Gå til innhold

[Løst]N82, bytting av deksel på egenhånd, gikk ikke bra..

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en n82 som har gått i gulvet et par ganger.. så både front deksel og display har blitt skada.

Fant derfor ut at jeg like greit skulle bytte deksel.

Fikk flytta over alt uten problemer, men når jeg skulle teste den så merka jeg at alt ikke var som det skulle..

Halve tastaturet funka ikke..

Tok derfor å demonterte den igjen, og satte den sammen, dette hjalp ikke.

Fant derfor ut at jeg skulle prøve den i deler, med bare det nødvendigste, altså hovedkort, tastatur, display og batteri.

Da funka den helt fint igjen :)

Satte den sammen igjen, og problemet var tilbake..

Begynte da å ta ut alt igjen, og sette inn en og en del.. og endte opp med å finne problemet.

Ved siden av kamera sitter det et lite kretskort (ca 14x5mm stort), som aktiverer kamera via en magnet i bryteren bak.

Uten dette kortet så funker alle tastene som dem skal, men jeg får ikke aktivert kamera.

Så, jeg regner med at dette kortet er skada på en eller annen måte (ikke noe synlig ihvertfall), og lurer derfor på om noen her vet hva dette kortet heter?

Det skal sitte på venstre sida av kamera, når du ser den fra innsida, og er temmelig lite som jeg har nevnt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Display er faktisk lett å bytte på denne modellen, er kun 4-5 klips som holder på plass øvre delen av front deksel, og display er kun festa med noe lim/dobbelt sidig tape.

Så det er ikke problemet ;)

Og nei, jeg ville ikke sende den inn, da jeg har kjøpt den brukt, aner ikke hvor den er kjøpt, siden det ikke fulgte med kvittering.

Lenke til kommentar
Display er faktisk lett å bytte på denne modellen, er kun 4-5 klips som holder på plass øvre delen av front deksel, og display er kun festa med noe lim/dobbelt sidig tape.

Så det er ikke problemet ;)

Og nei, jeg ville ikke sende den inn, da jeg har kjøpt den brukt, aner ikke hvor den er kjøpt, siden det ikke fulgte med kvittering.

Har nu vel ingenting å si hvor den er kjøpt, N82 modellen er ikke 3 år ennå, så du har ennå garanti på de modellene. Og da kan du i praksis levere den inn hvor som helst å få den reparert på garanti. Noen butikker å verkteder krever en liten sum for å reparere om du ikke har kvittering på at den er kjøpt hos dem. Ellers er jobben gratis

Lenke til kommentar
Har nu vel ingenting å si hvor den er kjøpt, N82 modellen er ikke 3 år ennå, så du har ennå garanti på de modellene. Og da kan du i praksis levere den inn hvor som helst å få den reparert på garanti. Noen butikker å verkteder krever en liten sum for å reparere om du ikke har kvittering på at den er kjøpt hos dem. Ellers er jobben gratis

Hva har det med saken å gjøre??? For det første er det 5 års garanti. Men når han sier at han har mistet den x antall ganger i gulvet så har det ikke noe med garanti å gjøre!

@ J@9, Det er ikke noe som er kommet i klem eller noe da?

Endret av Ododoo
Lenke til kommentar

En garanti er en lovnad om at et produkt skal ha visse egenskaper, og at produktet skal vare et visst tidsrom (for eks 1 eller 2 år). En garanti kan likevel ikke frata deg rettighetene forbrukerkjøpsloven gir deg. Det betyr at reklamasjonen ikke kan avvises fordi garantitiden er utløpt, dersom du er innenfor den lovbestemte reklamasjonsfristen på 5 år.

Lenke til kommentar
Dere tar begge to feil. Det er 2 års garanti på Nokia og Ericsson. Men det er 5 års reklamasjonsrett. Men kommer ikke så langt når det er slag/støt-skade + uautorisert åpnet.

Ok så det nå at det var 2 år, alltid hørt 3 år jeg.

Men uansett,

5 års reklamasjonsrett.

Han bytter deksel grunnet slag mot gulvet, derav skader på dekselet. Han bytter deksel og ting funker ikke. Mao, han leverer telefonen inn som om den er urørt, får fikset feilen på garanti.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
En garanti er en lovnad om at et produkt skal ha visse egenskaper, og at produktet skal vare et visst tidsrom (for eks 1 eller 2 år). En garanti kan likevel ikke frata deg rettighetene forbrukerkjøpsloven gir deg. Det betyr at reklamasjonen ikke kan avvises fordi garantitiden er utløpt, dersom du er innenfor den lovbestemte reklamasjonsfristen på 5 år.

Hvorfor i huleste sa du det var 5 års garanti da?

Og om han er så uærlig å sier at det bare skjedde, så er det svært vanskelig å bevise at det er slagskader som har ødelagt telefonen.

Men er nå mere interessert i å vite om dette fungerte med de gammle dekslene, om det gjorde det, så har han jo montert de nye feil, eller så er det feile deksler.

Lenke til kommentar

Er vel det samme hva man kaller det, når man uansett får fikset feilen ila 5 år? Tenkte garanti , mente reklamasjon. My bad. Lurer også på om han har prøvd det gamle dekselet.... Fulgte det med nye kort på det nye dekselet? Har sett det gjør det på noen..

Endret av Ododoo
Lenke til kommentar
Uautorisert åpning + uorginale deler. Glem å få reparert noe som helst på garanti og reklamasjon. Er mer enn støt/slag som kan ødelegge en telefon. F.eks så er ESD ikke noe å tulle med.

Går ikke ann å finne ut av så fremst det ikke er løsnet skruer med klistrelapper over. Så om du er så lur å fortelle dem det, så kan de sette seg på bakbeina.

Lenke til kommentar

Er flere andre måter å se det på Stig-Arne. Jeg er tekniker, og har kassert mange telefoner som har blitt ødelagt pga uautorisert åpning.

Du gjør deg selv til kjeltring når du leverer inn en telefon og prøver å få det på garanti/reklamasjon når du vet at det er du selv som har ødelagt telefonen. Det kalles svindel eller forsøk på svindel.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar
Er flere andre måter å se det på Stig-Arne. Jeg er tekniker, og har kassert mange telefoner som har blitt ødelagt pga uautorisert åpning.

Du gjør deg selv til kjeltring når du leverer inn en telefon og prøver å få det på garanti/reklamasjon når du vet at det er du selv som har ødelagt telefonen. Det kalles svindel eller forsøk på svindel.

Du kan nå være så mye tekniker som du bare vil.

Å bytte deksel på en N82 er ingen heksekunst, og gjør man det forsiktig så ska du jammen være god for å oppdage at det er byttet deksel hos noen som er uatuorisert.

Å kom nå ikke å si at du aldri har gjort noe for din egen fordel som ikke er helt etter boka og som samtidig er vanskelig å oppdage.

Og er uansett forhandlers bevisbyrd å bevise at kunde har forårsaket skaden på telefonen

Lenke til kommentar

Jeg er nok ingen Jesus nei.

Jeg har nok spist noen sjololader som jeg ikke har betalt for i mine yngre dager. Men det begynner vel å bli 18-20 år siden jeg sist tok noe som ikke ble betalt for.

Det er vel en sannhet med noen modifikasjoner. Nå i torrent-tiden har sikkert 80%, inkludert meg, av alle mellom 15-40år tatt noe som ikke er deres.

At jeg er tekniker nevnte jeg kun for å få fram at jeg har erfaring med å se flere forskjellige måter å oppdage uautoriserte inngrep på.

Og er uansett forhandlers bevisbyrd å bevise at kunde har forårsaket skaden på telefonen

Fortsatt svindel eller forsøk på svindel når du forsøker å dytte skylden og ansvaret over på forhandler og produsent. Ikke alle liker å utføre kriminelle handlinger. Noen har samvittighet nok til å ta ansvar for egne handlinger.

Lenke til kommentar

Før dere fortsetter deres lille "krangel" så vil jeg nevne et par ting.

Jeg veit at jeg ikke har garanti på mobilen lengre, da jeg kjøpte den brukt (på qxl, under kategorien "Defekte varer". grunnen var dårlig batteri, men det stemte ikke helt..).

Og en av dem forrige eierene har mest sannsynlig byttet deksel på den, så jeg måtte åpne den første dagen jeg hadde den omtrent.

For det var flere ting som ikke funka på den.

Men dette klarte jeg å fikse den gang.

Mobilen har kanskje vært inne på service, men da har det isåfall vært før jeg kjøpte den.

Jeg har ingen planer om å sende den inn heller.

Og til deg som spør, jeg bytta tilbake til orginal deksel, alle deler untatt knappene på sidene, og den funker ikke når dette kortet er tilkobla da heller.

Men så lenge det er tatt ut, så fungerer mobilen bra.

Bortsett fra at den sluker strøm den, men det kan være at jeg har glemt å lade den helt full, da det har vært litt stress her.

Og det nye dekslet er kjøpt på ebay, noe billig greier, ikke noe tvil om at det er uorginalt, det kan man se på fargen/plasten.

Om dere vil, kan jeg laste opp et bilde av dette kortet som lager problemer, for jeg fant en service manual på nettet, men det er ikke nevnt i den, men man kan se det på noen av bildene.

Det er 3 tilkoblings punkter på kortet, og på hovedkortet sitter det tilsvarende fjærbelastede pinner.

Det er også 2 små hull på ene sida av kortet, og tilsvarende plast pinner i dekslene.

Så det skal jo være klin umulig å montere dette feil?

Og det må jo være dette det er noe feil med, da alle andre funksjoner funker når dette er tatt ut?

Nei, det fulgte ikke med noen kort i det nye.

Det eneste som er med i denne pakka er:

Front deksler, taste matte (eller hva man skal kalle det, er bare plasten, ikke elektronikken), knappene til sida og oppå, midt dekslet (om man kan kalle det det), en plast bit som skal sitte under usb tilkoblinga, feste til AV pluggen, minnekort luke (festet i dekslet fra før) og det var vel alt, om jeg ikke husker feil.

Har også et helt nytt display, men dette gidder jeg ikke montere før alt fungere.

Og en litt viktig del som mangla i det nye er magneten som skal sitte i bryteren til kamera.

Så her måtte jeg ta deler fra det gamle dekslet, men det hjalp jo lite når det er feil på kortet som blir aktivert av denne.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Nå har jeg sitti å tukla litt mer med mobilen, og fant ut at det ikke var det kortet alikevel.. viste seg å være volum opp/ned tastene, disse var delvis klemt inn, så det var umulig å justere lyd opp og ned.

Når jeg tok ut disse tastene, så funka mobilen med kortet tilkoblet.

Da prøvde jeg å sette inn dem slitte stygge tastene fra det gamle dekslet, og da funka alt!

Men det nye displayet jeg har kjøpt er nok ikke verdt å sette inn, for når baklyset slår seg av, så blir det svart.

Ser ikke klokka en gang.

Så, et godt råd.. Ikke kjøp billig display fra eBay!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...