Gå til innhold

Forstår ikke objektivenes egenskaper, trenger ordforklaring.

Anbefalte innlegg

Jeg tenker og kjøpe meg et greit allround objektiv som er noe bedre en det standard objektivet som følger med til Canon 450D. Men i all surfingen i nettbuttikker etter greit objektiv så er det noen ting med et objektiv jeg ikke forstår.

Har prøvd og lese meg frem til det både her på forumet akam.no generelt, men noe står igjen.

1.

Fotovideo kaller "Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP" for vidvinkelzoom og allround objektiv.

Men det står ingenting om synsvinkelen? Er det fordi dei er sløve, eller fordi det ikke aktuelt? For det er vel synsvinkelen som er egenskapen til et vidvinkel objektiv?

Etter og vert på storbyreise og knipset litt her og der, så har jeg sett behovet for en vidvinkel objektiv, men har tenkt og ta det i 2.runde og først kjøpe et bedre allround objektiv. Men når jeg tenker vidvinkel så tenker jeg muligheten til og ta inn mer inn i bildet fra samme posisjon enn et ikke-vidvinkel som f.eks. min 18-55mm som fulgte med kitet.

Så det jeg ikke skjønner er hvor hvordan jeg kan lese meg til hvor mye mer Sigma 18-200mm hos Fotovideo kan ta inn i bildet enn mitt eget Canon 18-55mm?

Eller må det bare rett og slettes prøves og erfares?

Bruker bare dette objektivet som eksempel.

2.

Og en vidvinkel, tar den inn mer i bildet kun i bredden eller i høyden og?

For bildets oppløsning i forhold til horisontalt og vertikalt endrer vel seg ikke etter objektivet?

3.

Hva vil det si at et objektiv er fullformat eller ikke?

4.

Og hva er effektiv brennvidde?

Er det objektivets brennvidde som endres i forhold til hvilken egenskaper kameraet har?

Er det noe man bør tenke på når man kjøper objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Du skal ikke se markant forskjell på den vide enden av de to objektivene, kun i tele-enden(I praksis kan det være noen forskjell).

2.

Stemmer, begge deler

3.

Et fullformat objektiv tegner en større bildesirkel, dette for å tegne på hele bildebrikken i et fullformatskamera.

4.

Effektiv, regner med er det samme som ekvivelent, og vil da være hvordan brennvidden oppfattes på et crop-kamera. Altså 100mm blir 160mm effektivt på ditt 450D, ettersom det er crop.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg skal forsøke å være utfyllende der jeg har noe å bidra med.

1:

Et objektiv karakteriseres (blant annet) ut fra brennvidde. Det er brennvidden (sammen med størrelsen på sensor/film) som bestemmer utsnittet objektivet gir. I ditt eksempel går begge objektivene til minste brennvidde på 18 mm, så de vil gi eksakt samme utsnittet på ditt kamera. Det som kalles vidvinkelzoom gir deg altså ikke mer vidvinkel enn det du har fra før. Denne forvirringen får vi skrive på kontoen for at hva som regnes som vidt og ikke er en individuell smaksak og langt fra skrevet i sten. Skal du ha en skikkelig vid vidvinkelzoom bør du nok speide etter noe som går fra rundt 10 mm til litt over 20 mm.

2:

Både høyde og bredde. Du går ikke fra høy og slank til stuttjukk ved bytte av objektiv.

3:

Et objektiv tegner et rundt bilde på sensor/film. At et objektiv betegnes fullformat betyr at det er designet slik at dette bildet er stort nok til å dekke en firkant like stor som en rute gammel 35 film. I dag lages mange objektiver slik at de tegner en mindre sirkel. Dette fordi de fleste digitale speilrefleks har mindre sensor enn gamle filmruter og mindre bildesirkel betyr mindre, billigere og lettere objektiver. Hvis disse objektivene brukes på fullformat vil de gi et rundt bilde omgitt av svarte kanter ettersom bildesirkelen ikke dekker hele sensoren/filmen.

4:

Dette går litt inn på både 1 og 3. Effektiv brennvidde brukes for å sammenlikne utsnitt på objektiver brukt på fullformat og redusert sensorstørrelse (crop). For å ta et eksempel fra Canons verden. Et objektiv på 16 mm montert på et fullformat kamera gir effektiv brennvidde på 16 mm. Et 16 mm montert på et crop-kamera gir effektiv brennvidde på 16 mm x 1,6 = 25,6 mm. Et objektiv på 10 mm montert på et crop-kamera gir effektiv brennvidde på 10 mm x 1,6 = 16 mm. Det betyr at 16 mm på fullformat gir samme utsnittet som 10 mm på crop.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Angående "effektiv brennvidde": Dette er fryktelig misvisende. Det det betyr er "synsvinkel lik et (for eksempel) 160mm-objektiv på 35mm-kamera".

Man endrer ikke brennvidden på objektivet med det man setter bak. Samtidig er ikke brennvidde og synsvinkel det samme, selv om folk liker å tenke på det på den måtem. Kun brennvidden sammen med sensorstørrelsen lar deg regne ut synsvinkelen slik: 2 * arctan ( sensordiagonal / 2 * brennvidde ).

Men, siden folk er vant med å tenke i "brennvidde på 35mm-kameraer" regnes det gjerne om, og dessverre har ikke produsentene sett noe poeng i å begynne å oppgi synsvinkler også. De prøver med andre ord ikke å gjøre verden bedre.

Når jeg tenker meg om oppgir faktisk Olympus synsvinkler på objektivene sine i spesifikasjonene, så det kan det tenkes andre gjør også, men det kommer liksom ikke frem noe annet sted. Det er såpass mange objektiver som brukes på forskjellige sensorstørrelser at det kanskje hadde blitt rotete for folk også, og lettere for dem å bare regne om. Mange sigma-objektiver er jo i bruk på 6 forskjellige sensorstørrelser, og da blir det praktisk å bare trykke brennvidden på.

Lenke til kommentar
Det er såpass mange objektiver som brukes på forskjellige sensorstørrelser at det kanskje hadde blitt rotete for folk også, og lettere for dem å bare regne om. Mange sigma-objektiver er jo i bruk på 6 forskjellige sensorstørrelser, og da blir det praktisk å bare trykke brennvidden på.
Nettopp dette gjør jo bildevinkelen til en "komplisert" parameter - fordi den ikke er konstant på objektivet uavhengig av kamera, slik brennvidden er... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Først av alt, takk for gode svar fra alle sammen!

3:

Hvis disse objektivene brukes på fullformat vil de gi et rundt bilde omgitt av svarte kanter ettersom bildesirkelen ikke dekker hele sensoren/filmen.

Er dette noe jeg må være obs på når jeg kjøper objektiv?

Jeg har Canon 450D. Og slik jeg har forstått det så er objektivet som følger med i kitet et EF-S objektiv. Og EF-S er objektivets sokkel og det jeg må se etter på objektivet for og vite at det passer til mitt Canon kamera? De tidligere utgaven i serien som f.eks. 350D og 400D til Canon brukte EF objektiv, og kan ikke bruke EF-S objektiv? Men 450D er bakoverkompatibel og kan bruke både EF-S og EF objektiv? Riktig?

Men finnes det da EF eller EF-S objektiv i fullformat som jeg kan bruke på mitt 450D, som ikke er fullformat, ved en feiltakelse?

4:

Dette går litt inn på både 1 og 3. Effektiv brennvidde brukes for å sammenlikne utsnitt på objektiver brukt på fullformat og redusert sensorstørrelse (crop). For å ta et eksempel fra Canons verden. Et objektiv på 16 mm montert på et fullformat kamera gir effektiv brennvidde på 16 mm. Et 16 mm montert på et crop-kamera gir effektiv brennvidde på 16 mm x 1,6 = 25,6 mm. Et objektiv på 10 mm montert på et crop-kamera gir effektiv brennvidde på 10 mm x 1,6 = 16 mm. Det betyr at 16 mm på fullformat gir samme utsnittet som 10 mm på crop.

EF-S som jeg var inne på over her, det er objektiv laget for Canons kamera med redusert minnebrikke altså crop?

Og da er mitt Canon 450D et ikke-fullformat kamera, men altså crop?

Er 1,6 standard tall og gange med objektivet, for og finne reèl brennvidde på kameraet med objektivet som brukes?

Så min 18-55mm på mitt 450D når jeg har på videste på 18mm, tilsvarer egentlig 28,8mm i praksis?

Lenke til kommentar
EF-S som jeg var inne på over her, det er objektiv laget for Canons kamera med redusert minnebrikke altså crop?

Og da er mitt Canon 450D et ikke-fullformat kamera, men altså crop?

Er 1,6 standard tall og gange med objektivet, for og finne reèl brennvidde på kameraet med objektivet som brukes?

Så min 18-55mm på mitt 450D når jeg har på videste på 18mm, tilsvarer egentlig 28,8mm i praksis?

"EF-S som jeg var inne på over her, det er objektiv laget for Canons kamera med redusert minnebrikke altså crop?"

-Ja, 1,6.

"Og da er mitt Canon 450D et ikke-fullformat kamera, men altså crop?"

-Ja, med utsnittsfaktor 1,6.

"Er 1,6 standard tall og gange med objektivet, for og finne reèl brennvidde på kameraet med objektivet som brukes?"

-Nja. For Canon multipliserer du med 1,6 (unntak for 1D som har 1,3). For Nikon, Pentax og Sony med 1,5. For Olympus med 2.

Men brennvidden står på objektivet; 18mm er 18mm.

Det du finner når du multipliserer med 1,6, er at et objektiv med brennvidde på 18mm på et Canon utsnittskamera har samme synsvinkel som en 28mm på et fullformatkamera.

"Så min 18-55mm på mitt 450D når jeg har på videste på 18mm, tilsvarer egentlig 28,8mm i praksis?"

-Nja. Brennvidden er fremdeles 18mm (med de egenskaper det gir), men synsvinkelen er lik som på fullformatkamera med et 28mm objektiv; moderat vidvinkel.

Men du trenger ikke å tenke på dette.

Et objektiv rundt 30mm på Canon 450D gir ca. samme forstørrelse som dine øyne (ingen) og kalles normalobjektiv.

Alt under ca. 30mm er vidvinkel, og alt over er "trangvinkel" (tele).

Brennviddeverktøy (her er 50mm normal):

http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses...cal_length.html

Du kan bruke alle objektiver tilpasset Canon EOS på ditt 450D:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=min_price

Lenke til kommentar
3:

Hvis disse objektivene brukes på fullformat vil de gi et rundt bilde omgitt av svarte kanter ettersom bildesirkelen ikke dekker hele sensoren/filmen.

Er dette noe jeg må være obs på når jeg kjøper objektiv?

Jeg har Canon 450D. Og slik jeg har forstått det så er objektivet som følger med i kitet et EF-S objektiv. Og EF-S er objektivets sokkel og det jeg må se etter på objektivet for og vite at det passer til mitt Canon kamera? De tidligere utgaven i serien som f.eks. 350D og 400D til Canon brukte EF objektiv, og kan ikke bruke EF-S objektiv? Men 450D er bakoverkompatibel og kan bruke både EF-S og EF objektiv? Riktig?

Men finnes det da EF eller EF-S objektiv i fullformat som jeg kan bruke på mitt 450D, som ikke er fullformat, ved en feiltakelse?

Dette trenger du ikke å tenke på med ditt kamera.

Du kan bruke alle objektiver for Canon EOS.

Både EF og EF-S, og tredjepartprodusenter med en slik fatning.

Dette gjelder alle digitale Canon EOS-kameraer som ikke heter noe med 1D, 1Ds og 5D.

Alle disse objektivene passer til ditt kamera:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=min_price

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...