Gå til innhold

Stille PC, SSD, 8-10.000 (Nå m. forslag til oppsett)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på utkikk etter en PC jeg kan ha stående i stua uten at den gir fra seg så alt for mye lyd. Maskinen jeg sitter på nå er fra høsten 2004 og begynner derfor å dra på åra, men jeg ønsker å beholde tastatur og mus fra den foreløpig.

Maskinen jeg ønsker hjelp til å finne hardware til har hovedsakelig følgende bruksområder:

- Programmering

- Avspilling av musikk

- Surfing på nett

Jeg ser for meg en pris som ligger rundt 8000, men om sluttprisen blir noen tusen høyere gjør ingenting. Jeg har ingen preferanse når det gjelder AMD eller Intel, og maskinen skal ikke overklokkes.

Det jeg trenger hjelp til å finne er:

- Kabinett (gjerne ett med gode muligheter for luftgjennomstrømning)

- Hovedkort (passivt kjølt)

- CPU

- God, stillegående kjøler til CPU

- Minst 4 gig ram

- GPU (passivt kjølt)

- SSD disk (til OS*)

- HDD til lagring, 1TB+ (her ønsker jeg erfaringer rundt stillegående disker)

- DVD/CD-brenner/spiller (Blu-ray er også fint, men ikke nødvendig)

(- Nettverkskort, hvis hovedkortet mot formodning ikke skulle ha dette integrert)

* Jeg regner med å installere Ubuntu på denne PC-en da jeg ikke har behov for Windows-spesifikke applikasjoner lenger. De jeg evt. trenger vil jeg kjøre gjennom Wine/VirtualBox.

Skjerm vil jeg kjøpe seinere. I tillegg hoppet jeg på tilbudet på MIST 1000W under Netshops timesalg i går, så derfor er PSU heller ikke av interesse. Jeg har også et par ubrukte MIST 120mm vifter liggende hvis det skulle være behov for dem i f.eks. kabinett eller som CPU-vifte.

For å summere opp så er jeg på utkikk etter en så kraftig PC som mulig, men som samtidig er så stille som mulig. Om dette betyr at jeg ikke får siste generasjons GPU, CPU osv er underordnet, men jeg ønsker så mye kraft som mulig samtidig som det helst bør være passiv kjøling på komponentene.

Hvis det er mulig ønsker jeg å handle alt fra samme nettbutikk, men dette er ikke en nødvendighet i og for seg. Si fra hvis det er noe essensielt (eller ikke) som jeg har utelatt eller oversett.

Takker på forhånd for hjelpen :)

Endret av Saiko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvor stort kabbis ?

Kjøler er litt avhengig av dette.

Du kan vurdere å underklokke. Kjøpe en dyrere CPU og senke hastigheten slik at kjølebehovet blir mindre. Det vil kunne redusere lydnivået.

Kan du ikke sette opp en server til lagring i et kott eller noe ?

F.eks den utgåtte maskinen slik at du unngår en "bråkete" HDD i maskina.

Note: SSD er dyrt, regn med oppimot 2000,-

Lenke til kommentar

Det kan kanskje være greit å velge et kabinett før jeg finner ut hvilken kjøler jeg kan bruke, men jeg helt blank på området når det gjelder hvilke kabinetter som har egenskapene jeg er ute etter. Det jeg har nå er vel et maxi-tower og jeg kan godt ha et slikt et fortsatt, men det jeg har må vekk (kanskje brukes i et kott ;)).

Underklokking er forsåvidt aktuelt, og ønsker gjerne forlag på gode CPU-er av litt nyere type. Prisene på SSD-disker er jeg klar over, så jeg kan kanskje spesifisere at jeg i hovedsak er ute etter resten av innmaten samtidig som jeg ønsker tips om en SSD-disk av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Maxitower er kjekt, da får du som regel plass til samtlige kjølere (plass mellom hovedkort og dør = maks høyde på kjøler) samt at luftflyt som regel er lettere å få bra (kontra noe lite & fancy).

Kjøleranbefaling: Thermalright ULTRA 120. (He, he - den var også på salg hos netshop igår...), høyde 16 cm (!) . Vifte (12cm) trengs i tillegg.

Tenker du opp oppgradere maskina senere eller bytte hele stasen om noen år ?

Poenget er at dersom du senere skal oppgradere bør du kjøpe ting som "varer lenger" kontra litt eldre (fjorårets) og rimeligere hovedkort. Eksempel; DDR2 minne er på vei ut og er antagelig dyrt og vanskelig å få tak i om et par år derfor bør du velge hovedkort med DDR3 dersom du senere ønsker og bytte/øke minnet. Det samme gjelder CPU socket:

Intel: Socket 775 vs ny 1366

AMD: AM2 og AM2+ vs ny AM3

Nytt er, som alltid, dyrere enn det "gamle".

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ang. socket 1366 (Core i7) i posten over;

Dette er den nyeste sokkelen fra Intel, men socket 1156 (Core i5)kommer på ettersommeren. Denne skal bli noe billigere enn 1366. De to nye, 1156 og 1366, tar over for Socket 775 (Core) som har eksistert i noen år.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er planen min å la denne maskinen, som den jeg sitter på nå, gå ut på dato for så å kjøpe helt nytt igjen når det blir aktuelt. Jeg kan derfor gjerne kjøpe litt "eldre" hardware. Må si prisene på Core i7 hovedkort var rimelig stivere enn jeg hadde trodd, uten at det nødvendigvis betyr så masse. Det er lenge siden jeg undersøkte HW-markedet sist.

Pris er vel hovedvekten her i og med at bruken er sånn som den er. Jeg er, som du skjønner, rimelig usikker på hva jeg bør velge når det gjelder stort sett alt av innmat. Maskinen trenger ikke være helt lydløs, men jeg er ute etter "det beste" noen kan sette sammen for meg som har rimelig lavt støynivå uten at prisen blir avskrekkende selv om jeg ikke har et veldig fastsatt budsjett.

Setter veldig pris på at du stiller spørsmål rundt valgene mine :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mht. til kabinett så benytter jeg kun Lian-Li og CoolerMaster (samt et og annet Antec har jeg vel sett opp). Du får lete litt i priguiden å se om du finner noe du liker. Husk å sjekk hvor stor kjøler du har plass til.

Du nevnte musikkavspilling. Jeg regner med du tar ut lyden via USB eller SPDIF og til en anstendig DAC. Eller skal du ha noe lydkort i PC'en ?

Jeg ville (om jeg var deg) valgt en AMD løsning med Phenom II CPU, prisene på en del av disse ble sågar senket av AMD tidligere i uka. Hovedkort med 780G eller 790FX chipset. Det vil gi mest trøkk for penga sånn ståa er for tia. Stabile og greie.

Jeg har stort sett valgt Gigabyte og DFI hovedkort i det siste uten at det betyr at disse fabrikantene er spesielt mye bedre.

Lenke til kommentar

@Tiltman: Antagelsene om musikkavspillingen stemmer. Jeg skal bruke litt tid på å sette opp et mulig oppsett i løpet av helga, så håper jeg å få vurdering på det her på forumet. Takk for gode innspill :)

@ravii: Jeg ønsker en CPU-vifte som enten bare går når man gjør noe CPU-intensivt eller på lavt turtall. Nå er det en stund siden jeg kjørte noen stockkjøler, men av erfaring bråker disse endel mer enn jeg ønsker. Min erfaring på området er fra andre siden av 2005, så ta denne vurderingen med en klype salt.

Lenke til kommentar
Da har jeg gjort som du anbefalte, wiak. Noen som kan anbefale en CPU-vifte som passer på hovedkortet, evt. andre endringer?

AM2 kjølere vil funke med AM2+ og AM3 cpuer

hakke pepling på hva som er bra på cpu kjøler fronten for tia ;)

Lenke til kommentar

Tror du uansett blir skuffet. Har en pc som er alt av det mest stillegående: antec solo, vifteløs psu, ssd, og scythe ninja vifte, allikevel bråker den- vesentlig mer enn mac minin min f.eks. vil mye heller anbefale å kjøpe en sånn en til ditt bruk, den bråker den og men roer seg fort ned.

Lenke til kommentar

@godal: Joda, jeg er fullstendig klar over at denne ikke blir lydløs. Jeg synes derimot at noe av sjarmen er å bygge pcen selv og ha mulighet til å bytte ut evt. deler som feiler o.l., noe jeg antar det ikke er store muligheter til med mac mini?

@wiak: Takk, jeg var veldig usikker på hvilke vifter som ville passe her, skal undersøke litt rundt hvilke vifter som kan passe til dette spesifikke hovedkortet.

Lenke til kommentar

@godal: Joda, jeg er fullstendig klar over at denne ikke blir lydløs. Jeg synes derimot at noe av sjarmen er å bygge pcen selv og ha mulighet til å bytte ut evt. deler som feiler o.l., noe jeg antar det ikke er store muligheter til med mac mini?

Du _kan_ reparere en mac mini selv, har selv byttet ut prossessor og minne. harddisk er også mulig å erstatte, mens optisk krever litt spesialinnsats. Slik jeg ser det er jo poenget med å ha en selvbyggerstasjonær muligheten til flere store interndisker og bedre skjermkort; som jo igjen betyr ofring av lydnivå. Nå leveres jo mac mini med to skjermutganger også. Har hatt min i 3 år; hvor ofte er man fortsatt fornøyd med en 3 år gammel pc?

Det er mange grunner til å velge vanlig pc, det er f.eks. alltid litt hassle med osx, men tror kanskje det hadde passet godt til deg i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Du skriver i innlegget ditt:

Hei,

jeg er på utkikk etter en PC jeg kan ha stående i stua uten at den gir fra seg så alt for mye lyd. Maskinen jeg sitter på nå er fra høsten 2004 og begynner derfor å dra på åra, men jeg ønsker å beholde tastatur og mus fra den foreløpig.

Maskinen jeg ønsker hjelp til å finne hardware til har hovedsakelig følgende bruksområder:

- Programmering

- Avspilling av musikk

- Surfing på nett

...

Hvorfor i all verden må du ha 4GB RAM og en 1000W PSU til det? Jeg vet at du kjøpte PSU på timesalg, men min gamle PC fra 1994 hadde mer eller mindre klart å fylle kravene dine.

Hva slags programmering holder du på med som krever så mye av PC'n?

Du klarer fint å bygge en PC du nevner for godt under 5000 kroner MED SSD-disk.

Blir vanskelig for oss å komme med helt gode forslag når det spriker så mye mellom HVA du skal GJØRE og HVA du "TRENGER"...

Hvorfor ikke ha mediafiler etc på en egen PC i et annet rom, og bare streame over trådløst nett? Trenger vel bare en SSD-disk, hovedkort med skjermkort og lyd integrert - uten vifte - og en vifteløs PSU (noe den du har kjøpt ikke er)...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor i all verden må du ha 4GB RAM og en 1000W PSU til det? ...

Blir vanskelig for oss å komme med helt gode forslag når det spriker så mye mellom HVA du skal GJØRE og HVA du "TRENGER"...

Han vil vel ha så bra maskin som mulig for den prisen han har satt seg. Helt greit det, ting vil utvilsomt gå kjappere enn med en lav-spec-PC så det er jo ikke helt bortkastet.

... vifteløs PSU (noe den du har kjøpt ikke er)...

Vifta på 1000W'eren vil aldri starte siden han knapt kommer over 500W forbruk.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden må du ha 4GB RAM og en 1000W PSU til det? Jeg vet at du kjøpte PSU på timesalg, men min gamle PC fra 1994 hadde mer eller mindre klart å fylle kravene dine.

Hva slags programmering holder du på med som krever så mye av PC'n?

Du klarer fint å bygge en PC du nevner for godt under 5000 kroner MED SSD-disk.

Hvorfor ikke ha mediafiler etc på en egen PC i et annet rom, og bare streame over trådløst nett? Trenger vel bare en SSD-disk, hovedkort med skjermkort og lyd integrert - uten vifte - og en vifteløs PSU (noe den du har kjøpt ikke er)...

Jeg er klar over at jeg kan kjøpe en maskin som er betydelig billigere enn det jeg har satt opp, men jeg vil også ha en som kan vare i noen år framover og som har en grei hastighet. Når det gjelder server, kan jeg selvfølgelig ha det, men jeg har altså valgt å ikke ha det blant annet pga. at jeg ikke sitter i en leilighet som bugner av plass. Du sier at maskina di fra 1994 hadde klart å oppfylle mine krav? Merkelig at jeg da sitter med en maskin fra 2004 her som ikke oppfyller mine krav.

Tanken rundt PSU-en er at vifta "aldri" vil gå. Du sier det blir vanskelig å komme med forslag, men hvordan kan det da ha seg at Tiltman og wiak helt fint har klart å komme med anbefalinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

CPU Kjøler;

Kabinettet (CM Elite 310) er 19cm bredt. Antagelig forsvinner 4-5cm til brett, hovedkort og CPU. Det vil si at du ikke bør satse på kjøler noe særlig høyere enn ca 14 cm (mye synsing her).

Du kan sende CoolerMaster en epost eller rett og slett kjøpe kabinettet for å eksakt finne ut hvor mye du har å gå på.

Zalman CNPS9700 er greie kjølere, men vifta kan ikke byttes. Thermalright (ULTRA/TRUE) er toppers, men svære og ofte dyre.

Mht. vifter (altså kun vifte) foretrekke jeg Papst. Noctua skal ha et par greie CPU vifter (uten at jeg har prøvd disse).

Lyd/støy oppfattelse er relativt. Noen vifter lager en behagelig "humming" som kan være høyere enn andre vifters "hvining", men allikevel mer behagelig for øret. Oppfattelsen av dette varierer selvsagt fra person til person så en må nesten prøve seg litt frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...