Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vicacity 2003 caliper/kaliper

Eldy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har levert inn min Peugeot Vivacity 2003 på reparasjon, skulle egentlig bare skifte potte, men fikk og høre at caliperen / kaliperen er gåen. Jeg vet ikke hva dette er, eller hva dette vil tilsi, så jeg håper på noe veiledning fra noen som vet noe mer her? Det er visst slik at hjulet går ikke så bra rundt pga dette, hva bør jeg gjøre? er det dyrt med ny caliper? Vil gjerne ha råd!

De tar 650 kr i timebetaling, skal ha potte til ca 1500, tar ca 1 time å skifte potte, og hva med caliperen?

tusen hjertlig for svar!

Endret av ela018
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i h****** kom du ikke bare opp til meg da? n00b av deg Eirik.

Det koster rundt 2000,- for calipper til bil, så jeg håper ikke jeg tar helt feil om jeg sier rundt 1000,-. (Rett meg hvis jeg tar feil, ikke skyt meg).

Som jeg sa til deg, er det sikkert bare rust i stemplene som er problemet, og da regner jeg med det er som på bil, at dette kan løses ganske lett?

Lenke til kommentar

tror det koster litt mer en 1000kr for et helt ny kalipper. koster jo det til en trøsykkel. calipperen er bremsa. vis du ser på skive er det en "klump" som sitter på gaffelen og brukes til å bremse med.

calipperen er sansynligvis full av dritt og rust som gjør at den er treg og fungerer ikke. vis du ikke vet hva du holder på med bør du ikke gjøre det selv da du kan skade deler ol.

Lenke til kommentar
tror det koster litt mer en 1000kr for et helt ny kalipper. koster jo det til en trøsykkel. calipperen er bremsa. vis du ser på skive er det en "klump" som sitter på gaffelen og brukes til å bremse med.

calipperen er sansynligvis full av dritt og rust som gjør at den er treg og fungerer ikke. vis du ikke vet hva du holder på med bør du ikke gjøre det selv da du kan skade deler ol.

har scootern på rep atm. de sier jeg bør få nye osv. men har en mistanke om at det bare er fordi de vil tjene litt mer penger? :)

Lenke til kommentar

PFt, alle verksteder finner på ting for at de skal tjene mer.

De fant sikkert en prikk med rust, og derfor må du ha ny calipper.

Om det er rust eller dritt i kalipperet er ikke så farlig.

Dritten vasker du bare bort, og rustet pusser du bort, sålenge det er overflate rust altså.

Har det begynt å grave seg ned så er det værre.

Se om du ikke kan få kjøpt deg et brukt kalipper, mye billigere enn å kjøpe nytt.

Herregud, har ikke folk fått med seg at verksted som dette svindler penger ? :p

En moped er jo dritt simpel å skru på, så hvorfor de skal ta 600-700kr i timen forstår jeg ikke.

I tillegg 1500kr for potte? man får erstatningspotte med papirer på at den er godkjent for 600kr, og å sette den på er jo ikke akkurat en stor jobb.

Lenke til kommentar

Dritten vasker du bare bort, og rustet pusser du bort, sålenge det er overflate rust altså.

Se om du ikke kan få kjøpt deg et brukt kalipper, mye billigere enn å kjøpe nytt.

En moped er jo dritt simpel å skru på, så hvorfor de skal ta 600-700kr i timen forstår jeg ikke.

I tillegg 1500kr for potte? man får erstatningspotte med papirer på at den er godkjent for 600kr, og å sette den på er jo ikke akkurat en stor jobb.

hvor kan jeg få kjøpt en slik potte? takk for svar!

Lenke til kommentar

Det var det jeg sa til deg i går, de lurer deg trill rundt.

Kom oppom til meg, så ser vi på kalipperen, og hvis vi ikke finner på noe lurt, finner vi sikkert en brukt.

Er det ikke for sent det med potten nå? Hvis du får tak i potte, kan jeg bytte den for deg også, så blir det 650 kr billigere ;)

Lenke til kommentar
Det var det jeg sa til deg i går, de lurer deg trill rundt.

Kom oppom til meg, så ser vi på kalipperen, og hvis vi ikke finner på noe lurt, finner vi sikkert en brukt.

Er det ikke for sent det med potten nå? Hvis du får tak i potte, kan jeg bytte den for deg også, så blir det 650 kr billigere ;)

jeg gidder ikke stresse med den, får en ny nå, men føler de har svindlet meg igjen når det kommer til å koste litt under 3000 :S

Lenke til kommentar

hvordan vet du dette? jeg jobbet på arbeids uke på et mc verksted hvor akkuratt det samme skjedde som her. potta hadde rustet sundt så han ville at vi skulle få tak i ny. så vi bestillte en leovince potte med plomberinger og satt den på. så skulle vi prøvekjøre den og den gikk ikke fram over pga bak bremsen. inni bremsen var det fullt av runst og dritt. så vi måtte pusse stemplene og bytte bremseklosser osv rense og slikkt. så kan gpdt være det er slikt her og. er ikke så veldig enkelt vis du ikke har verktøyet som du trenger.

Lenke til kommentar
nå har du værtfall lært at vis du kan skru litt selv bør du gjøre det. :)

jeg kan ikke skru dessverre, men vbjoernevik er en engel og hjelper meg. god er han også!

Endret av ela018
Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...