Gå til innhold

Hva får ballen til å gå fortest?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan svare meg på følgende spørsmål:

Går en fotball raskere når du sparker en trille ball som kommer i mot deg eller når den triller i fra deg?

Selv mener jeg at den blir raskest og hardest hvis man sparker den når den triller i mot deg selv. Hvis noen har noen formler eller veldig gode forklaringer hadde jeg satt pris på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir et hardere sammenstøt når ballen kommer mot deg. Dette fører til at ballen blir mer sammenpresset, og du får en større energiutladning når den spretter ut igjen og får tilbake sin opprinnelige form. Jeg mener at det blir en ekstra spretteffekt, som gjør at den da akslererer mer og dermed går fortere.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med grizzlyx. Jo hardere den kommer mot deg, jo mer presser den seg sammen når den treffer foten din (evt. foten din treffer den) og jo større fart får den når den spretter tilbake. Men dette er jo bare riktig til et visst punkt. Dersom den triller med for stor fart klarer ikke foten din å stå imot presset mot ballen, og foten din trekker seg heller tilbake enn å gi ballen større fart... Men den skal trille gaaanske fort for at det skal ha noe å si... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...