Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Full narkose - erfaringer

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Skal ha full narkose under en operasjon, og lurte på om noen har erfaringer med dette.

Hvordan virker det, hvordan blir man etterpå, hvor lang tid tar det før den kommer ut av kroppen, osv.

Har også hørt at man kan tisse på seg uten at man selv vet det, er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får en maske over deg med bedøvelse som gjør at du sovner innen et par sekunder, så våkner du et par timer senere. Hvilken virkning det har på deg er umulig å si, enkelte kan stå opp etter et par timer uten problemer, andre spyr og har det rimelig elendig hele dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gjest125

Jeg har hatt full narkose i forbindelse med en stor ryggoperasjon. I mitt tilfelle var jeg så dopet ned etterpå at overgangen fra oppvåkning fra narkose til normal sinnstilstand var svært flytende, men jeg husker både innsovning og oppvåkningen krystallklart. Innsovningen blir man guidet igjennom av anestesilegen, så det er ingen problemer. Jeg fikk på meg en pustemaske og ble bedt om å telle til ti. Før jeg var ferdig med å telle var jeg i drømmeland. Det føltes ut som å sove uten å drømme: jeg sovnet inn og deretter våknet jeg og forsto umiddelbart at nå var det gjort. (I mitt tilfelle fordi jeg så rett opp i takbelysningen og ansiktene til et utall leger som sto rundt sengen, og på grunn av noen ubeskrivelige smerter..)

Jeg vet ikke hva slags operasjon du skal ta, men slik jeg har forstått det får man jo bland annet kateter under større operasjoner, slik at det å tisse på seg selv ikke er noe problem.

Lenke til kommentar

Ikke noe å bekymre deg over. Jeg har vært i narkose et tosifra ganger, og sjeldent, om noen gang har jeg følt meg så dårlig at jeg ikke har fungert noenlunde normalt etterpå;) Det eneste er at du kan føle deg litt slapp, så det anbefales at du tar en dag hjemme fra jobb/skole dagen derpå.

Lenke til kommentar

Har vært i full narkose flere ganger, og aldri hatt noe problemer. Hvis du er nervøs eller noe kan du få en tablett som roer deg ned en time før du skal i narkose. Selve innsovningen blir du som sagt ledet fint gjennom av en eller flere leger. Når de sprøyter inn selve narkosemiddelet (:p?), har det flere ganger oppstått en småekkel løksmak i munnen min, men det går fint. Så ber de deg telle, eller spør om du merker noe, hvis du prøver å løfte en arm eller et bein kommer du ikke til å klare det, og vips, så sover du. Når man våkner er man som oftest ganske sløv og trøtt, og jeg har som oftest glidd inn og ut av søvne flere ganger i 3-4 timer før jeg våkner skikkelig.

Lenke til kommentar

Den masken er oksygen, narkosen settes i en åre, man teller til ti og vips.

Når man våkner så er det bare og trykke på knappen og meddele at en er våken for så å komme seg opp av sengen og ut igjen. Vel og merke så var dette når jeg knuste leddet til kragebeinet, ved mer komplekse operasjoner så må man nok ligge på observasjon en stund.

Lenke til kommentar

har vært i narkose 4 ganger. Du får en maske over munnen og nesen og puster rolig inn å ut. Så kjennes det ut etter et par sekunder at du svever(nikotinkick lignendes følelse) før du sovner. Så våkner du en liten stund etterpå og føler deg grei nok. Har ikke vært dårlig selv etter narkose, kun av smertestillendes jeg ble litt kvalm en gang.

Men det går nok bra, lykke til :thumbup:

edit: ja det glemte jeg å si sånn som han under meg nevnte. Kan være vanskelig å gå på do etter opperasjonen. Når jeg fjerna mandlene mine satt jeg i en halvtime å pressa som faen. Kjentes ut som blæra skulle sprenge siden den var så full, men fikk ingenting ut etter en halvtime ca. Det var godt :D Men de andre gangene jeg var i narkose lå jeg med kateter så slapp å tenke på toalettet.

Endret av andre3028
Lenke til kommentar

Jeg har vært i narkose tre ganger. Alle tre har det vært slik at jeg er i veldig grei form når jeg våkner. Noen timer senere ligger jeg og kaster opp magesyra. Men dette har noe med smertestillende etter operasjonen også.

Det er ikke sikkert at du greier å få do på den ene eller den andre måten. Da bruker de et rør, eventuelt et klyster om det er baken som streiker. Sistnevnte bør ikke være et problem om du passer på å faste riktig og gjøre fra deg før operasjonen. Ingen av delene er særlig komfortable, men det er ikke så ille som det høres ut som.

Det å få narkosen er bare godt.

Lenke til kommentar

Var i narkose for noen måneder siden for å fikse tennene. Har intens tannlegeskrekk, så det var kommet godt over 20 hull og en del betennelser som gikk opp i øret. Klarte ikke tygge noe som helst til slutt, og måtte trekke ut en jeksel. Var nervøs for narkosen siden jeg aldri hadde hatt det før, men det gikk greit. Fikk ikke maske på, sikkert pga de skulle holde på i kjeften på meg. Tror jeg fikk et rør ned i halsen istedefor. Husker at de satt en sprøyte på oversiden på hånden, plutselig begynte det å prikke noe så vanvittig i armene, ble redd, så sa legene at det er normalt. Bare legg deg bakover å slapp av du, og vips så var jeg borte. Da jeg våknet etter ca 5 timer var jeg så svimmel at jeg måtte ha noen å støtte meg på for ikke å falle da jeg skulle gå. Det gikk seg til etter noen timer. Det værste jeg opplevde var egentlig heller de 4-5 neste dagene. Da merket jeg skikkelig at jeg hadde hatt munnen på vidt gap i 5 timer i strekk. Var så vondt at jeg måtte ta paralgin forte 3 ganger daglig. Fikk også munnsår på sidene som svei noe voldsomt. Men selve narkosen gikk overraskende fint, hadde ikke kvidd meg noe særlig hvis jeg måtte en gang til.

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Tok blindtarmen min og da måtte jeg i narkose. Jeg var jæææævlig dårlig etterpå. Men det har vel litt sammenheng med at når en fjerner blindtarmen så skjærer de på en annen måte over musklene så en ikke kan gå sånn ordentlig oppreist etterpå og det å bruke magemusklene til å spy da var et rent helvette. Fant en metode som fungerte og det var å løfte venstre foten min opp og så spy grønn magesyre :S

Lenke til kommentar

Tok abort for 2 år siden. Vet ikke om det er en stor eller liten operasjon du skal gjennom, men en abort er i hvert fall bare et lite inngrep.

Det er ikke så mye å si om narkosen, det ligner veldig på å sovne vanlig, og å vokne opp vanlig. Bare at man sovner mye fortere da :p

Narkosen er ikke det du skal være redd for. Ville heller bekymret meg for eventuelle smerter i ettertid....!

Lenke til kommentar

Selve prosedyren har andre beskrevet over her.

Jeg har fått full narkose to ganger, og blitt veldig dårlig begge gangene. Sist gang ble jeg operert på formiddagen (ca. kl. 12) og ble kjørt hjem av anestesilegen (ekstraservice?) rundt kl. 18. Han ville egentlig legge meg inn på sykehuset, men det var selvfølgelig fullt.

Reaksjonen min på narkose er voldsom svimmelhet, oppkast og utmattelse. Begge gangene har jeg trengt natta for å "sove ut" virkestoffene.

Sier ikke dette for å skremme, jeg har skjønt at de fleste ikke har særlig plager.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Kan vel fortelle om mine erfaringer også. Jeg har hatt narkose 5-6 ganger. En gang tok jeg sprøyte men da er det kanskje ikke ordentlig narkose?

Uansett. Man sovner, også plutselig våkner du og er naturligvis da litt i ørska. Selv har jeg aldri hatt noen særlige bivirkninger, maks litt slapphet, så, som JLA sier, er det veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Tok blindtarmen min og da måtte jeg i narkose. Jeg var jæææævlig dårlig etterpå. Men det har vel litt sammenheng med at når en fjerner blindtarmen så skjærer de på en annen måte over musklene så en ikke kan gå sånn ordentlig oppreist etterpå og det å bruke magemusklene til å spy da var et rent helvette. Fant en metode som fungerte og det var å løfte venstre foten min opp og så spy grønn magesyre :S

Huff, akkurat det der er defintivt ikke mye gøy. Har vært i full narkose et tosiffret antall ganger (har ærligtalt mistet tellingen nå), hvorav to av de har endt med et spyhelvete uten like. Det vel kanskje ikke så rart når man lager et 15-20cm snitt på magen, tar noen meter tarm ut, for så å rote litt rundt der før man tilslutt dytter tarmene inn igjen. Med ømme, hovne tarmer så er det vel mer eller mindre dømt til å bli reaksjoner.

Uannsett, de resterende gangene har vel også for min del gått mer eller mindre problemfritt. Det største problemet for min del har vært fastingen fra midnatt. Går greit når man er først i køen (som jeg stort sett alltid har vært), litt verre når man derimot får beskjed om å være opp til et visst tidspunkt (alt for tidlig i forhold til op.-tidspunkt etter min mening) og deretter må vente noen timer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde full narkose for noen måneder siden da jeg ble operert for noe som kalles tvilling. Det var litt skremmende, men gikk helt greit. De satte slange på armen min før jeg fikk en maske som jeg sovnet av. Så føltes det som et øyeblikk før jeg våknet enda det var et par timer senere. Var ikke kvalm eller noe, bare trøtt og slapp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei :)

Når man får narkose, vil det si at man sover dypt (uten bevissthet) under operasjonen.

Selve narkosen består av sterke smertestillende, muskelavslappende midler og sovemedisin. Dette gis intravenøst. Rett etter at du har fått narkosen, kan du føle litt svimmelhet, men i løpet av 1 eller toppen 2 minutter har du sovnet. Du får også ei surstoffmaske foran munnen og nesen under innsovning.

Også er det viktig at du faster (ikke spiser og drikker) før du får narkose, for å sikre at mat ikke kommer opp i spiserøret under operasjonen. Som vanlig skal man faste etter klokken 24. dagen før inngrepet.

Hvordan man føler seg etter narkosen er individuelt. Noen føler seg friske og raske nesten umiddelbart. andre kan bli uvel, som svimmel og kvalm.

Selv har jeg tatt narkose et par ganger i forbindelse med tannbehandling (har ekstremt tannlegeskrekk), og selv har jeg aldri vært noe spesielt dårlig iallefall. Litt svimmel, og ustø når jeg skal gå.. Men dette er noe som går over i løpet av dagen.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...