Gå til innhold

Musikk-utgivelser på blu-ray

Solaar

Anbefalte innlegg

Har du nettopp kjøpt eller sett en god musikk-utgivelse i blu-ray format? Da er denne tråden et sted hvor sikkert mange vil sette pris på om du deler din mening om den. Anbefales, eller ikke? Det er fint hvis du legger ved informasjon om hvor du kjøpte den og til hvilken pris :)

Music on high-def er en god link for å finne bra utgivelser, men det er også interessant å høre ders anmeldelser.

----------------------------------------------------------------------------------

Selv har jeg nettopp kjøpt mine to første konsert-utgivelser og endte opp med "Shine a light" og "Foo Fighters live at Wembley". Jeg valgte disse først og fremst pga at de begge er relativt nye og derfor regnet jeg med at både lyd- og bilde-kvalitet ville være på topp. Det er også to band som jeg selv liker godt og som er kjente for sine gode live-opptredener, så det var jo også en god grunn til å gå til innkjøp av de. De kostet hhv 229,- og 279,- på playcom i Oslo. Litt dyrt, men jeg ville ha de nå så derfor valgte jeg å ikke spare de hundrelappene jeg kunne ha gjort ved å bestille de på nett.

----------------------------------------------------------------------------------

Shine a Light ( 2008 )

w0l65k.jpg

Dette er en konsert-video hvor the Rolling Stones opptrer foran et, for anledningen spesial-invitert, lite publikum i det flotte Beacon Theatre i New York. Filmen har også flere dokumentarinnslag mellom sangene, og ekstramaterialet er innholdsrikt.

Den er regissert av Martin Scorsese og det borger for god kvalitet så forventningene mine var meget høye (jeg er stor fan av Stones).

Som forventet så er filmingen helt på topp, aldri har jeg sett noe lignende. Bandet kommer nesten ut av skjermen og inn i stuen din. Lyden (DTS-HD Master Audio 5.1) er også enorm og veldig godt mikset. Det er ikke overdrevet bruk av surround-kanalene, men de fungerer helt utmerket når kameraet panorerer slik at artistene befinner seg bak deg. Alle instrumenter kommer svært tydelig frem, og lyden fra de er nøyaktig plassert der hvor de hører hjemme. Man hører tydelig forskjell på Keith Richards og Ronnie Wood og på hvilken side av scenen de til enhver tid befinner seg. Stemmene er også krystall-klare, et eksempel er hvor Richards synger tostemt med Jagger og du hører hvordan han glemmer teksten og begynner å le. Når bildet i tillegg er så skarpt at du oppfatter det korte strenge blikket han får av Jagger når dette skjer, så er det lørdagsgodt for sansene! Det morsomme er når man ser de senere i sangen og de synger den samme strofen på nytt og begge sender et varmt smil til hverandre når Richards husker teksten, men synger falskt i stedet. Så alt i alt, en perfekt opplevelse lyd- og bilde-messig.

Det som for meg var en skuffelse var valget av set-list og måten enkelte sanger fremføres på. Jeg hadde også håpet på litt mer spennende gjeste-opptredener. Versjonen av "Sympathy for the Devil" skuffet meg mest, og det er synd at så mange av de store klassikerne mangler. Scorsese gjør et tydelig poeng ut av dette i starten av filmen, der man ser at han har forslag til set-list. I et senere klipp ser man Jagger forandre den kraftig. Dette gjør at filmen ikke når helt til topps. Selv om gutta rocker til tross for sin alder så hadde det vært morsommere å se de i sin storhetstid, men det er vel for mye forlangt på blu-ray. :)

Jeg gir den 8/10 - jeg tror det går lenge til jeg ser en så godt gjennomført musikk-film av så ekstremt god kvalitet, synd med låtvalgene og noe av fremføringen dog - anbefales sterkt!

Foo Fighters: Live at Wembley Stadium ( 2008 )

2a8jmn8.jpg

Dette er en ren konsert-film hvor Foo Fighters opptrer foran et nesten fullsatt Wembley. Filmingen er gjort over to dager i begynnelsen av juli 2008.

Denne er også god når det gjelder det tekniske aspektet av filmen, men kameraføringen, bilde-kvaliteten og lydmiksingen er selvsagt ikke i nærheten av det Scorsese fikk til med "Shine a light". Selve lyden (PCM 5.1) og konsertopplevelsen som en helhet er derimot er helt på topp.

Det som trekker ned er tre ting. Dave Grohl's stemme, valg av kameraoppsett (i mangel på bedre forklaring) og et litt kornete bilde enkelte steder i filmen.

Det høres på Grohl at han har vært på turné en stund og at dette ikke er den første konserten på reisen jorden rundt. Han trykker selvsagt til som få, og stemmen er kraftig den, men i de mest krevende partiene så faller han gjennom. Jeg irriterte meg også litt over at den ellers så karismatiske frontsangeren ikke lykkes like godt som vanlig med publikumskontakten. Han kunne godt heller ha holdt kjeft og spilt, i stedet for å si "fucking fucking fucking" hver gang han snakket til publikum. Jeg var selv og såg bandet på denne turnéen og da var stemmen hans omtrent like sliten, men publikumskontakten var milevis bedre enn her. Det skinner vel igjennom at det er uvant for de å spille foran et så stort publikum. Kanskje nervøsiteten tok litt overhånd?

Når det kommer til det jeg kaller for dårlig kameraoppsett, så kan det kanskje like godt være et resultat av valget av hvor på Wembley selve scenen skulle stå. Den er plassert langs den ene kortsiden og naturlig nok er tribunen bak ganske folketom. Dette vises alt for godt på filmingen og flere ganger mister man desverre følelsen av at dette er en konsert av et enormt format. Hadde det blitt bedre hvis scenen var plassert i midten av stadion? Definitivt spør du meg, spesielt med tanke på at konserten angivelig var utsolgt. Og hvis det var slik at dette ikke var mulig, så burde man klart å dekke til bak scenen for å få en bedre konsertopplevelse på film.

Selve konserten derimot! Her er det absolutt ingenting å trekke for. Setlisten er helt perfekt, med en god miks av gamle og nye sanger. Alle de største hitsene er med, og valget av de nye sangene er meget godt. I tillegg er alle versjoner helt på topp. Dette bandet kan virkelig å trykke fra, og det høres veldig godt i det ukompresserte lydformatet. Lydmiksingen er ikke like nøyaktig som i "Shine a light", men det har ingenting å si fordi det er to vidt forskjellige settinger og følelsen av å lytte til en stadionkonsert oppleves til fulle.

For en Foo Fighters fan (som meg) så er dette en må-ha utgivelse.

7/10

Så, er det noen derute som har flere anmeldelser eller anbefalinger å komme med? Selv er jeg nysgjerrig på disse utgivelsene og det hadde vært spennende hvis du har de i samlingen eller har sett/hørt de andre steder:

Hele "live at Montreux"-serien.

Hele "MTV unplugged"-serien. Har ikke funnet de på blu-ray ennå, så hvis du vet hvor de kan kjøpes - si ifra :) Jeg er spesielt interessert i Jay-Z, Nirvana og Eric Clapton sine konserter.

Stevie Wonder - Live at Last: A Wonder Summer's Night - har hørt at selve konserten er en skuffelse, med alt for mye synging fra publikum og litt skuffende opptreden fra Wonder selv.

Portishead - Liva at Portland NYC - finnes denne på blu-ray?

Lionel Richie - Live in Paris

Diana Krall - Live in Rio (slippes i mai)

"The Last Waltz" - dette er vel en av de mest annerkjente konsertene som finnes, men spørsmålet er om blu-ray utgivelsen er så mye bedre enn den på dvd?

Woodstock - den samme innvendingen som The last Waltz.

Pat Metheny Group: The Way Up - Live

+ sikkert mange fler som jeg ikke kommer på i farten, kom med dine anbefalinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...