TomasK Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Skal ha et digitalkamera ved siden av mine Nikon og Canon speilreflekskameraer... Per i dag har jeg et Canon A40 som har fungert helt greit, men planen var å oppgradere til et med høyere oppløsning da det vil bli endel fremkallinger opp mot A4. Mine krav er: * Minst 4 megapixler * Lyssterk optikk! (bør være større blender enn f/2,5, gjerne større en f/2,0 * Helst mer enn 3x zoom (for fruens skyld hvis ho skal ta litt feriebilder). * Bør bruke CF kort (men ikke noe krav - minst viktige punktet!) * Må ha mulighet for manuelle justeringer (av lukker, blender, osv). Leste testen til Martin på C-5050, og vurderer denne sterkt nå.. Likte dog dårlig at det var treg autofokus da mest sansynlig vil bli tatt litt bilder i dårlig belyste områder/rom med objekter i forholdsvis hurtig bevegelse (haier...). Ergo mye og vrien fokusering UTEN blitz... Høy ISO verdi var det heller ikke, men 400 bør holde. Et Canon G3 er et annet alternativ jeg vurderer sterkt, litt mindre blender (f/2,0) og 4 megapixler, men har en følelse at det ikke blir store forskjellen der. Det har igjen 4x optisk zoom... Noen som har andre forslag? Nikon 5700 faller totalt ut forresten, alt for lyssvak objektiv til å være så dyrt kamera (for de som ønsker å forelså det). Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Personlig mener jeg at G3 er det beste av kameraene i denne klassen. MLW Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Lyssterk optikk! (bør være større blender enn f/2,5, gjerne større en f/2,0 Dette kan være ganske misvisende siden lysfølsomheten på brikkene også varierer ganske mye. For å sammenligne to kamera så må du prøve å finne en test der identiske bilder er tatt på samme tid og så sjekke EXIF informasjonen i filene for å finne blender/lukkertid. Likte dog dårlig at det var treg autofokus da mest sansynlig vil bli tatt litt bilder i dårlig belyste områder/rom med objekter i forholdsvis hurtig bevegelse (haier...). Ergo mye og vrien fokusering UTEN blitz... Alle digitale kamera i den prisklassen vil feile under slike forhold. C-5050 har et veldig bra hjelpelys for fokusering i dårlig lys. Uansett kommer du nok til å ende opp med manuell fokusering uansett kamera. Det er vanskelig nok for de fleste kamera å få perfekt fokus på en soldag. Lenke til kommentar
Radey Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Siden minnet var mindre viktig, vil jeg med en gang foreslå Sony F717. Bedre optikk skal du lete lenge etter, 5zoom og 5mp. AF er blandt de beste, ikke slik Akam sier, og den er meget brukervennlig såfremt du ikke krevet et bitte lite kamera da... Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Lyssterk optikk! (bør være større blender enn f/2,5, gjerne større en f/2,0 Dette kan være ganske misvisende siden lysfølsomheten på brikkene også varierer ganske mye. For å sammenligne to kamera så må du prøve å finne en test der identiske bilder er tatt på samme tid og så sjekke EXIF informasjonen i filene for å finne blender/lukkertid. Joda, jeg vet det. Men stor blenderåpning vil jo uansett slippe inn mer lys, ikke sant? Selv om det er digitalt, er det jo noe som er pittelitt likt som analogt. Likte dog dårlig at det var treg autofokus da mest sansynlig vil bli tatt litt bilder i dårlig belyste områder/rom med objekter i forholdsvis hurtig bevegelse (haier...). Ergo mye og vrien fokusering UTEN blitz... Alle digitale kamera i den prisklassen vil feile under slike forhold. C-5050 har et veldig bra hjelpelys for fokusering i dårlig lys. Uansett kommer du nok til å ende opp med manuell fokusering uansett kamera. Det er vanskelig nok for de fleste kamera å få perfekt fokus på en soldag. Joda, de fleste sliter nok. Har som sagt et A40 som er et billig kamera med manuelle justeringer som faktisk klarer jobben neeeeesten... Blir litt for mørkt ved rask lukker og høy iso-verdi. For å forklare litt mer, de mest krevende bildene blir tatt nede i et STORT basseng hvor man befinner seg både under og på siden av glassene (ikke i bassenget). Svakt lys fra toppen. Haiene beveger seg forholdsvis hurtig, spesielt når de snur. Ergo må jeg ha en forholdsvis hurtig lukker, bra autofokus, stor blender og selvsagt bra lysfølsomhet UTEN at det blir fargestikk... Vrient det her.. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Om jeg får lov å komme med et punkt som jeg personlig er veldig opptatt av: skarping i kameraet! For meg var det ankepunktet når jeg skulle kjøpe kamera, og, selv om Olympus nåværende modeller bruker kraftig skarpning (skarping/ning?) i kameraet fant jeg ut at C-220zoom kom veldig godt ut, og jeg kjøpte det, og nå kan jeg kontrollere skarpinga i photoshop etterpå. Flott! (refererer til svenske "Ljud & Bild" her) C-5050 har ekstremt mye skarping i kameraet, noe som gir de irriterende lysende overganger i høykontrastområder. Nikon 5700 har også en del skarping, men ikke så mye som C-5050. Forresten ble C-5050 målt til det kameraet med høyest oppløsning i 5MP-klassen, mens Nikon 5700 ble målt til lavest (sier ærlig talt ikke alt, det var pga den store skarpingen at C-5050 fikk mest) Forøvrig får Sony 717 skryt for at kameraet ikke skarper unødvendig mye. Fullstendig rangering av 4-5MP-kamera (best=minimal skarping=øverst) Sony F717 Canon S45 HP Photosmart 850 Olympus C-4000 Nikon CP 5700 Olympus E-20 Olympus C-50 Olympus C-5050 Fujifilm S602zoom Oppløsning er et annet kapittel.. .Jeg skulle ramse dem opp, men har ikke tid!! argh! Beklager elendig språk. Jeg har det travelt! hadet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå