Eldy Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Hei! Har levert inn min Peugeot Vivacity 2003 på reparasjon, skulle egentlig bare skifte potte, men fikk og høre at caliperen / kaliperen er gåen. Jeg vet ikke hva dette er, eller hva dette vil tilsi, så jeg håper på noe veiledning fra noen som vet noe mer her? Det er visst slik at hjulet går ikke så bra rundt pga dette, hva bør jeg gjøre? er det dyrt med ny caliper? Vil gjerne ha råd! De tar 650 kr i timebetaling, skal ha potte til ca 1500, tar ca 1 time å skifte potte, og hva med caliperen? tusen hjertlig for svar! UPDATE: Nye dårlige nyheter for meg idag. Var nede og skulle hente den, men det viste seg at det står dårlig til med skruen/bolten som fester hele eksosanlegget.. Dette kunne visst ta en time eller to, og resten av sykkelen står det også dårlig til med: Kalipper gåen, dårlig springfjær/demper, rust, dårlige bremser, osv osv.. Noen som har noen invendinger? Noen som har noen tips for hvordan jeg kan forhindre på best mulig måte at alt blir slitt og rustent på denne måten? Endret 25. april 2009 av ela018 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 en caliper er den som klemmer bremseklossene mot bremseskiva. Siden hjulet ditt ikke går bra rundt så henger nok bremsene på fordi calipper ikke glir tilbake. En calipper byttest kjapt, ca 0,5 timer inkl. lufting av bremsekretsen. En calipper ligger rundt 1500-2500 kroner. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Synes det høres noe tidlig ut, at du må bytte calipper på en 2003 modell PSA-bil. De bruker hovedsakelig ganske god kvalitet i bremsekomponentene, og bør kunne rengjøres, i stedet for å bytte. Jeg har hatt flere biler fra Peugeot/Citroen, noen kjørt flere hundre tusen KM, men ingen av disse har jeg noengang byttet calipper på. Derimot har jeg rengjort, med oppvaskkost/tannbørste/fille sammen med zalovann. Alle verksteder med respekt for kundene burde si "ja selvsagt" til å rengjøre i stedet for å bytte, om kunden ber om det (og selvsagt at det er tilrådelig). Lenke til kommentar
Eldy Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Synes det høres noe tidlig ut, at du må bytte calipper på en 2003 modell PSA-bil. De bruker hovedsakelig ganske god kvalitet i bremsekomponentene, og bør kunne rengjøres, i stedet for å bytte. Jeg har hatt flere biler fra Peugeot/Citroen, noen kjørt flere hundre tusen KM, men ingen av disse har jeg noengang byttet calipper på. Derimot har jeg rengjort, med oppvaskkost/tannbørste/fille sammen med zalovann. Alle verksteder med respekt for kundene burde si "ja selvsagt" til å rengjøre i stedet for å bytte, om kunden ber om det (og selvsagt at det er tilrådelig). dette er scooter, men jeg regner med at det går i det samme på scooter og bil når det kommer til calipper? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Heh, der bommet jeg gitt. Tenkte bil jeg. På mopper aner jeg ikke. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Caliper fungerer på samme vis på bil/scooter). De er derimot svært dyre (les overprisa deluxe originalt). Det er mulig å kunne fikse ved å rengjøre og smøre opp igjen, men beste er som regel å bytte den. Problemet oppstår nok raskere på scootere som stort sett er et sesong kjøretøy. Det brukes om sommern og står over vintern. Da er det tid nok til at ting ruster fast og ikke funger skikkelig igjen. Når hjulet dreies skal det gli lett rundt, men du skal høre subbing fra klosser. Må du bruke kraft for å dra det rundt sitter det for hardt. Er du ekstra heldig er det bare glidepinner som trenger en rens/oppsmørning. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 FAKTA: Bevegelige bremsedeler skal smøres med alu/kobber-fett, som tåler temperaturer oppmot 1200 grader. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Egentlig bør de både bytte potta og calipern på en arbeidstime. Kan ikke tro at potta henger i mer en tre - fire skruer, samt litt monteringspasta mot motor, så dette bør gå kjapt. Caliper er også en ganske kjapp del å bytte om det må, samt en rask lufting. Så får en fagman bør dette tilsammen ikke ta mer enn en time. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå