvsovet i noen timer..

Jeg har vært relativt ofte i narkose, og vanligvis ber de meg telle, men sist gang spurte legen om jeg kunne løfte foten.

Lett tenkte jeg, men det gikk faen ikke, så sovnet jeg behagelig inn. Har aldri spydd når jeg har våknet, bare lagt og sløvet/halvsovet i noen timer..

Lenke til kommentar

Jeg har fått narkose en gang.Det var en mageoperasjon. Husker de ga meg noe saltløsning eller noe først (sånn pose som henger på stativ ved siden av meg). Fikk ingen tabletter eller noe som jeg husker.

Deretter trillet de meg inn til operasjonssalen. Husker ikke noen maske eller noe , kun at de koplet ut saltløsningen og koplet inn noe annet i hullet som jeg hadde på høyre hånd. Så ba de meg telle til 10. Kom vel til 4 eller 5 før jeg var totalt slokna.

Jeg våknet , En sykepleier spurte om jeg hadde det bra , så slokna jeg igjen. Tror de vekte meg 4-5 ganger den neste timen eller 2 før jeg var nogelunde våken. Deretter hjalp sykepleien meg til å reise meg opp slik at jeg kunne gå på do. De ga meg 2 paralgin forte så sendte de meg hjem.

Jeg var utslått sikkert 2 døgn etterpå. Første natten sov jeg 20 timer. Vet ikke om alle reagerer sånn , men det var helt fint egentlig. Fikk også resept på flere sånne paralgin , men jeg hadde ikke behov for å ta mere , de neste dagene var helt smertefrie , untatt når jeg skulle le da. Da reiv set skikkelig i stingene.

Lenke til kommentar
Gjest sykehusskrekk

Hei. Jeg vet ikke om d er sant, men jeg har hørt noen rykter om at etter man har hatt en vellykket narkoseoperasjon så kommer det en sykepleier inn på rommet ditt å runker deg som en "gratulasjon" ellsno.... noen som vet om d stemmer??

Lenke til kommentar

ohh, får frysninger av å tenke på det. Hva kan ha skjedd mens jeg var i narkose?.. :omg: jeg lå nesten naken på magen da jeg sovnet, og lå på ryggen da jeg våknet, så da må de jo ha snudd meg, mens jeg var.. nesten naken :confused:

Endret av dronjom
Lenke til kommentar
For dere som har erfaring; er det sånn at tidsoppfattelsen fra "pre-op" til "post-op", altså fra da du sovner inn til du våkner igjen bare oppfattes som et lite øyeblikk, som du bare har vært borte noen sekunder?

jepp, var sånn for meg iallfall. var en merkelig følelse da jeg våknet, som om jeg gikk på dop :p samt det gjorde jeg vel.. på en måte

Lenke til kommentar

Har gjort det en gang, bare fikk en maske over meg og ble helt borte våknet bare mange timer senere og var helt borte :p Tok noen minutter før jeg fant ut hva som skjedde rundt meg.

Går nok helt fint, ikke hørt at man kan tisse på seg, men vis det er vanelig er det sikkert ikke rart for de som jobber der eller noe :p

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

jeg har fått narkose en gang, og da sa legen altid hva som skjedde før de gjorde det, og det var veldig betryggende.

også fikk jeg ei maske med oksygen over nese og munn, også fikk jeg beskjed om at det kom til å svi veldig i handa i det de satt narkosen (fikk den gjennom kanylen i handa) også husker jeg at jeg løftet den andre handa oppå den med kanyla i for at det svei så veldig, også ble alt helt svart, også 1 time etter eller noe, så våkner jeg av at mamma står der og sier navnet mitt tusen ganger (ihvertfall i hodet mitt, men trur ikke hun sa noen ting) også ble jeg veeeeldig svimmel, men smerter i foten hadde jeg ikke, noe jeg fikk beskjed om at jeg kom til å ha MYE av, men heldigvis ikke,

jeg lå på sykehuset til dagen etter for å bli obeservert, men da var jeg så sliten og slapp at jeg nesten såv hele tiden.

var sliten og trøtt og slapp ca 1 uke etterpå, også fungerte jeg normalt igjen, (hadde jo litt vondt i foten da så klart, men med tanken på narkosen)

så føler meg veldig heldig som ikke sleit noe spess med narkosen med at jeg ble syk og slikt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...