Gå til innhold

Bildetakning i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skal på søndag ta bilder i dama sin konfirmasjon(ja, vi er unge og glade). Vet sånn ca. hvilke innstillinger jeg skal ha, men jeg ville bare spørr for sikkerhets skyld, er det noe jeg absolutt MÅ unngå? Eller noe jeg absolutt MÅ huske?

SKAL huske:

-Ekstra batteri

-Ekstra minne

-Ekstra batteri til blits

-Ta mye bilder av dama(konfirmanten :p )

-Holder innstillingene i sjakk

-Skyte RAW

SKAL unngå:

-Glemme å tilbakestille ISO fra tidligere fototur i mørket

-Utbrente områder(med untak i sentrum av sola, men skal prøve å unngå bilder mot sola)

Noe mer?

Skal legge til Nikon 35mm ƒ/1.8 jeg får innen fredag til utstyrslista, så regn med at jeg tar med den, samt resten av utstyret!

Øyjor'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å ta litt annerledes bilder enn bare sånne rett i ryggen bilder med tanter og onkler, så foreldre, deretter besteforeldre og til slutt hele bunchen. Er så fryktelig kjedelig.

Det er vel obligatorisk med sånne, men går jo fint ann å prøve med litt annerledes positurer og settinger også?

Lenke til kommentar
Noe mer?

Øyjor'n

Husk å ta blodpris for bildene :D

Hah, det er litt av presangen fra meg, så det blir gratis ;)

Men skal jeg bruke blits ute også? Vi skal for det meste være inne, men skal ta bilder ute. Tenker hvis det er skyfri himmel, skal jeg bruke blits for å fjerne skygger? Har kun en SB-400, så jeg kan ikke brukt den trådløst som slave sammen med den innebygde.

Når det gjelder blits inne, peker jeg blitsen 70-90* oppover, men dette er et hotel, og er ikke sikker på takhøyden, men er redd den er litt høy, så hva gjør jeg da? Fotograferer kun med 35mmeren med lav blender, eller skrur opp ISOen?

Lenke til kommentar
Men skal jeg bruke blits ute også? Vi skal for det meste være inne, men skal ta bilder ute. Tenker hvis det er skyfri himmel, skal jeg bruke blits for å fjerne skygger? Har kun en SB-400, så jeg kan ikke brukt den trådløst som slave sammen med den innebygde.

Blits er kjekt ute også. Neseskygger o.l. er skjeldent fint på bilder... Du behøver ikke smelle blitslyset rett i ansiktene deres, men diffusor kan bedre bilder nokså mye.

Når det gjelder blits inne, peker jeg blitsen 70-90* oppover, men dette er et hotel, og er ikke sikker på takhøyden, men er redd den er litt høy, så hva gjør jeg da? Fotograferer kun med 35mmeren med lav blender, eller skrur opp ISOen?

Skråstilling av blitslyset er ikke meningsløst selv i hotell med stor takhøyde ;)

Jeg bruker sjeldent blits, kan ikke særlig mye, så hadde ikke gjort noe med bekreftelse på at jeg prater riktig :)

Lenke til kommentar

Blits er kjekt ute også. Neseskygger o.l. er skjeldent fint på bilder... Du behøver ikke smelle blitslyset rett i ansiktene deres, men diffusor kan bedre bilder nokså mye.

Takker for svar, men har desverre ikke diffusor, eller noe softboks-lignende... For prøve meg frem ;)

Flere tips?

Lenke til kommentar

diffuser kan du lage av noe kartong og tape, litt tyggegummi og en binders. Dersom du skal ta portrettbilder ute i skyfri himmel så plasser personene i utkanten av et skygge område. (stort tre etc). Bedre å ta blitz med solen forran kamera enn en gjeng mysende folk.(dersom du må ta utenfor skyggen) Svakt utfyllingsblitz kan ofte være greit dersom lyset ikke spiller på lag med deg.

Lenke til kommentar

Det er så masse gode tips her!!!

Tviler på at hotellet er så mørkt at det er noe problem å bruke bare naturlig lys. 800 iso + f1,8 burde holde i massevis. Og det er uansett ingen som bruker bilder av konfirmant festen til noe fornuftig, så er ikke krise om det er endel støy, så det er sikkert ikke noe problem å gå enda høyere opp i ISOen også.

Skal du ta bilder til Takkekort og veggforstørrelse også?

Lenke til kommentar

Det får konfirmant og foreldre avgjøre. Jeg gir dem en dvd med originaler og noen jeg korrigerer selv, så får de gjøre hva de vil :)

Men ved bruk av høy ISO:

Konfirmanten har en bunad som er ganske litt Denne, muligens litt mørkere blå vest, men ikke sikker. Kan dette gå gale hvis det blir litt for mørkt når jeg bruker ISO 800?

Og skal jeg bruke høy ISO fremfor stor blender, eller omvendt? Jeg vil tro jeg kommer til å prioritere lav ISO fremfor dybdeskarphet, da det ikke er noen landskaps bakgrunner i nærheten(selv om det hadde vært praktfullt..!).

Lenke til kommentar

Generelt kan det være fett med bilder av solen bak om du bruker blits. Det kan gi svært gode resultater.

Ellers syns jeg det hadde vært interessant å se noen prøve å fotografere en konfirmasjon som reportasje, prøv det. Kjør mye detaljebilder og små situasjoner. Brusflaskene trenger ikke være med i alle bildene, men noen bilder med slikt vil bare være sjarmerende i mine øyne.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Ellers syns jeg det hadde vært interessant å se noen prøve å fotografere en konfirmasjon som reportasje, prøv det. Kjør mye detaljebilder og små situasjoner. Brusflaskene trenger ikke være med i alle bildene, men noen bilder med slikt vil bare være sjarmerende i mine øyne.

Hva mener du? Hva mener du med "detaljebilder og små situasjoner"? Kan du gi noen eksempler, så skal jeg med glede prøve!

Lenke til kommentar

Det får konfirmant og foreldre avgjøre. Jeg gir dem en dvd med originaler og noen jeg korrigerer selv, så får de gjøre hva de vil :)

Men ved bruk av høy ISO:

Konfirmanten har en bunad som er ganske litt Denne, muligens litt mørkere blå vest, men ikke sikker. Kan dette gå gale hvis det blir litt for mørkt når jeg bruker ISO 800?

Og skal jeg bruke høy ISO fremfor stor blender, eller omvendt? Jeg vil tro jeg kommer til å prioritere lav ISO fremfor dybdeskarphet, da det ikke er noen landskaps bakgrunner i nærheten(selv om det hadde vært praktfullt..!).

Det jeg mener er om du skal ta en posert fotografering, eller om du bare skal tusle rundt på selve konfirmasjons feiringen å ta bilder.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Hva mener du med "detaljebilder og små situasjoner"? Kan du gi noen eksempler, så skal jeg med glede prøve!

Små ting som beskriver historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...