Howiey Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har et Canon 450D. Der er funksjonen "Autoroter" slått på både for Kamera og Data. Det som da skjer er at om jeg holder kameraet vertikalt og tar bildene vil kameraet rotere bildene 90grader på skjermen slik at bilde også ligger vertikalt(riktig vei) i skjermen. Men når jeg legger bildene inn på dataen så ligger de feil vei i Windows Utforskeren("Min datamskin").Altså bildene ligger horinsontalt igjen. Men i enkelte programmer som f.eks. Picasa eller Adobe programmer så ligger de riktig vei igjen. Nå er ikke jeg noen kjempe data ekspert, men for meg virker det som om kameraet barre legger ved informasjon i bildeinformasjonen om hvilken vei bilde er tatt, isteden for og "fysisk" rotere bilde. Og så får det være opp til hver enkelt program om de kan eller vil lese den bildeinformasjonen, noe som det virker ikke min Windows gjør automatisk? Eller? Uansett er det noen som har råd om hvordan jeg får rotert bilde automatisk uansett hvilket program som skal åpne det? Har ikke skjønnt om det er i Windows jeg må gjøre noe eller om det er noe feil i kamera innstillingen? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det spørs hvordan du importerer filene.. Og hvilket operativsystem du bruker.. XP, Vista? Lenke til kommentar
Howiey Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Det spørs hvordan du importerer filene.. Og hvilket operativsystem du bruker.. XP, Vista? Pleier og bruke Canons eget program, som importerer de siste bildene inn på dataen automatisk og lagrer bildene organisert i mapper slik jeg vil. Men problemet er det samme uansett om jeg importerer de fra kamera eller setter minnekortet i maskinen og kopiere mappen over i min datamaskin. Bruker XP Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 windows vista importerings verktøy roterer hvertfall bildene. Hvis du kun kopierer mappen så skal de vel egentlig ikke være rotert. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Det spørs hvordan du importerer filene.. Og hvilket operativsystem du bruker.. XP, Vista? Pleier og bruke Canons eget program, som importerer de siste bildene inn på dataen automatisk og lagrer bildene organisert i mapper slik jeg vil. Men problemet er det samme uansett om jeg importerer de fra kamera eller setter minnekortet i maskinen og kopiere mappen over i min datamaskin. Bruker XP I Canon Utility programmet er det en opsjon man kan krysse av for om man vil rotere bildet under importeringen til PC. EDIT: Unnskyld! det er i ZoomBrowser under Tools og Preferences jeg har sett denne muligheten... Har ikke prøvd den ut selv dog... Endret 23. april 2009 av zorry Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå